Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Toestemming vragen

Anonieme bezoeker
8 jaar geleden

Ondertussen zijn de eerste stappen van het elimineren van de interne criticus gezet en ik kan zeggen dat ik erg trots ben op mezelf! Daarnaast heb ik mij beseft dat ik persoon X niet nodig heb, hoezee! Echter deze droom lijkt het tegenovergestelde daarvan...

Ik zit tegenover persoon X in de docentenkamer, beide op bureaustoelen, met onze bovenbenen tegen elkaar aan. Er hangt een intieme sfeer tussen ons.
Vervolgens zitten we in een kleine auto. Persoon X rijdt en laat mij een folder/krant zien met daarin een grotere en betere auto afgebeeld. Ik vraag aan hem waarom hij mijn toestemming nodig heeft om de auto te kopen. Hij glimlachte. "Omdat je mijn toekomstige vrouw bent."
Huh?!

Kort daarna droom ik dat ik een een grote stad ben. Echter is de stad niet volgebouwd, want er zijn veel open plekken tussen de gebouwen en ik zie een kalme rivier stromen in de verte. Ik dwaal wat rond en ik vraag mij af waar persoon X is.
Toen besefte ik mij dat ik droomde en probeerde ik persoon X op te roepen. Dat lukte niet. Echter raakte ik niet in paniek, maar besefte ik mij alleen maar dat ik hem niet nodig heb.

Ik ben in de war. De dromen lijken in verband met elkaar te staan - wel tegengesteld. Waarom zegt persoon X in de eerste droom tegen mij dat ik zijn toekomstige vrouw ben en waarom blokkeert mijn onderbewustzijn hem vervolgens (ten minste, ik ga er vanuit dat m'n onderbewuste hem blokkeer, omdat ik hem niet kan oproepen, terwijl ik besef dat ik droom)?

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Magnet.

8 jaar geleden
Beheerder

Als je X als eigenschap ziet klinkt het natuurlijk heel anders.
Het intiem tegen elkaar aanzitten in een auto/hokje is al een begin van samensmelten.
Er is geen afstand of separatie. Bovendien zit hij weer aan het stuur in plaats van jij zelf.
Misschien is hij een beeld van het verstand?
In de stad is ruimte voor uitbreiding, wat inhoudt dat er in jou mogelijkheden liggen die je nog uit kunt bouwen.
De vraag is in hoeverre je de natuur/onbewuste onder de voet loopt met gebouwen of plannen?
Ook hier gaat het om evenwicht tussen totempalen en prestigeobjecten en de meer vrouwelijke rust van de natuur en de levensrivier.
X zou een dorre architect kunnen zijn die alleen maar in lijnen denkt en plannen maken om "zijn" stad of persoonlijkheid te profileren.
Zoals hij ook dromen koestert over een grotere luxe wagen, als verlengstuk van zijn viriele/ ambitieuze of ijdele persoonlijkheid.
Hij zou nota bene de stad zelf kunnen zijn waar de dynamische bouwwoede/ libido een betonnen kaalslag veroorzaakt.
Hoe zag de stad er uit? Was het een stad waar jij zou willen wonen?
X laat zich niet oproepen als beeld, maar is tegelijk een stukje van jezelf.
Misschien een stukje zelfstandigheid?
De grote stad kan een anonimiteit inhouden, waar je onder gaat in de massa, of je verloren kunt voelen.
Hij is niet afhankelijk, jij bent dat wel.
Maar op zich is dat weer terug te voeren naar de grosso modo zakelijk onafhankelijke houding van mannen in het algemeen en de meer persoonlijke betrokkenheid van vrouwen in het bijzonder.

Misschien maakt een snufje X je gerecht wat meer op smaak?

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Anonieme bezoeker
8 jaar geleden

Hmm, ja, als ik X als eigenschap zie dan is het wel logischer. Het is ook tegenwoordig zo dat als ik merk dat ik slecht voor mezelf zorg, dat X dan in mijn hoofd iets tegen mij zegt ("geniet ervan, het mag best", dat soort dingen). Je zou dus inderdaad kunnen zeggen dat hij een deel van mij is geworden.

De stad deed mij denken aan "de stad van de toekomst": veel open pleinen, hier en daar een boom en hoge, glazen gebouwen. Het is niet een stad waar ik direct in zou willen wonen, maar het is ook niet zo dat het totaal niets is. Het kan er mee door, zal maar zeggen.
In de droom waren er heel weinig mensen aanwezig voor een grote stad. Het leek wel uitgestorven. De mensen die ik zag waren onderweg van/naar hun werk. Ook zag een paar mensen op een skateboard.

