Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Moeilijkheden binnen huwelijk en dromen

Ma
9 jaar geleden

Het word even een lang verhaal, maar voor ons van groot belang dat we hieruit komen.

Ik ben een vrouw, getrouwd met een vrouw en we hebben twee jonge kinderen. Mijn vrouw is afkomstig uit een vrij afgelegen dorpje in centraal Amerika en heeft een hele andere kijk op het leven en de opvoeding dan ik, opgegroeid midden in één van de grootste steden van Nederland. Nu onze dochter wat ouder word en er meer opvoeding en andere beslissingen bij komen kijken zitten we steeds vaker in conflict. Onze ideeën over de opvoeding liggen zowat tegenovergesteld van elkaar. We zijn allebei niet echt goed in praten en houden veel emoties binnen. Bijna twee weken geleden is dat flink tot uitbarsting gekomen en zijn we uiteindelijk een week uit elkaar geweest. Omdat we niet willen opgeven zijn we nu weer bij elkaar en hebben we eindelijk flink gepraat. Zij ook met de huisarts en een psycholoog. Daaruit kwam o.a. naar voren dat ze zich niet op haar gemak voelt in huis en soms ook niet binnen onze relatie, dat ze zich niet thuis voelt in Nederland en het gevoel heeft dat ze met mij niet kan praten over hoe ze zich voelt omdat ik haar niet begrijp.

Nu komen in al die gesprekken die we voeren ook dromen ter sprake. Zij gaf aan al heel lang nachtmerries te hebben. Vanmorgen vertelde ze voor het eerst gedetailleerd wat ze dan precies droomt. Ze vertelde onder andere over opgejaagd worden door honderden spinnen die haar uiteindelijk te pakken krijgen en bijten, waarbij ze ook echt pijn voelt op de plekken waar ze gebeten is en dat nog even kort blijft voelen nadat ze wakker is geschrokken. Ook vertelde ze over vast zitten in een ruimte waar een hele zwerm woedende vogels naar binnen komt vliegen en de enige uitweg is de deur waardoor de vogels naar binnen komen. Ze kan dan dus niet weg. Zulke dromen komen ook voor met beesten als honden, sprinkhanen, wespen en bijen of fictieve beesten (vaak combinaties van insecten of kleine zoogdieren, geen grote monsters). Het komt er dus op neer dat ze constant in haar dromen wordt achtervolgd, ingesloten en gebeten door boze dieren.

Zelf droom ik meestal vrij neutraal, ik onthoud ze ook weinig omdat ze weinig indruk maken, maar zeker één tot twee keer in de week droom ik wel over een ruzie met haar waarin zij totaal overstuur in huilen uitbarst en ik met spijt ergens anders zit te huilen maar niet meer naar haar terug kan om haar te troosten en de ruzie weer goed te maken, bijvoorbeeld omdat iemand me tegenhoud, zij buiten bereik is (ik loop dan wel naar haar toe maar ze komt niet dichterbij) of ze helemaal verdwenen is en ik geen idee heb waar ze is.

Sommige dromen heb ik op deze site vanmorgen samen met haar zitten opzoeken en het verbaasde ons hoeveel het klopt. Bij de spin bijvoorbeeld staat o.a. "Als je gebeten wordt door een spin, duidt dit op een conflict met je moeder of een andere belangrijke vrouwelijke figuur in je leven." en "Mischien voel je je gevangen in een specifieke relatie." Bij rennen staat "Als je wegrent van een aanvaller in het bijzonder duidt dit op het feit dat je je eigen angsten niet onder ogen durft te zien." Ook bij "achtervolgd worden", "insecten" en "honden" stonden dingen die heel erg op haar gevoel van toepassing zijn. Ook mijn eigen dromen over ruzie met haar en veel huilen zijn terug te vinden en kloppen heel erg met onze huidige situatie.

Wat ik nog niet kon vinden was waarom zij niet enkel droomt over achtervolgd worden maar ook vaak over ingesloten worden door boze/valse dieren in een kleine ruimte. Ook het gebeten worden door dieren kan ik niet altijd vinden. Over vogels vind ik enkel iets over vrolijk kwetterende vogels, niet over een hele zwerm woedende vogels terwijl die vaak terugkomt in haar dromen. En de kleinere details in mijn droom. Haar niet kunnen vinden of bereiken of door mensen tegengehouden worden (fysiek, door me vast te houden) als ik naar haar toe wil.

Is er iemand die deze dingen voor ons verder kan verklaren, of nog een aanvulling heeft op de andere onderwerpen van onze dromen? Het zou ons wellicht helpen om elkaar wat beter te begrijpen doordat we van elkaar dan kunnen zien en lezen wat er diep vanbinnen zit, de emoties die we normaal niet uiten tegen elkaar maar er wel zijn. Hopelijk helpt dat ons om ons huwelijk nog te redden.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024