Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
De laatste tijd schrijf ik al mijn dromen op. ik heb vandaag ook een aantal dromen op deze site gezet. ik heb een dromen encyclopedie maar daar staat niet specifiek in wat een droom betekend. ik vind dromen heel interessant en bijzonder. daarom ging ik op internet zoeken wat ze betekenden. ik kwam uit op deze site en nu ga ik hier vaak gebruik van maken aangezien ik bijna elke nacht mijn dromen onthoud.
ik zat bij deze droom onder een dak met mijn zus. ik had super krachten dat ik kon vliegen en had een heel mooi doorzichtig zwaard. overal om ons heen waren mannen met geweren en mannen in vliegtuigen die bommen gooiden. het was oorlog. ik en mijn zus zaten goed verstopt, maar op een gegeven moment gingen we rennen en de mannen zagen mij maar deden niets. toen ging ik vliegen naar boven in de wolken. daar was de baas van alle slechte mannen. ik ging met mijn zwaard vechten en ik versloeg haar. toen was ik ineens op een voetbalveld met iedereen van mijn school. ze zouden met vliegtuigen bommen komen gooien op ons. ik zocht een schuilplaats onder een soort tribune. toen merkte ik dat het geen goede schuilplaats was. ik zag een deur en ging daar naar binnen. ik was toen in de cockpit van een vliegtuig. ik vroeg aan de man die het vliegtuig bestuurde of hij slecht was. hij zei dat hij inderdaad slecht was. dus toen ging ik weer naar buiten. de plek waar ik eerst wilde gaan schuilen was nu bezet met tientallen kinderen en ik paste er niet meer bij. ik moest een nieuwe schuilplaats gaan zoeken. toen was de droom afgelopen
Wat leuk dat je hier terecht bent gekomen. Het is voor mij echt een liefhebberij om dromen te verklaren en ik ben heel blij met Sheherazade als leraar. Dromen kunnen ook op een natuurlijke wijze opgelost worden. Maar misschien wordt het duidelijker als je een paar daarvan laat analyseren. Ik begon ook met het dromenwoordenboek, maar later bleek dat het uitleggen van dromen toch meer bevat dan alleen steekwoorden.
In je droom sta je weer op een verhoging, het dak. Overzicht op de stad en kun je alles voorbij zien komen. Net als de persoon met vleugels, overstijg jij jezelf maar dan als held. Als je over een geweer droomt, staat dit symbool voor agressie, woede en uitroeiing.
Het zwaard staat voor macht. Net als in het verhaal van Koning Arthur, waar een jonge knaap een magisch zwaard uit een steen trekt en gekroond wordt als Koning. Maar deze macht kun je ook vertalen als controle in je leven krijgen, vinden of ambiëren. Het zwaard is doorzichtig en daar kun je doorheen kijken en dat is voorspelbaar. Kom uit die schuilplaats. Wat schrikt je toch af? Je laat je in ieder geval ook afschrikken door anderen, want je maakt plaats voor anderen in je schuilplaats. Jij was toch eerder.
2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.
Leuk dat je dromen verklaren zo leuk vind!! ik ken veel mensen die graag willen weten wat hun dromen zijn en dan is het mooi als mensen die dromen kunnen verklaren.
ik wist niet dat dat zwaard zoveel betekenis had. zo'n klein detail maar zo'n grote betekenis. ik weet niet waarom ik uit de schuilplaats kwam... in het echt zou ik gewoon zijn blijven zitten.
Beheerder |
Net als Esme ga ik even uit de losse pols voor ik haar reactie lees.
Er woedt een burgeroorlog in je, waarbij je als Don Quichot tegen zelfgebakken windmolens strijd.
Het is de oeroude strijd tussen goed en kwaad maar het kwaad is nooit te overwinnen want zelfs met je geestelijke zwaard ben je agressief en dus is het kwaad al binnen.
De tegenstellingen schep je zelf en hoe meer je zwart en wit probeert te scheiden (zwaard funktie/ onderscheid) hoe sterker de conflicten zullen worden.
Het gaat hier om een initiatie.
Het huis ben je zelf, dus je zit ergens in je hoofd als schuilplaats. (ratio).
Zoals je aangeeft hoor je niet meer bij de kinderen.
Je neemt dus afstand van dat gedrag.
Het vliegtuig is een symbolische vogel van de geest.
Maar ook hier zie je het geprojecteerde kwaad.
Een vliegtuig bestuur je echter niet zelf en dus zit jij niet aan het stuur van je leven.
Weer wijst het op zweven en niet met twee benen in de realiteit staan.
(Opvallend detail, de kinderen op het veld staan wel op hun beentjes.)
De droom zegt dat je je vleugels wel wilt uitslaan, maar er niet echt aan toe bent in een jeugdige Hybris van een energieverslindende almachtsfantasie.
