Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Nieuw kapsel (pruik)

Lotus
6 jaar geleden

Ik droom al een tijdje over een krullende pruik. Mijn eerste droom was dat ik op kinkerstraat liep bij realhair ik had daar een krullende pruik op van tot over mijn schouder. Iedereen op straat vond het mooi en waren erg gefascineerd van het haar. Ik keen toen zelf in de spiegel en vond het ook mooi een was helemaal blij. 3 dagen terug droomde ik weer dit keer was ik in een soort van gymzaal mijn oude mentrix(juf van de middelbareschoo) kwam naar mij toe met die zelfde pruik en zei dat heel mooi was alleen was het dit keer ewn pruik daf je ook een deel van mijn eigen haar zag. Dus ik zette er haar product (in dat stukje dat m eigen haar was zodat bet machte en het niet opviel. Weer kreeg ik alle bewonderingen. Ik vroeg me echt af wat dit betelend omdag ik er meerdere malen oven een krullende pruik droom

6 jaar geleden

Dromen laten beelden in symbolieken zien en dient als verwerking van het gebeuren in je leven. Een pruik stond in de middeleeuwen of baroktijd voor welvaart. Voor een bepaald beroep of status hoorde een pruik. Een pruik kan ook staan voor iemand die een andere indruk wil maken. Denk aan carnaval. Krullen staan voor viriliteit, sensueel en ijdelheid. Je houd van deze aandacht. Waarom niet. Genieten van het leven is toch mooi en leuk!

6 jaar geleden
Beheerder

De conditie van het haar zegt vaak veel over je gedachten.
Is het haar verzorgd of warrig enz.*
Krulhaar kan frivool zijn.
Haar is ook een bepaalde houding aannemen (of imiteren).
Met een pruik kun je je vermommen, of meer volwassen willen lijken.
De pruik werd op toneel, opera en theater als rolpatroon gebruikt.
Wat meet je dus aan met die pruik?
Er is een echt stukje van jezelf te zien, de rest is aangemeten.
Want een pruik is niet je werkelijke zelf.

*De Medusa b.v. had slangenhaar.

Haar staat voor viriliteit ook seksualiteit en verleiding of uitdaging.
Daarom moesten de vrouwen eeuwenlang hun hoofd bedekt houden*.
(*Het haar was een bekoring voor de engelen, aldus Paulus).
In sommige culturen is dat nog steeds zo.
Joodse neurotische kronkels hebben bedacht dat de vrouw haar echte haar afscheert en dan een pruik opzet.
Daarmee omzeilen ze een gebod. Ze lopen dan met een bedekt hoofd, maar tegelijk wekken ze de indruk van eigen haar te dragen.
Gehuwde vrouwen mochten in de oudheid hun haar niet vrijlaten.
Dus vrouwen die dat wel deden waren b.v. courtisanes of namen het niet zo nauw.
Nog steeds is het losmaken van haren een beeld vergelijkbaar met ontkleden.

In sprookjes komt het kappertje voor dat een andere houding moet knippen.
Zoals ook het dappere snijdertje daarmee te vergelijken is.
Het kappertje komt vaak voor bij grote veranderingen in het leven. B.v. groei naar de volwassenheid.

2 keer bewerkt. De laatste keer was 6 jaar geleden door Sheherazade.