Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Drukke nacht gehad, met twee vage dromen en een droom die bijzonder aanvoelde na het ontwaken. Het valt mij op dat ik de laatste tijd vaak droom over veranderingen, als ik de betekenissen van mijn dromen goed begrijp.
In de eerste vage droom sta ik een yogamat schoon te maken in de douche. Het lukt mij alleen niet om de vlekken te verwijderen.
In de tweede vage droom zit ik de klas met een ex-vriendin. X geeft les. De ex-vriendin vraagt aan mij of ik woon in plaats Z omdat X daar ook woont, en verbeten antwoord ik met "nee".
De douche staat voor spirituele en geestelijke vernieuwing. Denk dat dat ook een link is met de yogamat. Het schoonmaken staat voor zelfverbetering en meer zelfvertrouwen. Het lukt mij echter niet om de vlekken te verwijderen – iets uit het verleden dat de zelfverbetering en zelfvertrouwen in de weg staat?
Ik denk dat de tweede vage droom een verwerking is. Ik heb namelijk het vermoeden dat zij denkt dat ik in Z woon, omdat ik iets met X zou hebben.
In de bijzondere droom sta ik op een strand. Het is bewolkt, erg grauw buiten. Er staat een houten scherm waar men zich om kan kleden. Op het strand staat een paard, aan de teugels begeleidt door een vrouw. Mijn moeder kleedt zich achter het scherm om en is naakt - ze heeft alleen haar onderbroek aan. Ze klimt op het paard [ik herinner mij dat er iets was met het zadel, maar ik weet niet meer wat]. De vrouw geeft mij de teugels om het paard te begeleiden, waar ik erg verbaasd over ben: immers vertrouwt zij mij dat ik het paard in de hand kan houden?
We lopen een rondje over het strand, vlak naast de zee, en plots begint het paard in mijn nek te kriebelen met zijn lippen [vroeger ging ik wel eens om met paarden en er was een paard die dit bij mij deed zodra ik haar lievelingsplek kriebelde]. Het voelt fijn aan, het kietelt. Ik loop een krap rondje met het paard en giechel.
Even verderop raakt het paard ergens van in paniek. In de verte zie ik een eiland oprijzen uit de zee.
Het strand symboliseert het bij elkaar komen van twee delen van mij. Het weer binnenin is grauw. Het paard staat voor sterke, fysieke energie. Het wordt begeleid aan de teugels, maar ik krijg hier zelf de teugels in handen. Een signaal dat ik zelf weer controle krijg over mijn leven? Mijn naakte moeder zou dan kunnen staan voor zorgende eigenschappen in mijzelf die ik bloot mag geven.
Het paard kriebelt mij op een fijne manier in mijn nek, het is de manier van het paard om genegenheid te tonen. Een teken om de sterke en fysieke energie te accepteren en mij er door te laten leiden?
De zee staat voor het onbewuste, voor emoties, en er rijst plots een eiland uit: ontspanning. Het paard raakt daar van in paniek. Hmm, misschien dat de fysieke en sterke energie vindt dat er geen ontspanning mag zijn?
De yoga mat schoon maken is het reinigen van energieën. Negatieve energieën zijn moeilijker schoon te maken. De ex-vriendin zoek bij jou naar parallellen met X. Ze helpt je met spiegelen.
Het strand staat voor de grens met het bewuste (aarde) en onbewuste (zee). Het weer maakt dat je niet prettig in je vel zit. Het komt ook door de situaties die op je af komen. Net als de tarot kaart “Het Rad van Fortuin”. Invloeden spelen mee.
Het houten scherm zorg voor privacy. Het komt allemaal steeds dichterbij en dat wil je afhouden. De vrouw weet het paard te beteugelen. Dit lijkt een boodschap te zijn of een eigen verlangen om de boel op een rijtje te krijgen en er controle over te krijgen.
Het geknuffel van het paard is het verlangen of de verslaving naar een euforisch gevoel.
