Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Een droom van twee nachten geleden...
Ik loop over een plein dat vol staat met marktkramen. Plotseling dansen er overal zwarte Pieten. Eentje geeft mij een high-five en glimlacht, het lijkt of hij mij herkent.
Dan loop ik door een lege winkelstraat en plots voel ik de emoties opborrelen. Ik voel dat ik moet huilen, maar ik houd mij in, stel je voor dat mensen mij zien? Wat als X mij zo ziet?
Vervolgens loop ik over een voetgangersbrug en open ik een deur. Achter die deur staat een persoon die half de deur blokkeert, maar ik kom langs hem. Ik sta in een besneeuwde winkelstraat en het sneeuwt nog steeds. Ik herken de jongen: het is een klasgenoot van de basisschool en tevens de zoon van de vriendin van mijn moeder. Als ik verder loop zie ik nog een klasgenoot van de basisschool (en tevens de zoon van een andere vriendin van mijn moeder) - hij staat op het begin van een brug. Hij maakt sneeuwballen en ziet mij staat. De jongen gooit sneeuwballen naar mij en ik ren snel de winkelstraat uit, op weg naar huis. Hij raakt mij net niet, maar als ik mijn 'huis' in zicht heb dan ontvang ik een koude sneeuwbal in mijn nek. Waarom 'huis'? Het is de winkel waar ik in heb gewerkt in mijn tussenjaar, maar mijn moeder doet snel de deur open voor mij. Ik rol het 'huis' binnen en lig op de grond, vlak bij de deur. Er ligt een briefje en die wil ik pakken, maar dan vallen de drie harige spinnen mij op. Er zit een best wel grote spin op mijn hand en verschrikt spring ik op, de spin van mijn hand afschuddend, maar hij blijft maar aan mijn hand kleven.
De markt staat voor een emotioneel en fysiek verlangen. Dat herken ik wel met betrekking tot de situatie met mijn moeder. Van de Zwarte Pieten weet ik de betekenis niet, maar ik heb wel eens voor Zwarte Piet gespeeld en in de organisatie geholpen. Daar ben ik mee gestopt. Waarschijnlijk geeft de Zwarte Piet mij daarom een high-five en geeft mij het gevoel dat hij mij herkent.
De lege winkelstraat zou wel verband hebben met de markt: het gevoel van iets missen, iets tekort komen. Dat maakt mij verdrietig, maar ik durf het niet te uiten, bang voor wat anderen van mij denken. Dat herken ik ook wel met betrekking tot de situatie met mijn moeder.
De brug is een overgang naar een nieuw niveau, een gedenkwaardig moment. Ik denk dat dat betrekking heeft op het advies om zo min mogelijk te communiceren met mijn moeder en haar in haar waan te laten. Door de deur lopen staat voor nieuwe mogelijkheden die zullen ontstaan. Het gaat niet vlekkeloos – er staat een jongen half in de weg – maar het lukt mij. De jongen zal wel staan voor een hindernis die ik neem.
De besneeuwde winkelstraat symboliseert de behoefte om onderdrukte emoties onder ogen te zien. Een van de jongens gooit sneeuwballen naar mij toe – een confrontatie binnenkort? Wel opvallend dat die confrontatie plaatsvindt als ik bijna bij ‘huis’ ben. De winkel was trouwens mijn vlucht van huis als het thuis teveel werd, dat wist de baas ook.
De brief is een boodschap van mijn onderbewuste, maar helaas kan ik niet zien wat er op staat. Er zitten drie (!) spinnen bij, een symbool voor de kracht en het vrouwelijke? Ik schud het alleen van mij af…
Beheerder |
Zwarte Piet is een vuurdemon en een schelmenfiguur.
Hij staat natuurlijk in verband met de schoorsteen en het kwaad.
Deels afkomstig van Wodan en zijn knechten. Ook wel Krampuz Kramp staat voor klauw. Krampuz is een bok (staat weer dicht bij Pan).
Komt ook van Frau Percht of Berchta, de wintergodin/demon die door de sneeuwjachten raast. (de wilde jacht)
Zwarte Piet kun je wel zien als bemiddeling tussen bewust en onbewust. Hij is immers een chtonische figuur.
Iemand de zwarte Piet of Moor toebedelen is demoniseren of zwart maken.
Maar het is ook een nar en belhamel. Irrationele of spel-element.
Piet staat eigenlijk haaks op de koude, maar in de folklore staat hij juist op het winter-solstitium.
De wisseling van oud naar nieuw en van dood naar leven.
Marktkramen staan voor wat er als kermis in het leven te koop is.
De eenzaamheid van een winkelstraat roept een emotionele reactie op.
Heel vreemd want juist een winkelstraat is zelden leeg.
Zie je de analogie met de markt als winkel van/voor het onbewuste?
Je onderdrukt je huilen en daarmee ontstaan weer de ijzige koude en de verwijtende sneeuwballen.
Een brug is een overgangssituatie. (kan ook een brugklas zijn)
Is de koude bal in de nek een bevroren keelchakra?
Je vlucht je ouderlijk huis in maar daar huizen andere angsten in de vorm van spinnen.
Negatieve anima- of moedersymbolen.
[quote] Is de koude bal in de nek een bevroren keelchakra? [/quote] Dat zou heel goed kunnen. Gisteren heb ik voor het eerst sinds drie weken weer een uurtje yoga gedaan en in de eindontspanning voelde ik iets omhoog kruipen in mijn keel. Dat zal wel een emotie zijn, gok ik zo.