Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

vogeltje in huis

Pita
1 november 2008

Hallo,

De laatste tijd droom ik dromen die me heel erg bijblijven na het wakker worden.
Vannacht was het dit:

Ik ben thuis in mijn eigen huis, het ziet er anders uit dan de werkelijkheid, maar ik weet dat het thuis is, mijn kinderen en katten zijn er ook.
Er is een vogeltje in huis, een geel kanariepietje, dat is bij ons binnen komen vliegen. We vinden het leuk, besluiten hem te houden.
Ik ga naar zolder omdat daar nog een kooi moet staan (dit is trouwens niet waar, ik heb nooit vogels gehad), maar ik kan hem niet vinden. In mijn droom weet ik echter precies waarnaar ik zoek en ben heel verbaasd dat ie nergens te vinden is.
Ondertussen beginnen de katten (die er in werkelijkheid wel zijn) interesse voor het vogeltje te tonen, en ik raak in paniek. Ik ga wanhopig het hele huis door om iets te zoeken wat als kooi dienst kan doen, maar kan niks vinden. Een van mijn kinderen vindt intussen de kooi en komt er blij mee aan, dichterbij gekomen zien we dat er tralies ontbreken, dus kan die niet meer worden gebruikt. Uiteindelijk proberen we dan maar de wasmand over het vogeltje heen te zetten, maar het ontsnapt en vliegt weg. Ik geloof het raam uit maar zeker weten doe ik het niet. Ik word wakker met het gevoel iets verloren te zijn.

Heeft iemand hier een idee over wat het betekent?

Mo
1 november 2008

haai Pita!

Ik denk dat het vogeltje alleen maar symbool staat voor iets of iemand. Daarin is de kleur geel belangrijk; misschien is het op te zoeken waar die kleur nu juist voor staat. In ieder geval denk ik dat het staat voor iets/ iemand heel bekends en vertrouwds wat/die je probeert vast te houden ( de paniek)op alle mogelijke manieren met daarbij misschien zelf wel hulp van buitenaf ,maar waarvan je eigenlijk beseft dat je het moet laten gaan( het speelt zich allemaal binnen in jouw huis=je geest af)...

Ik vond ook nog de betekenis van de kanarie op zich waarin stond dat dat de aankondiging van iets plezierigs inhoudt.

Hopelijk heb je er iets aan,

groetjes, Mo

Pita
1 november 2008

Hooi Mo!

Leuk dat je zo snel reageert. Het is wel herkenbaar wat je schrijft. Loslaten is iets waar ik een balans in probeer te vinden - mijn kinderen zijn op de leeftijd dat ik ze langzamerhand ga loslaten omdat dat eenmaal zo hoort, maar het liefst hou ik ze bij me om ze tegen van alles en nog wat wil beschermen. Wel tekenend dat een van hun dan zelf met een kooi bij me komt, waar de tralies van weg zijn: kijk eens mam, vroeger was het ok, maar nu niet meer...

Ik droom heel heftig in bepaalde periodes en heb een keer een droom gehad waar ik echt een onheilspellend gevoel van over hield, die zo symbolisch was, en waarvan de inhoud tot op vandaag nog actueel is. Ook heb ik wel dromen gehad die heel rechtstreeks en duidelijk waren, die ook voorspellend waren. Ik heb daardoor de neiging om erg angstig van mijn dromen te worden.

Het gekke is dat als ik overdag denk: ik zou vannacht wel antwoord hier of daar op willen krijgen, dat het dan niet komt. Pas op momenten dat ik nergens aan denk, slaat het toe.

In welke vorm hou jij je met dromen bezig?

Binnenkort zal ik hem wel plaatsen.

1 november 2008

Mooie droom, zeg. Het lijkt mij ook over jezelf te gaan, maar de betekenis van de angst om iets vertrouwds kwijt te raken, zie ik niet zo. Het vogeltje is een gast, komt zomaar aanvliegen en kan niet gekooid worden. Wanneer je droomt over dieren, gaat het meestal over je verhouding tot het dier in jezelf. In deze droom gaat het over twee soorten die elkaar slecht verdragen. Katten, het intuïtieve, je seksuele, levensenergie en daar tegenover het vogeltje. Een beestje dat zingt, vliegt, en volgens mij de kwaliteit van je ziel weergeeft. Geel is een heel positieve kleur in dromen, de kleur van de zon, de energie van de inspiratie. Je voelt in je droom dat dat vogeltje bij je hoort, maar weet niet hoe je het bij je kunt houden. Je bent bang in de droom dat de katten en de kanarie niet samen gaan, maar toch: je schrijft dat de katten geïnteresseerd zijn in het vogeltje, maar je weet niet zeker of ze hem ook willen opeten. Dat is jouw angst en daardoor zet je je ziel nu gevangen. Tevergeefs: een ziel laat zich niet vangen. Je kinderen zijn daar in zekere zin ook een voorbeeld van: ze gaan hun eigen weg. Maar ik denk dat je het nu droomt, omdat je ook je eigen weg moet gaan volgen. Jezelf niet langer moet kooien.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024