Het eiland symboliseert het aarden.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Esme.
Beheerder |
[quote]In de eerste vage droom sta ik een yogamat schoon te maken in de douche. Het lukt mij alleen niet om de vlekken te verwijderen.
In de tweede vage droom zit ik de klas met een ex-vriendin. X geeft les. De ex-vriendin vraagt aan mij of ik woon in plaats Z omdat X daar ook woont, en verbeten antwoord ik met "nee".[/quote]
Een douche is in de eerste plaats een reiniging.
Hangt nog af van de temperatuur. Is het een koude douche? (blauwtje lopen), of een warme (erotisch).
Zachte of harde douche? Veel of weinig water? Hoe voelde het?
Misschien zelfbevlekking? Waarom zou je op vlekken mediteren?
Kunnen smetten zijn op de ziel. De mat kan nog een vorm van onderdanigheid symboliseren. x wordt hier ongeveer als goeroe gezien.
[quote]In de bijzondere droom sta ik op een strand. Het is bewolkt, erg grauw buiten. Er staat een houten scherm waar men zich om kan kleden. Op het strand staat een paard, aan de teugels begeleidt door een vrouw. Mijn moeder kleedt zich achter het scherm om en is naakt - ze heeft alleen haar onderbroek aan. Ze klimt op het paard [ik herinner mij dat er iets was met het zadel, maar ik weet niet meer wat]. De vrouw geeft mij de teugels om het paard te begeleiden, waar ik erg verbaasd over ben: immers vertrouwt zij mij dat ik het paard in de hand kan houden?
We lopen een rondje over het strand, vlak naast de zee, en plots begint het paard in mijn nek te kriebelen met zijn lippen [vroeger ging ik wel eens om met paarden en er was een paard die dit bij mij deed zodra ik haar lievelingsplek kriebelde]. Het voelt fijn aan, het kietelt. Ik loop een krap rondje met het paard en giechel.
Even verderop raakt het paard ergens van in paniek. In de verte zie ik een eiland oprijzen uit de zee.[/quote]
Waarom zou je moeder bijna naakt op een paard rijden? Lijkt mij niet bij haar passen.
Paard en moeder kunnen vergelijkbare symbolen zijn. (beiden ook anima gestalten)
De zee is het moederlijk onbewuste.
Een eiland is een stukje bewustzijn dat uit zee oprijst.
Het paard zou een "betoverde minnaar" kunnen zijn.
Er speelt eros mee, ook die van je moeder.
Leidsels kunnen ook navelstrengen zijn.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.
Ik kan mij niet herinneren hoe de douche was. Ik stond alleen in een douche, dat is alles wat ik kan herinneren.
Ik snap alleen nog steeds niet wat de betekenis is van het paard...
Het paard heeft een dubbele functie in symboliek en mythologie. Het werd zowel in verband gebracht met de zon (leven) als met de maan (dood). Zie de tarotkaart "de Zon". Hier staat het witte paard voor werken en volgzaamheid.
De mens als berijder van het paard beteugeld zijn driften. Stuurt men, om het paard in bedwang zien te houden.
Beheerder |
Ergens spoort het niet.
Een vrouw/moeder die naakt op een paard zit dat door een ander, later jouzelf wordt geleid.
Het kan een heerlijk gevoel zijn naakt op een paard te rijden, maar dan moet je ook zelf rijden en niet aan het lijntje worden gehouden.
Weinig vrouwen zouden het aandurven om hoog op een paard te zitten en dat in hun slipje.
De naakte waarheid komt in mij op en Lady Godiva.
We weten niet of het paard een merrie of een hengst was?
Er was iets met het zadel? De erotiek is in de droom onmiskenbaar.
Dat is denk ik ook vaak de reden van zo'n rit. Voor zover iemand dat aandurft.
Het paard lijkt je wel te mogen. Is het een centaur-combinatie?
