Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Mijn vriend ging dood

Am
8 jaar geleden

Mijn vriend en ik gingen vorig jaar op vakantie naar Bordeaux. Dit was echt heel leuk. Dit kregen we aangeraden van een oude vriendin Lies die daar ook heen was gegaan met haar vriend. Toevallig hadden we in hetzelfde restaurant gegeten.

Ik droomde over dit restaurant. We aten er 2 keer met Lies en haar vriend. De derde keer ging ik er alleen met hem eten. Voelde me zo verliefd en hij ook. Vlak voordat we konden beginnen viel hij dood neer. We konden niks meer doen en in een flits was ik terug thuis. Ik kreeg eierkoeken met snoepjes mee naar huis. Toen ik thuis kwam keek ik in de kast en lag er een cake van de vorige keer dat we er aten. Ik snap niet dat ik niet wakker werd. Ik ben door heel het rouwproces gegaan in mijn droom. Ik kwam op school en kreeg medeleven maar ook roddels over me heen. Ik heb nog nooit zo intens verdriet gehad in mijn slaap. Ik kon nog net niet de begrafenis dromen want toen ging mijn wekker af. Snapt iemand wat het betekent dat hij op dat moment dood ging?

8 jaar geleden
Beheerder

Dood gaan is meestal niet werkelijk maar symbolisch.
De liefde maakte blijkbaar geen kans of je verzet je onbewust?
Doodswensen zijn tegenstrijdige wensen want het is een snelle oplossing van een pijnlijk probleem of een "verboden wens". Dat wil zeggen, de neurotische spanning tussen de lust en onlust. Het tegelijk begeren en afweren.
De radicale uitweg uit dat dilemma is de dood, waaraan je immers geen"schuld" zou kunnen hebben.
Wat belet je dus verliefd te zijn op een vriend, of waarom verlies je hem weer?
Het heeft ook te maken met dualiteit in jezelf.
Misschien het onvermogen te durven genieten van het leven en kwade elementen die je het plezier ontnemen.

Dit wordt in een conflictvrije scene weergegeven, op vakantie en in een gezellig sfeertje.
Dat is weinig realistisch, want niet duurzaam. Etentjes zijn vaak neurotisch neutrale zone's.
Vergelijkbaar met de zielereis op een (cruise-)schip naar een idyllisch droom-eiland, ver van de gewone wereld.

De dramatiek in de droom is het spanningsveld tussen de hoogtes van de verliefdheid en de plotselinge anti-climax als de dood. Waarna de rouw volgt als de dorens van de roos en de alsem van het verlies, de terugkerende vervlakking van het bestaan, dat je niet ten volle leefde.

Eten is een vorm van verdriet wegeten. Maar het is oude koek.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Am
8 jaar geleden

Bedankt voor de uitleg! Dat je hiervoor de tijd hebt genomen
Het heeft me veel duidelijkheid gegeven.

Sinds kort woon ik op mezelf voor mijn studie (verder weg van hem).
Vooral mijn studie neemt veel tijd in beslag en heb ik niet altijd tijd voor mijn relatie of leuke dingen.
Ook in mijn droom ging ik naar school terwijl ik daar nog helemaal niet klaar voor was.

Het valt me op dat ik wel vaker symbolisch droom.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024