Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Open dag middelbare school

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

In deze droom ben ik op een open dag van mijn middelbare school, echter vindt deze open dag plaats op de locatie van mijn basisschool. Ik stap als eerste binnen bij het vak Engels. Ik kijk een beetje rond en raak dan aan de praat met mijn docent Engels, uit de vijfde klas. In mijn hand heb ik een zwarte multomap, gevuld met samenvattingen, ook van Engels [ik heb thuis drie zwarte multomappen staan met samenvattingen van de vakken op de middelbare school, gewoon omdat het handig is]. De docent bekijkt het en is helemaal verbaasd dat ik dit nog heb en weet. Dan klap ik de map dicht en na enige stilte raken we aan de praat over Postcrossing, omdat ik vertel dat ik een leuk kaartje heb ontvangen [ik heb gisteren ook een mooi kaartje ontvangen uit Finland, met het Noorderlicht].
Dan sta ik voor het raam van een ander lokaal, te observeren welk vak daar is. Het is natuurkunde, maar tot mijn grote verbazing zie ik dat X aan de andere kant van het lokaal staat...! Ik vraag mij af waarom hij daar staat, want hij geeft wiskunde, geen natuurkunde... Samen met mijn zusje loop ik het lokaal in.
We gaan zitten op de stoelen, waarbij de tafels in een groepje van vijf geschoven zijn. Maar in plaats van mijn zusje zit er een jonge knul naast mij (rechts van mij), van een jaartje of 10. X staat plots voor het bord, aan de rechterkant van het lokaal, en legt iets uit aan het publiek dat in het lokaal rondloopt (overigens maar een handvol mensen). Dan zit rechts, schuin tegenover mij, een ex-vriendin. We giebelen en giechelen als twee pubermeisjes [dat deden we geregeld tijdens de lessen, haha]. Ze merkt op dat onze moeders op het raam van het lokaal staan te tikken, als teken dat ze verder willen lopen. Wij blijven echter zitten.
Ik bekijk X goed en plots valt het mij op dat dit de jongere versie van X is - zeg maar rond de twintig [hij is nu 34 jaar]. Zijn haar is langer en wat verwilderd. Hij kijkt ook verwilderd uit zijn ogen. Er is ook een groen element aanwezig: groene ogen of een lichtgroen overhemd, maar na het ontwaken kon ik mij niet meer precies herinneren wat het groene was.

Deze droom deed mij sterk denken aan http://www.droominfo.nl/phorum/1/30980: echter hier ga ik eerst naar Engels toe en dan pas naar de exacte vakken.

7 jaar geleden
Beheerder

Je keert weer terug naar het verleden waar je iets verloren bent geraakt.
Nu lijken er 3 versies van X te bestaan?
De groene ogen zijn natuurlijk wat merkwaardig want die komen zeer zelden voor.
Misschien een primitieve versie van de Green man?
Dus zeker chtonisch van aard vandaar ook dat verwilderde haar.
Wijst ook wat beter naar de biologie.
Het zijn natuurlijk beelden die in jou ontstaan en die je mixt met X.
Hij zal er zeker anders hebben uitgezien op die leeftijd, dus het is een projectie.
Het Noorderlicht zal denk ik ook een beetje groen zijn geweest?

Het zwarte boek kan het levensboek zijn of het "zwartboek".

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Drie versies? Over welke personificaties hebben we het dan?

Ik vond het inderdaad zeer bijzonder dat X andere vormen (uiterlijk) aannam in deze droom, en toch herkende ik hem als dusdanig. Bedoel je met "chtonisch van aard" dat het een soort god is (even gegoogled)? De kaart die ik kreeg uit Finland was grotendeels zwart en groen.

Heb de nacht ervoor ook gedroomd over X, namelijk dat we in een bestelbusje zaten en dat hij stuurde. We hadden een gesprek over "uit de kleren gaan", het was in ieder geval erg seksueel gericht, seksuele gesprekken. Deed mij een beetje denken aan de droom waarin ik met X in een auto zat, en hij aan mij vroeg of hij een nieuwe auto mocht kopen. Waarom? "Omdat je mijn vrouw bent!" Kan de droom niet zo snel vinden in mijn droomoverzicht.

