Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Hoogtevrees

Ce
7 jaar geleden

Hoi allemaal,

Vanacht droomde ik het volgende:
(Ik was wel wat aangeschoten toen ik sliep dus misschien verklaart dit de wat rare droom)

Ik was in een hele grote loods waar ik een toets ging maken (rekenen).
Ik had alles fout en een 1...
het ging iedereen heel makkelijk af terwijl ik aan het zwoegen was... Ik heb Zoiets al eerder gedroomd.. soort faalangst..

Later was het midden in de nacht maar het was toch helemaal licht buiten.
Ik reed door een bos heen een heuvel op, waar 2 bankjes stonden met mensen die uitleg kregen over de omgeving.. (door een gids)
Wat opviel is dat ik een klein kinderfietsje had... Ik moest hard trappen om de heuvel op te komen, het was een raar gezicht. (ik zag mezelf vanaf een afstandje).

Later was ik in een heel groot park met fonteinen paleisen en palmbomen... Mijn moeder liep naar het bos vlakbij het park en ik moest haar volgen. Echter kon ik haar niet meer vinden. Ik zag een gele Beer uit de bosjes komen die later in een klein hondje veranderde en achter mij aanrende.. Ik was net weer een klein kind! (Link met het kleine fietsje?)

Misschien omdat ik de laatste tijd juist steeds volwassener wordt maar toch nog kind ben en stiekem mn ouders nog wel nodig heb... ik heb de laatste tijd regelmatig ruzie met mn moeder omdat ze zich overal mee bemoeid .. zal wel weer een puberprobleem zijn... gelukkig heb ik desondanks een goede band met mn ouders, ik denk beter dan gemiddeld..

Terug naar de droom:

Later was ik in een soort huisje gegaan wat i het bos stond. Daar stond een vrouw die heel erg op mijn moeder leek. Ik riep haar maar ze lachtte me uit.. heel apart..

Later ging ik een hoog gebouw binnen en liep met de trap steeds een verdieping hoger.
Ik keek uit over een landschap met wat gebouwen maar hoe hoger ik kwam, hoe meer weilanden ik zag.
Mooie heuvels in de verte met vee erop.
Ik had wel hele erge hoogte vrees.
Elke verdieping moest ik steeds springen naar de trap die me weer leed naar de volgende verdieping.. Ik kon wel tepletter vallen en vond het lastig en eng om steeds de sprong te wagen.. echter waren er vrienden van mij bij die me aanmoedigde..
Toen ik helemaal boven was voelde ik me voldaan maar durfde ik amper te kijken over de reling.. ik was later weer in een apartementje op die flat. Ik leunde tegen een zwarte reling aan en voelde dat tie bijna losschoot waardoor ik tepletter zou vallen, ik trok me snel terug...
De hoogtevrees speelde een enorme rol in de droom..

Dit was de rare chaotische droom..

7 jaar geleden
Beheerder

De loods is vaak een beeld van het onbewuste.
Misschien zakte je voor het rationele examen van het leven?
Je moeder lijkt een direct verband te houden met de gele beer.
Een beer kan wel een gevaar vormen maar is ook een moederdier of moedersymbool.
Later verandert de beer blijkbaar in een schoothondje.
Het bos is ook het (moederlijke) onbewuste.
De moeder keert nogmaals terug als een soort Baba Yaga in het boshuisje.

De droom lijkt een ontwikkeling aan te geven van het kind naar de volwassenheid.
Maar je doet dat alles wel op eigen kracht en je beklimt bergen (trappen)
Wie echter te ambitieus is krijgt hoogtevrees.
De groene. grazige weiden lijken mij meer het hiernamaals.
Verder, staat het ook voor; het gras lijkt altijd groener aan de overkant.
Het geeft een rust behoefte aan. Nou ja, na al dat gehijg op die trappen, wil je misschien even uitrusten.
Het zou ook een fata morgana kunnen zijn van een oase, zoals je die in de woestijn zou kunnen treffen.