Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Angstdroom

Fieke
13 jaar geleden

Ik heb van jongs af aan een terugkerende droom.
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik hem voor het eerst droomde.
Toen ik wat jonger was, zo'n 9/10 jaar, kwam deze regelmatig voor in mijn slaap.
Later nog maar heel af en toe, waardoor ik hem eigenlijk een beetje vergat.
De laatste tijd is ie weer terug, veel heviger dan eerst. Ik ben nu 16.
Daarom wilde ik hem delen, ik word er namelijk best een beetje bang van.
In de droom gebeurt er eigenlijk bijna niks. Ik weet alleen dat er iemand is, een man,
groter en machtiger dan ik. De man is nooit herkenbaar, maar ik weet dat ik hem ken.
Tegelijkertijd is de droom heel gedetailleerd, ik ruik op zo'n moment zelfs de aftershave van de man.
Hij geeft me een heel overweldigend gevoel van angst, walging en machteloosheid.
Op het moment dat dat gevoel te sterk wordt om nog te kunnen ademen schrik ik wakker.
Ik loop vervolgens overdag nog de hele dag met dat gevoel op mijn borst rond.
Vroeger heb ik er nooit iets mee gedaan. Ik dacht dat het alleen maar een boze droom was.
Nu begin ik bang te worden dat er misschien toen ik klein was iets naars is gebeurd, dat ik heb verdrongen.
Zeker omdat bijvoorbeeld die aftershave die ik eerder noemde, echt bestaat. Als ik in een winkel loop,
en ik herken die geur dan heb ik zelfs de neiging om flauw te vallen van de schrik en angst die me dan overvalt.
Heeft iemand hier ervaring mee, of tips over wat ik kan doen?

13 jaar geleden

Ik zou er met je ouders eens over praten, want zoals je het beschrijft klinkt het alsof het een traumatische ervaring is geweest die je hebt verdrongen, misschien dat er nooit iets echt is gebeurd maar de enige die daar antwoord op kunnen geven zijn je ouders.

Zelf heb ik ooit een terug kerende droom gehad over dat ik vanaf een afstand mijn vader op een bepaalde rotonde een ongeluk kreeg en daaraan dood ging. Ik zat toen pas in groep 3/4, maar mijn leraar was bezorgd en gaf me een schriftje om mijn dromen in bij te houden. Pas een toen ik een jaar of 18 was kreeg ik die droom weer, op die leeftijd heb ik het er met mijn vader over gehad en toen bleek dat hij op diezelfde rotonde rond de tijd dat ik die droom voor het eerst kreeg bijna een zwaar ongeluk had gehad en dat ik waarschijnlijk onbewust hem het met onze oppasser erover heb horen praten. Sindsdien heb ik die droom nooit meer gehad.

Dus nogmaals, het zou verstandig zijn als je hierover met je ouders praat, misschien dat zij je wijsheid kunnen geven.

Veel succes.

Groetjes.

Fieke
13 jaar geleden

Heei,

Dank je wel voor je reactie.
Ik kan alleen niet zo goed met mijn ouders praten,
zij begrijpen dit soort dingen niet.
Ik heb een keer geprobeerd ze te vertellen over deze nachtmerrie,
en toen zeiden ze: stel je niet zo aan, en veranderden ze van onderwerp.
Heeft iemand misschien nog andere oplossingen/tips/ervaringen?

Groetjes Fieke

13 jaar geleden

Misschien dat je niet goed met je ouders kan praten, maar ze zijn vaak nog steeds je ouders. Er is niemand die hun beter kan laten begrijpen hoe belangrijk dit voor je is dan jijzelf. Ouders praten niet graag over onderwerpen die ongemakkelijk zijn, als het echt niet lukt dan, misschien een maatschappelijk werker of een leraar van school die je vertrouwd of een ander familielid die je met deze problemen kan vertrouwen en die je kan helpen. Er is altijd iemand die je vertrouwd met belangrijke dingen. En anders is er altijd de mogelijkheid om met een psycholoog in contact te komen die misschien wel een plan van actie voor jou specifiek weet.
Maar doordat je niet met je ouders erover kan praten wordt het lastig om te zien waar deze nachtmerrie vandaan komt. Het is belangrijk dat je laat zien dat dit belangrijk is voor je omdat het je dagelijks leven beïnvloedt, maakt niet uit wie je kiest om je probleem toe te vertrouwen, maar wees eerlijk.

Ook stel ik voor om te kijken naar dingen die de laatste tijd zijn gebeurd, kijk naar wat een mogelijk een trigger is geweest voor deze nachtmerrie. Nieuwe personen leren kennen, nieuwe dingen geleerd, foto's die je gezien hebt, alles zou een trigger kunnen zijn, dus kijk naar alles wat in de tijd is gebeurd waardoor de nachtmerries heviger terug zijn gekomen(aka depressies, stres).

groetjes

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024