7 jaar geleden
Beheerder

Chtonisch is aards.
Pan b.v. was een chtonische godheid.
X is natuurlijk geen godheid.
Een faun b.v. kan groen of bruin ogen en is chtonisch.
Groene ogen worden vaak geassocieerd met een reptiel of iets dierlijks, omdat die kleur vrijwel nooit onder mensen voorkomt.
Ik heb het een keer gezien, maar dat was bij een bijzondere ziekte (Wilson)
Grijsgroen komt wel voor.
Je schept beelden van X als kapstok.
Hij is verweven met jouw mannelijkheid.
Het hoort nu eenmaal tot de transformerende aard van het onbewuste om in stadia weer te geven.
Niets dekt de hele lading want dan zouden er geen symbolen ontstaan.
Een symbool drukt iets uit wat we niet in zijn geheel kunnen bevatten.
Dus treden er vaak meerdere personen op die toch dezelfde kunnen zijn, maar een ander aspect weergeven.

Voorbeeld uit de bijbel. Jezus vroeg eens aan zijn (domme) leerlingen hoe zij hem zagen.
De een zag hem als kind, de ander als een grijsaard en een derde als reikend van de hemel tot de aarde.
Hangt dus van de perceptie af hoe iemand dat formuleert en toch was het een geheel.
De combinatie van kind en wijze behoort tot de archetypen.
Zoals ook het vrouwelijk drietal een bekend archetype is. (jeugdige/volwassene/oude vrouw)

De reus en klein Duimpje is er anders een populaire versie van.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

7 jaar geleden

Sheherazade, wat een leerzame uitleg. Het is als een soort drieluik. Uiteindelijk transformeert hij in een soort god. Eigenlijk is het toch een halfgod?
Door Magnet gezien als een idool waarschijnlijk. Het is maar van welk perspectief je het ziet. De drieluik komt ook weer terug in de maancyclus; het meisje, de vrouw en de grootmoeder.

7 jaar geleden
Beheerder

Inderdaad Esme, een idool is een halfgod. (idolatrie)
De drie-eenheid is al zo oud als de mens.

De combinatie (blinde) maagd en wijze oude man is ook een bekend archetype.

Neem nu eens Sneeuwwitje. De heks maakt deel uit van hetzelfde archetype. (negatieve anima of oermoeder)
Zoals ook de kist een deel is. (dood/ passiviteit, donkere Maanfase)
Ook daarin komt de dwerg voor. (hulpkrachten)

Het is wel gunstig dat X ook als verward kind verschijnt, dat reduceert zijn goddelijkheid. (relativeren)
Het verwarde kind zit in Magnet zelf, die X als een magneet aantrekt. Haha, what's in a name?

7 jaar geleden

O, jee.....ik hoor Magnet helemaal niet. Begrijp je het eigenlijk wel?

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Ah, op die fiets. Nee, ik vond het al vreemd om X als god te zien, hahaha.
Maar eigenlijk heeft er nog niet heel veel transformatie plaatsgevonden in mijn onderbewuste rond X. Ik bedoel, ik zie hem als een idool, maar dan als drie ‘personen’: mijn zusje, de jongen en mijn ex-vriendin?

[quote] Het verwarde kind zit in Magnet zelf, die X als een magneet aantrekt. Haha, what's in a name? [/quote]
Dat hoor ik wel vaker over mijn gebruikersnaam, haha. Dan vraag ik mij af voor welke eigenschappen mijn zusje en ex-vriendin staan?

7 jaar geleden

Vet vaag!

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Hahaha ik vind deze hele droom heel vaag ;)

7 jaar geleden
Beheerder

Ja, jij weet beter wat voor eigenschappen dat zusje heeft en die ex-vriendin.

Idolatrie is verafgoding.

7 jaar geleden

Ja, Magnet...dat is wel zo. Je hebt er echt een fan bij. Idolatrie is verafgoding. Wat ga je ermee doen?

7 jaar geleden
Beheerder

Engeland is flegmatisch.
Geen of zeer gematigde emoties tonen, onderdrukte gevoelens, zelfbeheersing enz. (being polite)
Het Noorden en het noorderlicht, de middernachtzon enz.
Koude, oriëntatie, het noorden zoeken, of kwijt zijn?
Spanning, want het noorderlicht ontstaat door statische spanning.