Het begin was een depressieve stemming met bewolking.
Waarom zou iemand achter een houten scherm gaan staan omkleden om later naakt op een paard te klimmen?
Het omhoog komende eiland roept paniek op.
Zou het een orgiastische of erectiele betekenis kunnen hebben?
Het mannelijke element dat uit het water opduikt?
Ik heb geen idee of het paard een merrie of een hengst was, leek mij eerder een merrie, gezien de zachtheid van het paard in de droom. Maar verder... no clue. Ik weet niet wat ik nu uit deze droom moet halen. Wellicht niets?
Beheerder |
Het lijkt mij toch een belangrijke ontwikkeling dat niet je moeder maar jij de leiding neemt.
Je meet een andere houding aan en legt oude kleding af.
De naaktheid van de moeder kan haar gedrag doorzien betekenen.
In de oudheid was het eerder een schandrit als een vrouw naakt op een paard werd geleid. (vandaar Lady Godiva)
Ik weet niet of dat na vandaag nog waar is. Al de gehele dag voel ik mij rot door processen die zich in het onderbewuste afspelen (?) en ik had mijn mentor aan de lijn, die zei dat ik maar eens flink moest huilen. Raad eens? Ik kon het niet, ook al brandden de tranen achter mijn ogen en rolden er een paar over mijn wangen. Ik had zelfs hoofdpijn van de ingehouden emoties. Maar een kamer verderop stond mijn moeder te strijken en ik was er alleen maar van overtuigd dat "huilen voor zwakkeren" is en dat mijn gevoelens er toch niet toe doen. Bijvoorbeeld, toen ik aan haar vertelde dat ik naar de haptonoom ga en dat de haptonoom vertelde dat ik de basis (intimiteit, zorg en nabijheid) mis, ging ze er meteen tegenin en dat het allemaal niet waar is. Ik hield maar wijselijk mijn mond, maar de overtuiging "mijn gevoelens doen er niet toe" werd maar weer bevestigd.
Vannacht droomde ik ook over dat ik in een kunstmatige rivier stond in een soort zwembad (deed mij aan het zwembad in CenterParcs denken), samen met nog iemand. Naast mij kletterde er een waterval naar beneden (er zat een gat tussen de stenen?) en de rivier dook weer naar beneden, naar een kunstmatige grot. De persoon naast mij vroeg of ik met haar de kano in wilde stappen, maar ik bedacht mij dat het daar heel erg klein zou zijn en dat ik helemaal niet van kleine ruimtes houd, omdat ik licht last heb van claustrofobie (ik heb geen claustrofobie, maar ik houd niet van kleine ruimtes, brr...). We liepen een deel van de rivier af, tot we op een muur van stenen stuitten. Door een zeer kleine opening liep de rivier en het bevestigde alleen maar de gedachte dat ik niet verder wilde, bang voor de kleine ruimtes.
Deze droom hangt zeker samen met bovenstaande over mijn moeder?
2 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Magnet.
Beheerder |
Dat je moeder haar gevoelens heeft ingevroren betekent niet dat jij dat voorbeeld moet volgen.
Wie gevoelig is kan zijn aard nu eenmaal niet ontkennen zonder doodongelukkig te worden.
Psychopaten en depressieven* hebben geen gevoel (*afgevlakt) en ieder weet wel hoe gevaarlijk dat kan zijn.
Gevoel is héél belangrijk en als er meer mensen beter naar hun gevoelens zouden luisteren zou de wereld er anders uitzien.
Het met opgerolde mouwen uit de klei rukken is een achterhaald rolpatroon.
Je moeder strijkt de plooien glad en zit in de ontkenningsfase.
Een koelkast op wielen waar je geen warmte of aandacht van hoeft te verwachten.
Je hebt geleerd je gevoelens in te slikken. Daarom blokkeer je ook.
Ze zullen waarschijnlijk minachtend doen over je tranen en gevoelens.
