Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Hallo
Vannacht had ik een droom waar ik gans de dag al slecht van loop..
Ik hoop dat iemand hier weer wat het kan zijn...
Ik was op de trein van Oostende naar Brugge met mijn mama en oma.
Ik kon niet uitstappen en m'n mama was alleen uitgestapt.
Mijn oma en ik maakten dus de rit Oostende - Brugge / opnieuw naar Oostende en terug naar Brugge waar ik en m'n oma dan wel uitstapten.
m'n oma had enorm koud en deed een roze muts aan.
Ik nam haar vast aan haar schouders, liep links van haar om haar wat te verwarmen en m'n mama liep rechts van haar.
Opeens viel mijn oma in elkaar tegen mij, knielde ik met haar in m'n armen, schreeuwend naar mama om hulp en voelde ik het hart van m'n oma stoppen met kloppen..
Toen schoot ik wakker...
M'n oma is gestorven in juni vorig jaar maar niet op de manier zoals in die droom..
Het is ook de eerste keer dat ik over haar droom sinds ze er niet meer is..
Weet iemand wat dit kan betekenen?
Dromen over een overleden familielid is een manier zijn om het gevoel dat je had bij degene die overleden is, te verwerken. Ook kan het onbewuste deel zijn van het onbekende; je angsten en diepste gevoelens. Als je droomt over je moeder, representeert dit het verzorgende aspect van je persoonlijkheid. Moeders bieden veiligheid, comfort, leven, begeleiding en bescherming. Of het kan zijn dat je de hand van je moeder nog niet kan loslaten. Het is alsof je niet volwassen wilt worden.
In de trein reis je samen met anderen mee. Het zegt iets over je sociale leven, hoe je met andere mensen omgaat. Je hebt wel een bestemming en doel in de reis, maar je maakt het niet af. Heb je dat vaker in het gewone leven, dat je de dingen niet afmaakt. Hetgeen waar je mee bezig bent is wel haalbaar, want anderen kunnen het wel realiseren net als je mamma die wel in de reis slaagt. Een muts in je droom, vertegenwoordigt je ouderwetse opvattingen. Net als je oma. Ken je de uitdrukking ‘oude muts’? Hij is roze alsof je door een roze bril kijkt. Het hart gaan over je ware ik, je ware gevoelens, je ware emoties, het kloppende centrum van het leven en van je bestaan. Vanuit je hart neem je beslissingen, dus deze droom gaat over je gevoel, de ware ik en je zelfbeeld, maar ook de romantiek, vriendschappen en geliefde die je altijd in je hart meedraagt. Een andere uitleg is dat je gebrek hebt aan energie, geestelijke ziekte, uitputting, emoties die niet tot uiting zijn gekomen, en pijn en verdriet dat losgelaten mag worden.
Beheerder |
De trein is de levenstrein maar die trein bestuur je niet zelf en dus laat je je meevoeren met de collectieve stroom.
Je raakt hier je steun en toeverlaat kwijt, maar dat kan goed zijn, want je moet je eigen leven leren leiden.
Ze moet dus echt dood gaan. Anders blijf je te afhankelijk.
Je hebt het nog niet verwerkt.
Zij kan ook niet met jouw trein meerijden, want die voert naar het leven.
Je oma moet een andere koers nemen. Al houdt dat niet in dat ze niet aan je zal denken.
Zij betekende warmte, maar genoot ook van jouw liefde.
De dood is kilte maar dat is slechts de fysieke dood.
Het oude jasje uitdoen.
Ze is niet weg maar wel veranderd.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 9 jaar geleden door Sheherazade 2.
Droominfo, © 2024