Groen licht, groen shirt, groene ogen. Duidelijk een verband.

7 jaar geleden

Magnet, als je het niet begrijpt dan moet je het zeggen, hoor! Dit is namelijk een leuke wending van inzichten. Het gaat over X en hoe je er mee om zou kunnen gaan.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Om eerlijk te zijn snap ik er helemaal niets meer van, haha.

Mijn zusje is rebels en manipulatief, maar in de droom volgde ze mij en ging ze aan m'n rechterzijde zitten, en daarna was ze in een knul veranderd.
Vervolgens verdween de knul en schuin tegenover zat m'n ex-vriendin. Zij had altijd meer oog voor zichzelf dan voor anderen en praatte overal overheen. En ze at alleen maar pasta en paprikachips (een moeilijke eter) en vond het maar vreemd dat ze zich vaak niet lekker voelde. Ik ergerde mij op een gegeven moment dood aan haar en ik maakte een einde aan de vriendschap toen ze zei dat ik een bitch was en jaloers was. Maar in de droom leek het alsof we terug in de tijd waren: onder de les lekker giebelen en klieren...

1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Magnet.

7 jaar geleden

Dat dacht ik al, dat je er niets van snapte. Ik maakte er een grapje van door te zeggen Vet (oud woord waarschijnlijk, moet super zijn) Vaag.
Morgen zal ik de uitleg makkelijker uitleggen.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Esme.

7 jaar geleden
Beheerder

Het zusje kwam al eerder in je dromen voor meen ik.
Waarom ze ineens volgzaam rechts komt zitten? (aangepast gedrag?) (ad dexteram. haha)
Zij zou de doortastende kant zijn die in staat is van X los te komen.

Jij hebt eetproblemen toch? Je walgt van eten en andere keren heb je (vr-)eetbuien.
Dus die vriendin is een van je problemen geworden (onverzadigbaar?)
Eten is een lustsymbool.
Soms seksueel, maar kan ook op begeerte in ander vormen slaan, zoals kennis "vreten", hongeren naar, hamsteren enz.
Het kan een compensatie zijn voor liefde.
Die eten zich dan dik, zoals ze als kind geleerd is met zoetigheid in plaats van liefde.

De groene man lijkt mij toch een weliswaar viriele figuur, maar daarom ook een sater-achtig dubbel karakter.
Aangezien je in de auto uit de kleren wilde met X.
Daar komt misschien het zwangerschapsmotief naar voren, hij heeft je bevrucht.

Pasta en chips hebben nul gezonde waarde en geven alleen maar een gevuld gevoel.
Het is letterlijk (aan-)zetmeel of verborgen suiker (koolhydraten/energie).
Junkfood?
Je kunt je bijna ongans eten aan groentes. Herbivoren eten dan ook heel veel.
Maar die eten dus geen of weinig suikers. Geraffineerde suiker is ongezond.
Suiker geeft energie maar verder niets.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Het is ook dat ik denk dat ik er niets van begrijp omdat jullie er zo enthousiast over zijn, haha.

Zusje kwam inderdaad eerder voor. Bijvoorbeeld de droom waarin ze auto reed en plots een hartaanval kreeg, of in de grotten, waarbij ze ging kijken of er een draak was en op de koude grond sliep.
Eten is inderdaad sinds deze week een beetje een probleem geworden. De ene keer moet ik mijzelf dwingen om iets te eten en de andere keer wil ik van alles en nog wat. Gelukkig heb ik al een tijdje dat ik ongeveer twee stuks fruit eet per dag - voorheen was dat nul en veel voorverpakte koekjes, zoals Sultana.

[quote] Daar komt misschien het zwangerschapsmotief naar voren, hij heeft je bevrucht.[/quote]
Je bedoelt hier de zwangerschap die naar voren kwam in het andere topic? http://www.droominfo.nl/phorum/6/31103/31114/_subject_#msg-31114 Of bedoel je hiermee dat ik deels eigenschappen van X heb overgenomen?

