Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik denk dat dit een best bijzondere droom is, gezien de omstandigheden in real life.
Ik ben in een zwembad met een studiegenoot (man), een docent die mij natuurkunde gaf (man) en Chantal Janzen, allemaal in badkleding. De docent gaat de glijbaan schoonmaken, maar het is krokodil. Die hapt even, maar gaat daarna verder waar hij mee bezig is. De docent haalt zijn schouders op en zwemt weg.
We zwemmen naar een ander bad, ieder met een blauwe plank. Het is geen diep en ook geen ondiep bad.
We hebben heel veel lol en plezier, we lachen zelfs onder water en we lachen ook zo veel dat we meters de lucht in schieten. We gieren het uit, maar waarom? Ik weet het niet...
Ik kan mij herinneren dat ik die ochtend nog een droom kreeg over een glijbaan, maar die was zeer onplezierig. Ik kan mij alleen herinneren dat ik in de rij stond en heel graag wilde omdat het een supergave glijbaan was, maar toen ik zag hoe je de baan werd opgestuurd (er werd een houten paal in je kont geduwd) stapte ik uit de rij, tot teleurstelling van mijn moeder, die op een bankje zat.
Een zwembad in je droom symboliseert ontspanning, kalmte, luxe en gemak. Natuurkunde is een wetenschap die algemene eigenschappen van materie, straling en energie onderzoekt en beschrijft, zoals kracht, evenwicht en beweging. Hoe snel kun je gaan. Is alles in balans qua je gesteldheid, kun je je afvragen. De krokodil kan het agressieve en bijterige kant van je karakter vertegenwoordigen. De droom zou ook kunnen betekenen dat je niet echt oprecht bent geweest in het uiten van je emoties en krokodillentranen huilt. Of was het lachen een dekmantel om je emoties niet te willen tonen? De docent en voorbeeldfunctie ziet geen probleem. Dus het valt niet op als er wat met je aan hand is.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.
Ik ben zelf studente lerarenopleiding natuurkunde en die docent heeft eigenlijk de aanzet gegeven om die kant op te gaan, dus wellicht dat hij daarom in de droom verscheen.
Ik ben zeker niet oprecht in mijn emoties, daar heb ik grote moeite mee (zie http://www.droominfo.nl/phorum/6/30268/emoties-leren-uiten). Dat het wellicht een dekmantel is, daar heb ik nog niet aan gedacht...
Beheerder |
Het zwembad is een vorm van in elkaar overvloeien.
De glijbaan is een glad traject dat geen moeite kost, de weg van minste weerstand enz. Het loopt gesmeerd.
Maar dan die paal in je gat. Dat is Freudiaans, de glijbaan als erotische beleving en dan "gena*id" worden.
En paal in je gat is wel een vorm van trotse stimulans, maar je voelt wel dat het een valse eer is, met een winstpunt voor de "paalhouder/peniskoker".
Soort zelfbevrediging dus.
Een krokodil is een angstsymbool, het monster uit de diepte. Ook castratieangst.
Staat lijnrecht tegenover de "paal" (fallus).
Dollen in het zwembad lijkt leuk, maar het is hier ook een tikje mateloos. Het onbewuste weet dat altijd haarfijn in het absurde te voeren.
Contrasten, tikje manisch tegenover de remmende angst van de krokodil/gevaar en de lust tegenover de onlust, glijden/paal.
Penetratieangst tegenover castratieangst. Stimulans tegenover libido-verlies. (Neurotisch conflict)
Het zijn van die dromen die bijna demonisch lijken. De "duivel/eros" verleidt altijd tot hoogmoed en ongeremd uit de bol gaan, maar daar staat altijd een zelfzuchtige bevrediging achter, die je achteraf gefrustreerd en gebruikt laat voelen, terwijl je tegelijk schuld ervaart omdat je overgaf aan perverse lusten. Ongeveer zoals een slachtoffer van misbruik het zelf heeft gewild, gezocht, of uitgelokt.
Droominfo, © 2024