Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik ben in een mooi statig kasteel, zo'n kasteel met mooie, donkere houten trappen en een rood tapijt. Ik speel pakkertje met iemand en dat iemand is verkleed (?) als piraat in een blauw pak, met ook een blauwe hoed. Het is een vampier of een zombie [na het ontwaken dacht ik meteen aan een vampier, maar toen ik ging opzoeken wat een vampier was, leek het er totaal niet op]; het is in ieder geval iemand met een groen gezicht en hier en daar rode pukkels.
Ik ren maar wat en wij dollen samen, tot we er klaar mee zijn. Dan staan we in een lift en gaan wij omlaag. We gaan ergens naartoe, omdat we ergens op wachtten, maar wat het is, dat weet ik niet.
Wellicht een vage droom, maar ik loop vast in het achterhalen van de betekenis. De zombie/vampier achtervolgt mij dan wel, maar niet op een manier die ik als vervelend ervaar. Het is een spel. Ik vraag mij ook af waar we op gewacht hebben. Het pakkertje spelen leek meer als doel te hebben om de tijd te verdrijven.
Je waant je in een kasteel met pracht en praal. Je verlangt naar een beloning, eer, erkenning en/of lof voor wat je bereikt hebt. Het rooie tapijt staat voor de weg naar liefde. Je kijkt niet naar het uiterlijk van een speelmaatje, maar meer naar het mooie en leuke in de persoon.
Maar het piratenpakje staat wel voor de veroveraar en is een boefje. Wat steelt hij ongemerkt van jou? Je zwakheden? Een vampier kan een energie zuigend wezentje zijn. De zombie gaat op de automatische piloot.
Beloning: heel graag. Maar naar liefde zoek ik niet, ten minste, niet in een relatie. Wellicht zoek ik naar de liefde in mijn moeder? Ze "zuigt" mijn positieve energie weg.
Nog een belangrijk onderdeel van de droom, was ik even vergeten: ik sta met de zombie dus in een lift. Op de achtergrond staat een man, die wat om zich heen kijkt, hij heeft geen aandacht voor ons. Alsof hij alleen wacht voor zijn etage.
De piraat heeft een jachtgeweer in zijn hand. Ik roep lachend: "Schiet dan!" Hij richt het geweer op mij, haalt de trekker over en... Er gebeurt niets. We lachen erom.
Beheerder |
De piraat lijkt mij een ontwikkeling van het eerdere monster.
Hier heeft hij meer menselijke vormen aangenomen al zijn zijn paddenpukkels wel zichtbaar.
Hij is een schelmen-/schurken-/figuur. (scoundrel)
Dat blauwe pak doet wat denken aan de blauwe bikini uit een eerdere droom (zwemwedstrijd).
De andere man kan een verdere uitbeelding zijn van dezelfde duale schelm die vaak twee gezichten heeft.
Een geweer is een fallisch attribuut. Dus je kunt het schieten ook zien als een orgasme.
Vaak is het meer kritiek. In dromen gaat meestal niets echt dood en ook wonden zijn schijnbaar.
Zegt wel iets over gevoelloosheid als je geen pijn ervaart.
Een kasteel kan een Zelfsymbool zijn. Soms ook een grootheidswaan.
Je leeft immers niet op zo'n grote voet.
De schelm kan een blauwbaard zijn (het blauwe pak).
Een wolf in schaapskleding, of een schurk in een net pak (vermomd als heer)
Het is bijna een sprookje. De kikker is uit de put geklommen en heeft zich gekleed.
Hij kan wel een energievreter zijn (breinvampier/ criticaster die je afschiet voor de lol)
1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.
Zo had ik nog niet gezien, als een vervolg op andere dromen.
Dus het monster is tot bedaren gekomen en is meer menselijker geworden, het is veranderd in een zombie. Toch vreet het mij nog energie. Nou ja, het probeert zijn kritiek op mij te uiten, maar er gebeurt niets. Ik ben tevreden. En toch sluimert er nog iets.
Beheerder |
Dromen staan niet altijd op zichzelf, ik let altijd scherp op samenhang.
Doe je dat niet zie je ook geen veranderingen of vooruitgang.
Soms gaat dat maar heel langzaam en soms met sprongen.
Soms lijkt het of je niet vooruit komt en na een hele poos verandert het geheel.
Een wijze zei eens, een moment van verlichting leert je meer dan tientallen jaren zwoegen.
Maar zonder dat zwoegen ontvang je geen verlichting.
Met andere woorden de harde, stenige grond moet rijp gemaakt worden, anders vallen de zaadjes op onvruchtbare aarde.
Dat is de inhoud van de parabel van de zaaier.
Er zit dus wel vooruitgang in? Vind het maar raar, nachtmerries hebben meestal een goede betekenis, terwijl het een vreselijke droom is.
Beheerder |
Het onbewuste is altijd meervoudig te interpreteren.
Nachtmerries zijn niet altijd goed, anders zouden het geen nachtmerries zijn.
Maar de omslag in het tegendeel is altijd mogelijk.
Droominfo, © 2024