Je bent er niet veilig en durft je niet meer bloot te geven (aangeleerde of valse schaamte),
want ze zullen er niets van kunnen of willen begrijpen.
Veel mensen haasten zich voort om maar niet aan de confrontatie met zichzelf toe te komen.
Kleine ruimtes kunnen beangstigend zijn omdat je geen kant uit kunt. Het heeft iets van een cel.
Denk ook aan de grot van Plato.
Goed dat je bij een haptonoom bent aangeland. Aanraking kan veel emotie oproepen. Trauma's kunnen fysiek tot uiting komen.
Je lichaam heeft een eigen geheugen. Het is niet vreemd dat iemand als jij die zo goed communiceert zich doodongelukkig kan voelen in een kille kikker omgeving. Waar moet je met zo'n moeder nog over praten? Buiten de potten en pannen denken zit er niet in lijkt mij.
Ze is zelf niet gelukkig en beseft dat nauwelijks (desillusie/ frustratie). Als zij het niet is, waarom zou jij het dan wel moeten zijn of worden?
Die heeft een meer praktisch huwelijk, waar geen liefde in telt. Of die liefde is al lang geleden verdord.
Hoe moeilijk moet jij het niet hebben, als niemand je lijkt te begrijpen.
Probeer nooit liefde te halen bij iemand die die niet kan geven.
Al zal een kind altijd blijven verlangen naar een echte liefdevolle bevestigende ouder.
Maar hier kan jaloezie meespelen als jij meer kan bereiken dan hun vervlogen dromen van weleer.
Als de wereld niet verder reikt dan de strijkplank.
Bedankt voor de steun, Sheherazade. Ik ben gisteren mentaal flink ingestort en ik vraag mij af hoe dit ooit goed gaat komen. Maar ook mijn SWB'er zegt dat ik te snel wil gaan en dat ik het de tijd moet geven, hoe moeilijk dat dan ook is. Het is eigenlijk het beste voor mij als ik op mijzelf ga wonen, maar financieel is dat niet mogelijk (bedankt Dekker voor het leenstelsel).
Vannacht droomde ik weer over een paard. Ik stond buiten het gebouw van het zwembad en aan de muur stond een lichtbruin paard vast (net als de cowboys deden). Ik liep naar binnen, vroeg aan de mevrouw bij de balie waar de dierenarts was (ik had volgens mij een puppy in mijn hand?), maar mijn oog viel al op de borden die naar links wezen, dus ik zei halverwege mijn zin dat ik het al zag en de mevrouw deed maar alsof ze het helemaal begreep - diep vanbinnen schold zij mij uit. Vreemd genoeg volgde ik de borden naar rechts.
Ik kwam in een grote ruimte terecht waar wc's zijn en om een of andere reden nam ik het kindertoilet. Toen ik klaar was zag ik dat er bloed op de grond lag. Ik probeerde het op te ruimen met toiletpapier.
Denk dat ook deze droom mijn huidige gemoedstoestand goed weerspiegelt.
Een bruin paard vertelt je over vooruitgang in mogelijkheden en plannen. Het zwembad staat voor je gevoelens te aanvaarden en dat je ze hoort proberen te begrijpen. Naar binnen gaan geeft je een blik naar jezelf. De balie staat voor professionele zorgverlening. De dierenarts is zo’n iemand. De puppy is je kwetsbare zelf. Welke richting ga je op? De bewuste of onbewuste kant? Ga je verder of blijf je stil staan?
De wc is een plek om afvalstoffen kwijt te raken. Het toilet is te klein. Je bent veel verder dan het kind in jezelf. Het bloed kan menstruatie voorstellen. Opgekropte spanningen laten los. Ook staat dit voor een cyclus en vernieuwing. Spanningen bij vrouwen stapelt zich op in de basischakra, die gekoppeld zijn aan de geslachtsklieren.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Esme.
Beheerder |
Het paard geeft waarschijnlijk je dierlijke lichaam aan en driften.
