Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Huis, boze ouders, pleegkinderen

Daniëlle
7 jaar geleden

Ik droomde dat mijn ouders boos op mij waren en dat ik 's nachts wegliep waarbij mijn vader mij tegen probeerde te houden. Ze waren boos omdat ik de regels niet volgde en ik ben bang van regels omdat ik dan mezelf niet kan zijn. 1 van mijn pleegbroertjes die leek op mijn klasgenoot Wouter ging met me mee. Ik probeerde hem duidelijk te maken dat ik niet naar buiten ging om te spelen. Ik noemde hem Nick, maar hij zei dat zijn vrienden hem salamander noemen. Ik had iets van 8 pleegbroertjes die leken op mijn klasgenoten, ze kwamen bij ons vanwege kindermishandeling. Ik heb in min droom het voorval van die avond dan ook gemeld bij kindermishandeling. Ondanks dat ik de look-a-like van Wouter had overtuigd dat ik niet wou spelen, gingen we toch naar een grote eenvloers binnenspeeltuin waarvan ik later achter kwam dat het eigenlijk een gemeentehuis was. Ons huis had 2 verdieping waarvan de 2e een zolder was en het had een rond koepeldak

7 jaar geleden

De nacht is opgaan in het donker en is gaan in het onbewuste. Je ouders hebben daar geen grip op en worden daarom boos. Ze kunnen je niet loslaten wanneer je op eigen benen wilt staan. Daarom stellen ze regels op, zodat ze kunnen controleren wat je doet. Daar is niets fout aan, maar op een gegeven moment mag je meer vrijheid krijgen. Jij krijgt ook de behoefte om te onderzoeken; buiten de grenzen treden.

De salamander is tijdens het bewegen heel flexibel. Hij kan steile wanden beklimmen. Alleen is hij voor een andere omgeving gevoelig en verstopt zich dan. Zit hij in een juiste omgeving, dan laat hij zichzelf makkelijk zien. Dit kan voor jou een karaktereigenschap zijn.
De buitenspeeltuin is een uitvlucht. De pleegkinderen zijn substitutie of alternatieven. De zolder symboliseert je bovenkamer. Het koepeldak zijn je ambities.

7 jaar geleden
Beheerder

De salamander is een vuurgeest.
De naam is wat verontrustend, want nick is een schuilnaam.
Hij zal dus ondeugende dingen doen die de grenzen doorbreken.
Dat spoort met de boosheid van de ouders.
Nick trekt zich daar niets van aan.
Hij kan dus de rebel zijn in jezelf.
Maar is ook verwant met het duiveltje.
Zoals de Phoenix kan de Salamander door het vuur gaan en transformeren.
Maar hij zit ook vol listen en is verwant met de slang.
Verder is hij een bode uit het onbewuste.
Vaak gebruikt al amulet.
Maar als je het gelijke met het gelijke bezweren wilt, moet er ook iets kwaads in de amulet zelf huizen.
Redden van 8 pleegbroertjes wijst op een weeskinderen bestaan, of de verloren delen van jezelf integreren.
De salamander staat ook voor voor het irrationele.
Het is een schuw diertje dat het donker zoekt en zich meestal schuil houdt.
Wat inderdaad een eigenschap van jou kan zijn.

‘Nutrisco et extinguo’ of ik voed het vuur (van het intellect) en bestrijd (de onwetendheid én de zonden).
Het vuur was het vuur van de goden zoals Prometeus dat ook deed en een aantal andere mythische helden.
Sommigen gaan zelfs zover, om de slang uit het paradijs als een Salamander te zien, wat goed past bij zijn pootjes.
Magische krachten. Maar ook gevaarlijk en occult, listig.

De salamander wordt wel op schoorstenen en in open haarden weergegeven. (vuurvast)

Paus Alexander III had een vest of kleed dat gemaakt zou zijn van Salamanderhuid.
In werkelijkheid was het van asbest dat wel als nestmateriaal van de salamander werd gedacht.

De edelen en koningen decoreerden hun paleizen kastelen en sieraden met de salamander.
Soms ook gecombineerd met bijen, beiden symbolen van de reïncarnatie of transformatie.
Maar ook van de heersende klasse.

Salamanders maakten vaak deel uit van heksenbrouwseltjes.

6 keer bewerkt. De laatste keer was 7 jaar geleden door Sheherazade.