Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Lekkend plafond

Lena C.
7 jaar geleden

Ik droom veel de laatste tijd. Meerdere dromen per nacht en ik slaap onrustig. Ik word veel wakker en volgens mijn man praat ik in mijn slaap en schrik ik vaak, waarbij ik soms rechtop ga zitten. Bij dromen die zich herhalen of waarbij het thema vaker, in verschillende vormen voorkomt, zal ik hier om hulp bij interpretatie vragen. Ik neem aan dat die dromen de belangrijkste boodschappen behelzen.

Vannacht droomde ik (zoals ik wel vaker doe), over lekkage in huis. Ik heb een huis, zit in de woonkamer, en kijk naar de witte plafonds waarop in een snel tempo donkere vlekken ontstaan. Ik raak in paniek: "O nee, niet mijn huis! Daar ben ik verantwoordelijk voor! Ik moet straks alles weer repareren!" Als ik gekalmeerd ben en de moed bij elkaar geraapt heb om het probleem op te lossen, ga ik naar boven. Ik zie dat de douchekop in het trapgat hangt en de trap natsproeit. Ik zie een douchekop in de slaapkamer en ik zie ook op de 1e verdieping natte plekken in het plafond. Er komt dus nog meer water van boven! Ik schakel een klusbedrijf in om te helpen.

Het hele stuk waarbij ik de lekkages oplos zie ik niet gebeuren. Op een bepaald moment sta ik gewoon weer in de huiskamer en kijk ik de keuken in. Ik zie dat er nog maar een klein raam zit op de plek waar ik eerst een enorm raam had. "Tja," zegt de klusjesman, "De gevel was zo aangetast dat het geen groot raam meer kon dragen, dus ik heb deze ervoor in de plaats gezet." Ik zucht: "Tja, dat is jammer. Maar ik ben allang blij dat er nog een raam is." Ik kijk naar de inmiddels droge plafonds. Ik zie dat alles opnieuw geschilderd moet worden. Ik zie dat de facetgegoten plafondlijsten kapot zijn. Ik zie dat ik nog heel veel werk moet verzetten, ookal is de lekkage nu gestopt.

7 jaar geleden
Beheerder

Dit is een beeld van het onbewuste dat het bewustzijn binnendringt.
Een inbreuk op je leven met emoties en angsten en je bestaansgrond aantast.
Het water zal overal binnendringen hoe je ook vecht.
De blikvernauwing van het te kleine raam geeft een tunnelblik aan over de kijk op de wereld.
Afvoer moet gerepareerd worden wat inhoudt emoties en spanningen ordentelijk afvoeren.
Het dak zakt door door overbelasting en stress, burn out, depressie enz.
De muren houden het evenmin tegen (afweermechanisme).

Het kleine raam geeft wellicht een meer bescheiden kijk of bestaan aan?
Het "huis" kan zo'n last worden dat je het niet meer kunt dragen.
Het huis ben je natuurlijk zelf.

7 jaar geleden

Onrust in je nachtrust is vaak ook onrust/stress overdag.

Een lekkage is water dat ongewenst ergens vloeit. Water staat symbool voor emoties. Deze emoties zijn ongewenst en druppelt toch ongewild. Bij een lekkage is een opening dat gedicht moet worden, anders tast het een ander deel aan. Net als een rotte appel die de rest aantast. Een invloed van buiten geeft een storing waar je stress van kunt ervaren. Je kan voor iemand zorgen, maar het kan niet te overbelastend zijn, anders krijg je dat je zelf de zorgvrager wordt.

Lena C.
7 jaar geleden

Beiden, wederom bedankt voor de reacties. Nu jullie het zo analyseren lijkt het weer gesneden koek ;) Ik ben bang dat dit nog wel een tijdje een thema zal blijven: de discrepantie tussen het gevoelsleven en het rationele, het vechten tegen de emoties, de afbraak en overbelasting. Het is zó moeilijk om in balans te zijn. Ik krijg het niet opgelost. Droomde ik maar van de oplossing.

7 jaar geleden
Beheerder

Emoties moet je gedoseerd toelaten.
Wat je onderdrukt zal op een moment en als je het het minst wenst of verwacht in je leven doorbreken.
Vooral als je een moment ontspanning neemt.
Dus vechten tegen emoties is niet de manier.
Emoties hebben hun eigen waarde die minstens zo belangrijk is als alle rationele elementen.
De rationeel emotieve therapie is bedacht om een en ander beter te laten samenwerken.
Je kunt met creativiteit heel wat emotie tot uiting brengen.
Je geeft je innerlijk dan een vorm in plaats van ertegen te strijden.

Emoties onderdrukken werkt niet want er ontstaat alleen een uitstel en het zal er later geëscaleerd uitkomen.
Je loopt dan tegen trigger situaties aan omdat je projecteert en het als het ware zoekt of aantrekt.