Maar vliegen is zweven en escapisme.
Strijd zul je overal ontmoeten want je draagt het met je mee.
Het zijn van die typische schaduwgevechten. De schaduw anticipeert op je gedrag want het is een evenbeeld van jezelf zoals Jackal and Hyde.
Droomencyclopedieën zijn niet voldoende om dromen te verklaren, omdat het collectieve verklaringen zijn.
Die gaan dus nooit geheel op voor een aantal individuele situaties.
Een zwarte hond kan b.v. voor de een een symbool van het kwaad zijn, maar voor een ander een lievelingsdier.
Hoe meer iemand bewust is, hoe meer hij ook losraakt van collectieve duidingen.
Alhoewel niemand kan ontkomen aan archetypische invloeden.
Het bewustzijn is immers maar een topje van de ijsberg die ons draagt.
2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.
dankjewel voor je reactie sheherazade! ik vind het mooi hoe je weet wat dit allemaal betekend. ik begin mezelf ook beter te begrijpen denk ik. in heel veel dromen droom ik dat ik vlieg en het is dan leuk om te weten waarom ik nou altijd vlieg in dromen.
Wat leuk, Sheherazade, dat je dat doet om uit de losse pols te schrijven. Dan kan ik vergelijken en leer ik waar ik naar moet kijken. Bij mij zitten er elementen bij, die gelijk of in de buurt komen, met jouw uitleg.
Vliegen is zweven en escapisme (de neiging de alledaagse realiteit te ontvluchten).
Eigenlijk is de schuilplaats ook een uitvlucht van de realiteit. Verstoppertje spelen. Ik zat ook te denken aan het puberend kind die onder invloed van hormonen is. Ik weet niet hoe oud tmkira is.
tmkira voelt zich te groot voor de schuilplaats met kinderen. Maar waarom gaat hij/zij opzoek naar een nieuwe. Is het allemaal dan toch te hoog gegrepen? Je schrijft: De droom zegt dat je je vleugels wel wilt uitslaan, maar er niet echt aan toe bent in een jeugdige Hybris van een energieverslindende almachtsfantasie.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.
Beheerder |
Hoi Esme
Het is als de mythe van de held die een dag de zonnewagen wilde besturen.
Natuurlijk liep dat verkeerd af.
Of zoals Icarus, die te dicht bij de Zon kwam en omlaag stortte.
In dromen val je nooit dood, maar de plaats van de mens is nu eenmaal op aarde.
Als een droom dus afwijkt van wat normaal gesproken het dagelijkse bestaan betreft, dan klopt er iets niet.
Als een kluizenaar op de Himalaya droomt op een berg te wonen is dat niet ongewoon.
Maar iemand anders leeft dan in te hoge regionen en isoleert zichzelf.
Het is dan ook geen bewijs van bijvoorbeeld spirituele groei.
Een enkele keer kan voorkomen, maar thematisch zou het hoogst bedenkelijk worden.
Het refereren aan de realiteit is, zoals je wel zult beseffen, essentieel.
Het dak als hoofd, zou je nog als twee onder een kap kunnen zien.
Dan is de zus een deel van de persoon zelf, of bepaalt teveel het gedrag als eigenschap.
Wat de personen delen is echter angst.
Dat is precies wat een vesting of vluchtplaats op zal roepen en als enig gezelschap overblijft.
De buitenwereld is vol bedreigingen en dat past bij een jeugdig iemand die nog niet durft vliegen, in de zin van de wereld aan te kunnen. Vandaar dat escapisme (of realiteitsverlies).
De kinderen hebben blijkbaar totaal geen last van die angsten en spelen er lekker op los.
Verder valt nog te denken aan het spel der tegenstellingen, dat bij de kinderen geen problemen oplevert, maar bij de dromer wel. Het hoort echter bij de groei naar de volwassenheid om met conflicten en tegenstellingen of frustraties te leren omgaan. Dat houdt niet in dat een van de tegenpolen moet worden uitgeroeid, wat overigens onmogelijk is. De eerste fase van het conflict van de tegenstellingen loopt meestal uit op een botsing en strijd. Het gaat er echter om de tegenstellingen te integreren, want anders is er geen evenwicht mogelijk.
Sheherazade, ik hoop niet dat je "uit de losse pols" cynisch bedoelt.
ik ben inderdaad nog een kind. ik ben 14 jaar. Wat cool dat jullie dat weten door een droom.
"Het dak als hoofd, zou je nog als twee onder een kap kunnen zien.
Dan is de zus een deel van de persoon zelf, of bepaalt teveel het gedrag als eigenschap" bedoelt u hiermee dat ze teveel het gedrag als eigenschap bepaald in de droom of in het echt?
Droominfo, © 2024