Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Trippende film...of zoiets?

Quinten
8 jaar geleden

Nou, ik ga het kort (maar toch krachtig) proberen te houden:

Gisteravond had ik weer een zogenaamde 'slapeloze nacht'. ( <- Hier hoef ik overigens geen oplossingen voor)
Dus na een paar keer draaien had ik besloten om wat muziek op te zetten.(Ik praat dan gwn over muziek die ik niet eerder zou horen;beetje 'random' discoveren) En ik heb gemerkt dat je kan rekenen op een lange, bijzondere avond.

Ik ben die nacht wel 5x wakker geworden, maar wel met hele leuke dromen. Daar ga ik niet op in natuurlijk, want dat is niet het probleem. Na het 5x wakker worden uit de dromen, probeerde ik nog een keer te slapen.(Het was inmiddels 4-5 uur; Ik weet ook wel dat ik dan niet meer zo nuchter kan denken en dingen in kan schatten <Just For Your Information>)
Die hele droom luisterde ik naar een nummer van Go Radio(voor het eerst gehoord, blijkt een rockband te zijn).
Het nummer heette: House of Hallways. Toen dat nummer begon was ik niet meer wakker. Ik kan me nog zeker herinneren dat m'n droom al begon met hun intro. Maar dus die droom was echt héél anders dan ik het gewend ben. Je kon het vergelijken met een trailer of zelfs een (kort)film. Het was natuurlijk niet langer dan 4-5 minuten, maar t leek wel echt strak op een uur of twee. Het was ook ZO MOOI GEMAAKT. Veel knip en plakwerk, overgangen die je in een trailer ziet. En ook echt een plottwist op het einde. Het engste was dat het voor het grootste deel van de tijd PERFECT paste bij m'n droom. En om heel eerlijk te zijn, zou ik nooit zo duidelijk luisteren naar een Engelstalige nummer voor de eerste keer. Maar het was like 90% accurate. Ik zat er zelf niet in. Je kon zeggen dat ik de 'spectator' was. Deze is natuurlijk niet heel duidelijk te vertellen nu; kben veel wel vergeten. Maar op DAT moment was het prachtig om te zien en glashelder. Naast de muziek hoorde ik trouwens nog ECHTE dialogen en monologen die mooi met de muziek meegingen

Het ging namelijk heel kort over:
Iemand die gevangen werd genomen in een trein. Die trein zat vol duisternis. Er was maar 1 licht aan. De bewakers zeiden dat ze die uit gaan doen en dat de trein daarna een eeuwenlange reis gaat maken naar een soort gevangenis( The House of Hallways waarschijnlijk :s ). En daar zal hij nooit meer licht zien.
(licht ging uit. Daarna een goed gefilmde scene van een soort van dieren(Ze waren een beetje anders; Ze miste ogen en hadden dus alleen een soort bek met veel tanden.vergelijk het met een soort van wolven... Niet heel eng verder :ookal klinkt het wel zo xD.) die de trein volgde.

Daarna was er nog iemand(andere plek) die wilde dus hem bevrijden. Of nou.. Zijn naam zuiveren. (Nu kwam er een vaag scene die ik bestvergeten ben)
Maar dus de plottwist was een beetje op het einde. Er was een scene waar je eerst iets in het klein zag
Die persoon die dus vast zat zorgde ervoor dat een paal of zoiets ging vallen. Daardoor veroorzaakte hij een brand. Daarna zag je dus dat een niet zomaar een paal bleek te zijn. (Sorry maar kwil ff toevoegen dat ik het werkelijke idee van deze scene ben vergeten. ik heb een aantal gaten ingevuld met bijv die paal)
Maar het bleek dus een klein wereld te zijn en die paal die was eigenlijk een kaars die iemand liet omvallen. Hij had een reden die ik ook best wel kwijt ben :((( sawwy. En op het einde van het hummer hoor je de man die zijn vriends naam wilde zuiveren een intense een boze speech houden...ook vaag: toen werd ik wakker
Sorry dat het zo vaag was. Maar op dat moment was alles hartstikke duidelijk. Ik ben trouwens wel een aantal details vergeten. Het was heel trippend en best symbolisch. En om het wel even duidelijk te maken; Ik heb geen drugs gebruikt die dag.

Mijn probleem/vraag is dus:
Kan iemand verklaren hoe zoiets zou komen?
Kan iemand enige ervaringen delen met dromen en muziek?
Dit is namelijk de eerste keer dat is zo verrast ben.
Kan iemand zeggen wat de oorzaak kan zijn en hoe je het dus vaker krijgt :).

Ik heb het geprobeerd kort te houden. Ik ben dit om 8:30 begonnen, gelijk vanuit bed. So bare with me, mijn gebrek aan leestekens en natuurlijke grammatica- en spellingsfouten.

Ik hoop echt voor iets van iemand wat dit kan aanvullen :)

Quinten
8 jaar geleden

Je kan het trouwens ook vergelijken met een muziekclip

8 jaar geleden
Beheerder

Veel kan ik er niet mee.
Je fantasie werd gewekt door dat stuk muziek.
Maar het onbewuste neemt het over en laat je een nachtelijke reis beleven door het rijk van de draak.
Typisch is de levenstrein (symbolisch ook de buik van de draak)
Daar is het natuurlijk duister (onbekende bestemming)
Een zwak lichtje van het bewustzijn. Daarbij die tanden van een monster.
Een paal/kaars is een fallisch symbool.
(Afgepaald?)
De brand kan een woede of emotie zijn.
Brand stichten is paniek zaaien.
Maar het was een klein wereldje (het kleine wereldje van het goede volkje?)
De kabouters ontbreken nog net.

Het is niet verstandig opwindende of enge muziek op te zetten voordat je gaat slapen.
Daarmee roep je immers vergelijkbare impressies op die zelfs demonisch kunnen worden.
Maar alles heeft een parallel met processen in jezelf.
Zo draagt ook ieder wel een vage-vuurtje in zich.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

8 jaar geleden

Een trein is de levensweg die je neemt. Alleen heb je niet de controle over waar je naartoe gaat. Er is wel een doel, maar het is een weg waarbij men begeleid wordt.
De gevangenis zorgt voor geslotenheid. Bewegingsvrijheid is beperkt en je wordt voortdurend in de gaten gehouden. Licht geeft je een bredere blik en dat wordt ook van je afgenomen.
Ook de kleine wereld zorgt dat je beperkt bent. Dan kan ik maar één vraag stellen: Word je beperkt?
Je verhaal is best warrig. Ik vind het best moeilijk om deze droom en gebeurtenis te verklaren.

8 jaar geleden
Beheerder

Dromen hebben een ordenende functie.
Dus als je te weinig of geheel niet slaapt raak je chaotisch.

Quinten
8 jaar geleden

Esme,
erg bedankt voor jouw reactie. Het is best wel eng om te zien dat je zoiets accuraat kan verklaren. Ik ben idd op het moment heel erg beperkt. Tenkjoe

8 jaar geleden

Hai Quinten,
Er is niets engs aan. Het is jouw droom, met je eigen verwerking. Tijdens de droom zie je dat wat je moet verwerken in symboliek. Elke symboliek heeft zijn betekenis. In de context van het verhaal, vertaal ik de onbewuste beelden. De verklaringen van Sheherazade zijn zeer uitgebreid en erg leerzaam.
Groeten,
Esme

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024