Wat bedoel je precies met "misschien maakt een snufje X je gerecht wat meer op smaak"?

8 jaar geleden
Beheerder

Het is een zielloze stad waar je niet thuis voelt zoals op een dorp.
Hoge kille kantoren als zuilen van efficiëntie en zakelijkheid, uittorenend boven de mens als macht.
De natuur is vrijwel verdreven.
Het geeft iets aan van hoe de verhoudingen in jouzelf zijn gesteld.
Het is er letterlijk onmenselijk of onbewoonbaar. Misschien zit iedereen wel in die hoge gebouwen als slaven in een galei.
Het gaat hier slechts om werk. Niet om leven. Het is meer werken om te overleven. Feodalisme.
De stad is een weergave van jezelf en alleen jij kunt die veranderen.
Verander dus de verhoudingen. Parken horen toch minstens ook in een stad?
Misschien ben jij de potentaat van de stad, of X?

X als eigenschap is een soort kruid in je leven.
Je neemt dus wat je nodig hebt maar laat het niet domineren.

Anonieme bezoeker
8 jaar geleden

Interessant, dan zou de tweede droom over de verhouding werk/ontspanning kunnen gaan. De laatste tijd werk ik iets teveel aan mijn studie en heb ik te weinig tijd vrijgemaakt om te ontspannen. Ik 'vlucht' als het ware in m'n studie om m'n problemen te vergeten. Aan de ene kant wel handig, aan de andere kant verlies ik mezelf en probeer ik mij vast te klampen aan X als reddingsboei. Wellicht realiseerde ik in de droom dat ik X niet nodig heb en dat ik de verhouding werk/ontspanning dus moet veranderen om X niet meer nodig te hebben.

Nog een vraagje: waarom zegt X dat hij toestemming aan mij moet vragen, omdat ik zijn toekomstige vrouw ben?

8 jaar geleden
Beheerder

Wel het is tamelijk gebruikelijk de "bruid" te vragen om haar toestemming.
Het lijkt mij geen "gearrangeerd huwelijk".
Dat hij of laten we zeggen, de onbekende X het vraagt betekent in elk geval een wat minder dominante positie.
Blijkbaar hield X voorheen geen rekening met jouw gevoelens.
Maar gezien de scene in de auto bood jij jezelf ook wel heel gemakkelijk aan.
Dan denk ik toch, waar is je zelfrespect? Temeer omdat je toch op eigen benen wilt staan en niet op de zijne.
Als je erin slaagt meer jezelf te worden door bewuster ontwikkeling, zul je ook vrijer zijn in je keuzes.
Zolang je dat niet hebt bereikt, hang je nog aan het verstand van X als voorbeeld en reddingsboei.
Zelfrespect verkrijg je door prestaties en door het overwinnen van problemen of dragen van verantwoordelijkheden.
Dat is dan ook de weg naar onafhankelijkheid.

Anonieme bezoeker
8 jaar geleden

Ik weet ook niet precies hoe we in die auto terecht zijn gekomen, dat gedeelte heb ik niet onthouden. Bedankt voor de uitleg!

Opvallend was de droom die ik vannacht had, en ik weet verder niet hoe of wat maar het enige wat ik mij herinner is dat X en ik tegenover elkaar zaten/naast elkaar zaten en dat ik hem alles kon vragen wat wilde weten. Persoon X gaf daar ook eerlijk antwoord op en de sfeer die er hing was intiem. We hadden een heel volwassen gesprek en toen ik wakker werd voelde dat wel fijn aan. Het is alleen jammer dat ik verder niet weet hoe de omgeving eruit zag of wat we precies bespraken...

8 jaar geleden
Beheerder

Ik denk dat de innerlijke leraar in de gedaante van X optrad.
Alhoewel de innerlijke leraar een heel eigen persoonlijkheid kent.
Maar dat kan later best veranderen als je fixatie losgeweekt is van X als "gesneden (voor-)beeld".

Anonieme bezoeker
8 jaar geleden

Hoe zou die innerlijke leraar er normaal dan uitzien, welke persoonlijkheid heeft hij dan?

8 jaar geleden
Beheerder

Dat is nooit te zeggen omdat hij uniek is en geen algemeen geldend uiterlijk of voorkomen.
Voor de een is het Asclepius en voor de ander een gewone leraar die als projectie dient.
Het kan ook een wijze zijn zoals Lao Tse. Het gaat immers om een archetype en dat kan elke vorm aannemen.
Sommigen menen Jezus te "herkennen" of Boeddha.
Dan hebben we het over het archetype van de geest.
Het zal duidelijk zijn dat hierin trappen bestaan.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024