De puppy is een nog onbewust element in jezelf dat je koestert. (met de ziel onder de armen lopen)
Het zwembad is weer het onbewuste maar ook een veel te grote kuip voor jou alleen vol emoties.
Een zwembad beschikt over een krachtige filterinstallatie. (verwerking)
Je loopt naar rechts (links is meestal het onbewuste)
Dan ben je op het toilet waar je iets wilt lozen, maar het is bloed (menstruatie of maagdelijk bloed?)
Bloed heeft betrekking op gevoel, leven, liefde, seksualiteit, pijn, trauma's.
Er is toch wel een mogelijkheid met sociale ondersteuning op een kamer of studentenflat te gaan wonen?
Ik weet dat kamers ook heel duur kunnen zijn. Maar je bent niet de enige die het huis uit wil of moet.
Bedankt voor jullie reactie, Esme en Sheherazade. Ik reageer soms laat omdat ik het een en ander moet verwerken uit jullie uitleggen.
[quote] Welke richting ga je op? De bewuste of onbewuste kant? Ga je verder of blijf je stil staan? [/quote] Vond het zelf erg apart dat de borden voor de dierenarts naar links wezen, maar ik liep naar rechts… Denk dat het rechterdeel staat voor de rechterhersenhelft, omdat ik van de haptonoom het advies kreeg om meer met die kant van de hersenen te werken (creatief zijn, weer fotograferen, speel nu ook piano…).
[quote] Het bloed kan menstruatie voorstellen. Opgekropte spanningen laten los. Ook staat dit voor een cyclus en vernieuwing. Spanningen bij vrouwen stapelt zich op in de basischakra, die gekoppeld zijn aan de geslachtsklieren. [/quote] Misschien stelt het bloed voor dat ik ergens door geraakt ben? Trouwens, ik heb al jaren rondgelopen met een rare “knik” in mijn heupen tijdens het lopen, maar ik had er niet veel achter gezocht. Nu blijkt dat mijn bekkengebied, ook de onderrug en knie, belast wordt met veel spanning en ik denk dat dat de emoties zijn.
[quote] Er is toch wel een mogelijkheid met sociale ondersteuning op een kamer of studentenflat te gaan wonen? [/quote] Nee, zit vol en is erg duur. Kan beter sparen voor een eigen appartement en inschrijven voor de sociale huurwoningen – dat is goedkoper per vierkante meter dan een studentenkamer. Dus heb mij vorig jaar al ingeschreven.
[quote] Het is niet vreemd dat iemand als jij die zo goed communiceert zich doodongelukkig kan voelen in een kille kikker omgeving. [...] Hoe moeilijk moet jij het niet hebben, als niemand je lijkt te begrijpen. [/quote]
Mijn zusje kwam langs en ik voelde mij echt het buitenbeentje van de familie. Er doken allerlei flashbacks op en ik kreeg ook zo'n rare tinteling in mijn kruin... en een naar gevoel in mijn buik. Mijn moeder stelde vooral vragen als "wat vond die ervan?" en "wat zei 'ie?" en op een gegeven moment kon ik gewoon voorspellen wat er gezegd werd en hoe er gereageerd werd. Ik voel mij verwoest door mijn familie...
Beheerder |
Ja, maar je moet ook niet steeds een open boek zijn.
Het gaat je moeder niets aan wat jij denkt en doet.
Jij vraagt haar ook niet het hemd van het lijf en daar zal ze zeker niet op antwoorden.
Dat zijn zo van die types die graag alles willen weten, maar doen alsof ze niet nieuwsgierig zijn. (de laatste roddels)
Alles om je onder controle te houden en door een zwijgbarrière zelf ontoegankelijk te zijn en zo een meerderheidsstandpunt te cultiveren.
