Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Ik kan mijn dromen besturen! (VERKLARING?)

dimitri verbruggen
8 jaar geleden

Hallo
Ik vroeg me ook al lang af "zou er nog iemand zijn" die kan bepalen wnr hij ontwaakt bij een nare droom of in mijn geval vooral kan evolueren in veel voorkomende dromen...
Blijkbaar wel dus...
Een voorbeeld van mijn meest voorkomende droom in een soort mega instelling/school.toen ik jonger was was ik bang in die droom ik zat er gevangen, gaande weg kon ik rondneuzen en alle gangen en geheime tunnels bekijken... Tegenwoordig en ik spreek over een paar jaar verder kan ik ontsnappen uit de instelling wanneer ik wil en dan lach ik in die droom omdat het mij weer lukte dan schud ik hard mzt mijn hoofd en dan word ik wakker dit laatste trucje doe ik ook om uit nachtmerries te ontwaken
Lucide dromen i love it
Grtz dimi

8 jaar geleden
Beheerder

Je kunt dat inderdaad leren.
Al is het niet de bedoeling om de boodschap van de droom te negeren.
Nare dromen krijg je door een conflict met het onbewuste of je leven.
Maar er bestaan ook ongegronde of anticiperende angsten die je wel moet overwinnen.
Niet elke nachtmerrie is reden tot angsten.

Anaïsss
8 jaar geleden

Toen ik jonger was, droomde ik vaak dezelfde droom. Ik stond met mijn moeder op een soort hoog gebouw en beneden was er de zee. Erg vreemd dat er in de zee een hoog gebouw staat maar in dromen gebeuren nu eenmaal gekke dingen. Elke keer eindigde de droom dat ik van het gebouw afviel en nog voor ik de zee in viel werd ik wakker naast mijn bed. Echt iets raar. Ik realiseerde me de tweede keer dat ik het droomde, dat dit niet de realiteit was. Omdat ik na een paar keer de afloop van de droom al kende, sloeg ik mezelf in mijn droom en zo werd ik wakker. Ik weet niet of ik mezelf ook echt sloeg, dat heb ik niet gemerkt, maar het hielp in ieder geval. Jammer genoeg, heb ik het tegenwoordig niet meer voor dat ik met volle aandacht in een droom zit om me de droom te herinneren of mezelf eruit te ontwaken.

8 jaar geleden
Beheerder

De zee is hier het onbewuste.
Het heeft iets te maken met in slaap vallen.
Daarbij wordt een verplaatsing ervaren, soms ook opstijgen, of draaien en schuiven, voortbewegen enz.

Het hoge gebouw geeft iets aan van het bewuste overzicht.
Maar wie ijdel is of de hogere sferen zoekt kan weleens op een te hoog gebouw staan (het ivoren torentje)
Hoe hoger men zich begeeft hoe groter de angst te vallen. (hoogtevrees)
Maar in dromen daal je meestal elegant omlaag.

Het gebouw geeft een soort eiland aan dat het bewustzijn draagt.
's Nachts zinkt dat weer terug in zee.

Soms zijn het zelfdestructieve of suïcidale neigingen.
Maar je wordt tenminste wakker ofwel bewust.
Jammer genoeg bleef je niet lucide dromen. Kans gemist.

Toch is die hoge positie wel een puntje, want waarom denk je zo hoog te staan?
En dat in het bijzonder in relatie met je moeder?
Je wilt aan haar ontsnappen denk ik en misschien is zij wel de oorzaak van die hoogmoed of ambities?

Verder kan het de sprong in het diepe zijn, dat het risico van het leven nu eenmaal inhoudt.

2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Ivan
8 jaar geleden

Ik ben 10 en ik kan sinds 2 dagen lucide dromen ze zeggen ook dat kinderen het sneller oppikken

8 jaar geleden
Beheerder

Kinderen hebben een meer beeldend voorstellingsvermogen en daarom denken ze meer in beelden.
Dat maakt het ook gemakkelijker dromen te herinneren.

Dromen laten zich maar gedeeltelijk beïnvloeden.
Ze geven wat toe, maar hebben een grote mate van autonomie en weten je haarfijn bij de neus te nemen, terwijl je toch meent zelf de koers te bepalen. O bittere ironie.

Blijven oefenen.

Harry
8 jaar geleden

Laats eigen gisteren,28-11-2016 had ik een gruwelijke nachtmerrie,zeer beangistigend,doch ik zei tegen mezelf in die droom,dit kan niet,dit wil ik niet,en hopla,ik was wakker,enbeelden vervlaagden voor mijn ogen,heb dit vaker gehad,dat ik me zelf wakker kan maken in mijn drom...

8 jaar geleden
Beheerder

Dat is niet ongewoon.
Het bewustzijn verdringt de droominhoud.
Dat kun je heel goed leren.

Deze discussie is gesloten.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024