Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Beste forumleden,
Vannacht raar gedroomd. Ik hing ondersteboven vast gebonden en links en rechts van mij hing een slang die ik dood moest bijten voordat ze mij zouden bijten. Hier slaagde ik uiteindelijk in. Ik heb wat uitleg kunnen vinden over de symboliek van slangen maar niet op de manier zoals ik gedroomd heb. Heeft iemand hier misschien een idee van de betekenis van mijn droom?
Groet Bas
Beheerder |
Dat kan goed en kwaad uitpakken want de slang is niet perse een negatief kwaad.
Hij is ook de Pistis Sophia en dus de wijsheid in persoon.
Verder bevat de slang het levenselixer dat kan doden en redden, transformeren enz.
Je hangt ondersteboven als de gehangene, waar Esme vast wel iets meer op weet.
Kortom je deed iets heel doms.
Maar in dromen gaat gelukkig nooit iets echt definitief dood dus de slang als symbool van eeuwig leven en reincarnatie zal zeker in een of andere vorm terugkeren.
Het beeld is dat van een inwijding, namelijk het omgekeerd worden om in het onbewuste te worden gedoopt.
Ongeveer zoals een Sjamaan dat zou ondergaan.
Petrus zou ook omgekeerd zijn gekruisigd.
Vaak hangt de man boven een water dat hij echter net niet kan bereiken.
Het water is natuurlijk een symbool van kennis, de occulte wijsheid.
Links in je onbewuste en rechts je onbewuste. Ja, het lijkt inderdaad op de kaart in de Tarot; De gehangene http://www.kaartensterren.nl/pagina's%20tarotkaarten/arcana/pagina%2012%20gehangene.html.
Het noodlot heeft je tot stilstand gebracht, je kunt niet anders dan de situatie aanvaarden. Nu is het tijd voor bezinning. Verandering van je prioriteiten. Het is goed mogelijk dat je zelf hiervoor kiest om je op te offeren en op die manier dat wat je bereikt hebt te overdenken.
Dank voor de reacties, ik herken het deels. Stuk van noodlot herken ik niet. Ik was vergeten te melden dat de slangen wit/geel van kleur waren, betekent dit nog iets?
Beheerder |
Het is in elk geval geen zwarte slang die meer een kwade betekenis heeft.
In oude voorstellingen werd Christus wel als slang uitgebeeld hangende aan een boom of wijnstok.
De slang en de geest zijn dus nauw verwant.
Een gele slang kan nog naar de Zon wijzen.
Waarschijnlijk is het helemaal geen giftige slang maar b.v. een Python die wel in die kleuren bestaat.
Het orakel van Delphi werd de Pythia genoemd dat weer was afgeleid van de Python.
Wie het monster versloeg bekwam de wijsheid ervan. Zoals elders de draak als symbool van het onbewuste.
De gehangene ziet de wereld ondersteboven en hangt maar aan een been, waarmee hij dus maar deels in de gewone wereld verkeert.
Dat geeft stagnatie/ isolement aan en inkeer, opoffering van het ego en overgave aan andere transformerende krachten. (de draak)
Droominfo, © 2024