Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

kasteel + achtervolging

mila
7 jaar geleden

ik droomde een keer dat ik in een kasteel stond er waren twee trappen de trap naar links wijsde naar een blauwe open kamer de rechte precies het zelfde maar dan in het roze ik was al een keer naar de rechter kamer gegaan als je uit het raam keek zag je een enorme tuin .
dus ik dacht ik ga naar de roze , toen ik op de trap liep zei een vrouwelijke stem je mag daar niet komen pas op de laatste dag.. ik werd daar best bang van dus liep ik terug en ging naar de blauwe kamer toen achtervolgde een zwarte schim mij en verstopte ik me in een pilaar toen kwam ik opeens bij een trap ( net als een flat dat je die trappen hebt) maar dan was er bij elke 2 trappen een deur waar ik door heen moest sommige deed ik dicht sommige niet er kwam ook water over de trappen het leek net een waterval toen de schim mij tepakkenhad stak ik hem in zijn been rende naar de exit en werd wakker weet iemand wat deze droom betekende?

7 jaar geleden
Beheerder

Rechts is meest de bewuste kant.
Het grote huis is weer een labyrint, een beeld van het onbewuste, of het Zelf.
De roze droom lijkt wat paradijselijk maar je mag er niet komen? (eros en de tuin)
Links de blauwe, meer koele kamer, maar je voelt je achtervolgt.
Ik zou eerder verwachten dat de roze kamer iets aan zou trekken.
Waarschijnlijk komt het mannelijke schaduwbeeld in je boven?
Maar je steekt hem in zijn been, wat een symbolische castratie inhoudt. (Amphortaswonde)
Daarmee schaadt je ook scheppende eigenschappen in jezelf.
Typisch is, dat je in een (zout-)pilaar verandert, wat een fallisch element is.
In de blauwe kamer ontbreekt de liefde (eros)
Je zou het kunnen zien als de linker en rechterhersenhelft of de rationele versus feminiene creatief emotionele kant.
Maar waarom mag je niet in die roze kamer en de tuin? Zou het een verbod op de liefde zijn?
Het water staat voor de invloed van het onbewuste en een vloed aan opgestuwde emoties of opgekropte problemen.
Wellicht is dat de reden? Misschien laat je je teveel leiden door je (roze) gevoelens?
Het mythische paradijs werd verboden verklaart na de fabel van de erfzonde (voortplanting/ seksualiteit)