Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

kerstboom

Ce
8 jaar geleden

Hey,

Vannacht veel gedroomd.
ik droomde dat ik met kennisen van mij op een hele hoge kerstboom stond, zo hoog als wolkenkrabbers. Ik had enorme hoogtevrees. Ik moest iets pakken. Het hing aan een uitstekende tak. Ik vond het heel eng maar heb het toch gedaan. Sommige kenissen vielen van de boom af tepletter op de grond toen ze ook iets wilde grijpen.

Vervolgens zag ik mijn oma weer (overleden in augustus) en gaf haar een knuffel (het voelde echt weer net als in het echt). Ik vroeg oma, u bent toch overleden? Toen zij ze: mijn hart klopt niet meer maar ik leef nog door en heb geen pijn meer. Het was erg mooi. (Misschien is het symbolisch maar toch gaf me het een fijn gevoel, het voelde echter aan dan een gewone droom).

Groetjes Ce

8 jaar geleden

Het doet me denken aan Sjakie en de bonenstaak. Sjakie is de zoon van een arme boerin. Op een dag verkoopt Sjakie hun laatste koe in ruil voor het zaad van bonen. Zijn moeder is boos over de slechte ruil en gooit het zaad door het raam naar buiten.
De volgende dag staat er naast het huis ineens een bonenstaak die tot aan de hemel reikt. Sjakie beklimt het en komt uit in een andere wereld waar een reus in een kasteel woont. Sjakie ontmoet de vrouw van de reus, die kinderen eet dus hij moet voor hem oppassen. Sjakie ontdekt dat de reus enorm veel gouden muntstukken heeft. Nadat hij er enkele heeft gestolen, keert hij terug naar huis. Zijn moeder is uiteraard blij, maar na een tijd is het geld op.

Sjakie klimt nogmaals naar boven en steelt ditmaal een kip die gouden eieren legt. De financiƫle problemen zijn nu voorbij, maar de moeder is innerlijk nog ongelukkig. Vervolgens keert hij terug naar het kasteel en steelt ditmaal een magische harp waarvan de muziek iedereen blij maakt. Tijdens de afdaling slaat de harp alarm. De reus hoort dit en achtervolgt hem. Deze laatste is eerder beneden en hakt met een bijl de bonenstaak om. De reus valt te pletter en overlijdt op de grond.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Esme.

8 jaar geleden
Beheerder

De overgang naar het geestelijke is altijd een waagstuk van wankel evenwicht.
Er is immers geen houvast meer aan de materie. Het is of je van een berg in de lucht stapt.
De altijd groene kerstboom is een symbool van eeuwig leven.
Je zou het de hemelboom kunnen noemen, waarlangs, net als Sjakie, de Sjamaan omhoog klimt.

De hebzuchtigen vallen omlaag, want je kunt niets meenemen.

Het goud van Sjakie is dan ook een ander soort goud.
Zoals het goud van de alchemisten het filosofische goud werd genoemd.

Mooie droom.

Ce
8 jaar geleden

Dankjulliewel,

Sjakie en de bonenstaak,
Niet over na gedacht ik zie nu wel de gelijkenissen inderdaad.