7 jaar geleden
Beheerder

Ik denk dat je inderdaad eigenschappen hebt opgenomen.
Niet van hem, want het moet altijd uit jezelf komen.
Maar daarom kan hij wel een voorbeeld en stimulans zijn en in die zin bevruchtend.

Eet vooral gezond.
Je lichaam heeft goede voeding nodig bij zoveel stress en studie.
Sultana's zijn dan wel lekker, maar het is junkfood vol suikers.
Een stuks fruit per dag is voldoende, anders haal je weer teveel fructose binnen.
Als je het niet weet, ga dan eens naar een diëtiste.
Verwaarloos jezelf niet, je leeft niet in je hoofd alleen.

Een goede Muesli is gemakkelijk klaar te maken en daar zit genoeg trage suiker in om te verbranden.
Havermout is overigens ook een enorme energiebron. Maar toch wat te eenzijdig.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Bedoel je eigenschappen die ik in hem aanbad?

Tja, wat is gezond? Er is zoveel discussie over wat wel en niet gezond is... Bovendien is puur eten best prijzig en zitten er al snel E-nummers in producten (zelfs van Zonnatura...)

7 jaar geleden
Beheerder

Eet geen prefab voeding.
Er is zat te koop zonder E nummers.

Of het om eigenschappen ging die je aanbad?
Zou kunnen maar je kunt ze niet overnemen als ze niet in jezelf te vinden zijn.
Hij is dus hoogstens een inspiratiebron zoals een kunstenaar een muze kan hebben.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Misschien door meditatie kan ik die eigenschappen naar boven laten komen (zorgzaamheid, liefdevol voor mijzelf zijn, innerlijke criticus die langzaam verdwijnt)? Laatste dagen ben ik echt liever voor mijzelf geworden en geniet ik ook meer van de dingen om mij heen. Na een item op het nieuws over Adele vroeg mam wie mijn idool was en ik zei heel spontaan "mijzelf". Kreeg meteen het antwoord dat ik niet naast mijn schoenen moet lopen, ugh.

7 jaar geleden
Beheerder

Haha heel goed opgemerkt. Het zou inderdaad verkeerd kunnen uitwerken als narcisme.
Maar daar ben jij niet het type voor.
Je mag best van jezelf houden als je de minder mooie trekjes erbij neemt die je nog moet ontwikkelen.
"Hebt uw naaste lief" is een dubieuze parabel.
Wie namelijk een hekel heeft aan zichzelf, (omdat hem dat ingeprent is) zou ook de ander niet kunnen liefhebben.
Wie religieus opgevoed is gaat vaak gebukt onder een negatief zelfbeeld bepakt en bezakt met zonden en haat tegen het eigen lijf en de lusten. Dat kan nooit of te nimmer de bedoeling zijn geweest.
Campbell merkt op dat we niet over onze fouten en tekorten moeten biechten maar over hoe geweldig we vandaag weer waren.
Dat lijkt een uitnodiging tot narcisme. Maar zo zal hij het niet bedoeld hebben.
Wie mooi is of talenten bezit mag daar best fier op zijn.

Ik haal een anekdote aan over iemand die als religieuze wilde leven.
Zij bezat een groot geschoold talent om piano te spelen. Maar eenmaal toegelaten moest zij uit "Nederigheid" de piano laten staan.
Dat nu is een gruwel in gods ogen lijkt mij, want waarom zou je dat prachtige talent dat je van de "heer" zou hebben gekregen afwijzen?
Dat is hetzelfde als je juwelen wegsteken die je uit liefde hebt gekregen.

Zeg dat maar eens tegen je moeder.

Anonieme bezoeker
7 jaar geleden

Ja, heb het op soortgelijke manier verteld. Iets met dat zij mij pas een handjevol noten kan geven als zij het zelf wel bezit, anders lukt het niet, natuurlijk.

7 jaar geleden
Beheerder

"Noten?", juist die moeten eerst worden gekraakt.
Het is typerend, want het is een besloten symbool.
Zoals ook je moeder een soort noot is.
Je mag het ook een oester noemen.

"Een oester maakt van haar probleem een parel."

Deze discussie is gesloten.