Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Vaker terugkerende elementen, gekoppeld aan droom van vannacht

MariekeF
12 jaar geleden

Hallo allemaal,

Vannacht had ik een droom met een paar elementen die bij mij vaak terugkeren, maar in de droomwoordenboeken kan ik de betekenis niet terugvinden. Ik zou het heel erg fijn vinden om hiermee geholpen te worden, ik denk namelijk dat ik dan mijn dagelijkse 'strijd' weer wat makkelijker aankan.

Vannacht gebeurde er het volgende:

Ik had dramales gegeven op een soort basisschool en er was een uitvoering in het enorme theater van die school. Het waren kleine kindjes, en al was iedereen enthousiast, ik was het niet. Ik voelde me ziek, verkouden, en ik wilde snel naar huis, of naar een vriendin van mij, want zij was degene in wiens opdracht ik de lessen gaf.
Ik ging op weg in de auto, maar het verkeer schoot maar niet op. Ik vorderde erg traag (dit is een vaker voorkomend element in mijn dromen, dat ik niet vooruit kan komen. Zelfs te voet, of per trein, het gaat altijd traag en via omwegen en nooit eens gewoon lekker hoppa op je doel af), en halverwege besloot ik om te keren omdat ik mijn handtas en nog wat dingen was vergeten.
De school bleek opeens (ook?) een hotel te zijn en de kamer waar ik mijn spullen had laten liggen, bleek al aan een ander te zijn gegeven. Gelukkig was alles te vinden bij de gevonden voorwerpen en mijn handtas was nog helemaal intact. Niets was weg, portemonnee, telefoons, iPod, alles was er nog. Dat was heel erg fijn. (ook dit droom ik vaker - dat ik mijn handtas en soms nog iets anders ook kwijt ben, en dan vind ik hem altijd weer terug, compleet intact en veilig)
Ik voelde me inmiddels niet langer ziek, maar ik wilde wel een kamer nemen in het hotel. Ik kreeg een kamernummer.
Het hotel leek eerder een soort vliegveld/markt/warenhuis. Het was er druk, overal was wat te doen en wat te kopen. Overal stonden bordjes en ook nu vorderde mijn tocht naar de juiste kamer maar moeizaam. Liften, trappen, nieuwe bordjes, doolhof. Het gevoel van een warenhuis bleef.
Uiteindelijk vond ik mijn kamer, bijna een soort luxe appartement, maar daarvoor moest ik een heel steile weg beklimmen. Ik gleed er de eerste keer af. Ineens was daar geloof ik een vriendin om mij te helpen, en een medewerker van het hotel, die met veel moeite zichzelf op een trappetje hees (nu had ik wel op die trap willen lopen, maar die eindigde halverwege de helling). Ik ging dus eerst met mijn vriendin samen en we schoten veel beter op zonder die gozer die ons wilde helpen.
Helaas werd ik op dit punt wakker. Ik heb geen idee of ik die hotelkamer ooit zal halen, hahaha.

Kan iemand wat duidelijkheid scheppen over deze droom? In het bijzonder de elementen van het terugvinden van de handtas, en het ongelooflijke trage gebeuren als ik in een droom ergens heen wil, naar huis, naar een voorstelling of in dit geval ook naar mijn hotelkamer. Ik word vaak op alle mogelijke manieren tegengehouden. Complete hindernisbanen, verdwalen, omleidingen, slow motion. Ik ervaar dat als erg beklemmend.

Alvast hartelijk bedankt voor uw hulp, ik ben heel benieuwd wat ik hieruit kan leren voor in mijn wakende leven.

Met vrolijke groeten, Marieke

Joyce82
12 jaar geleden

Hoi Marieke,

kennelijk lukt het niet om je doelen/bestemming te bereiken, vanwege die omwegen en moeite om de trap te beklimmen.
Een tas staat voor dingen die je met je meedraagt, en als je iets kwijt bent heb je een bepaald aspect van je leven niet onder controle.
Maar je vind je tas wel steeds weer terug, dus misschien val je steeds terug op iets in jou (denkwijze, overtuiging, gedrag?) dat jou belemmert om te komen waar je wilt.
Met die vriendin lukt het kennelijk wel, dus misschien heb je er hulp bij nodig?

Liefs van Joyce

MariekeF
12 jaar geleden

Hoi Joyce,

dank je voor je uitleg, ik denk dat ik er zeer zeker iets mee kan!

Lieve groetjes, Marieke

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024