Dat gaat meestal onder het mom van, ik ben ouder en dus..........heb ik meer strepen en rechten (maar dat is nog geen wijsheid of respect)
Ieder heeft recht op eigen gedachten en het is onbescheiden of opdringerig door te willen stoten in iemands integriteit of denkwereld.
Als je alles aan de waslijn moet hangen voel je je terecht bloot gesteld en gebruikt of geprostitueerd.
Je hoeft geen open etalage te zijn en dat is ook af te raden, vooral voor een introvert.
Trek daarom de jaloezieën dicht als ze te dichtbij komen.
De ziel verdraagt het ook niet om alle geheimen prijs te geven.
Dus deels geef jij je moeder of familie zelf de informatie die jou te gronde lijkt te richten. (kun je zien als misbruik van vertrouwen)
Natuurlijk leer je te anticiperen op zulk gedrag, maar je moet ook leren jezelf af te sluiten voor al te nieuwsgierige blikken en vragen.
Je hoeft daar geen uitleg over te geven maar eenvoudig te zeggen "daar geef ik geen antwoord op", of "dat gaat je niets aan, dat zijn mijn zaken, punt". Als ze dat niet respecteren, verdienen ze zelf ook geen respect. Dan mag je terecht zwijgen.
Ja, het is ook nooit goed met mijn moeder. Dan is het "je zegt ook niets/je vertelt ook niets/hoe moet ik ruiken dat..." maar andersom moet ik maar wel meteen aanvoelen hoe ze zich voelt en wat ze denkt. En als ik wat vertel is het "het is de manier waarop je iets zegt, dat kan ik niet uitstaan". Rot dan maar op.
Beheerder |
Dat zijn machtsspelletjes.
Laat je niet manipuleren zwijgen is wat ze niet kunnen verdragen want dan verliezen ze hun invloed.
Probeer het maar uit. Ze gaan onmiddellijk proberen hun onzekerheden of oorzaak van hun stemmingsstoornis op jou te projecteren en de macht of pikorde te herstellen.
Lukt dat niet dan wenden ze boosheid en ergernis voor maar het is het vuurtje dat in henzelf huist omdat ze hun frustraties niet kunnen verdragen en daarom anderen als oorzaak aanwijzen. Jij bent dan de (zonde-)bok terwijl ze het zelf zijn.
Zondebokken zijn altijd dankbare objecten en kapstokken, want dan hoeven ze niet naar zichzelf te kijken (het was dan de duivel of zoiets vaags).
Als je het spel doorziet is het uitgespeeld en ben jij aan zet.
Ken je de machtsdriehoek?
2 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.
Ja, die ken ik. Je bedoelt onder andere de transactionele analyse, toch? Daar hebben we wel eens een college over gehad op de opleiding.
Op advies van mijn SWB'er heb ik een typische huilfilm opgezet (mam was niet thuis). Het lukte eerst niet - voorzichtig snikken - maar toen ik mijzelf eenmaal toestemming gaf begon ik te hyperventileren. Ik voelde mijn gezicht niet meer en was enorm duizelig. Raakte weer in paniek om wat ik voelde, moest mijzelf kalmeren... Maar het lucht wel een beetje op.
Beheerder |
Probeer eens helemaal vanuit je binnenste te schrijven, jezelf iets bekennen en de leidsels vieren kan heel moeilijk zijn.
Dat moet je wel doen als je veilig bent en niemand je aantekeningen kan inzien of vinden.
Tekenen kan ook en kan sterke emoties oproepen. Het hoeft geen kunstwerk te zijn kladden en krassen is al een methode.
Later kan dat eventueel duidelijker vormen aannemen, belangrijk is dat op zich niet.
Een brief schrijven aan jezelf of kladden met de verkeerde hand is ook een methode.
Tranentrekkers zijn misschien triggermomenten maar het heeft nog niet met jouzelf te maken.
Muziek kan grote invloed hebben op je gevoelens, het is een taal die zonder woorden iets tot uitdrukking kan brengen.
Dus kies iets wat je beweegt en roert.