Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Zelfmoord ex

Dromenvanger
6 jaar geleden

Ik droomde vannacht dat ik door een stad in Nieuw-Zeeland liep. Hier ben ik 2 jaar geleden dan ook doorheen gereisd en heb ik mijn ex-vriend ontmoet. Eenmaal rondlopend in de stad kreeg ik vage flashbacks van dingen die ik daar had gedaan (die in werkelijkheid niet gebeurd zijn), waaronder dronken door de stad rijden terwijl ik er filmpjes van maakte, waar ik in de droom erg beschaamd op terugkeek. Ik liep verder de stad door en kwam bij een hoge brug en een stem in me zei “hier gaat iemand straks zelfmoord plegen, wees gewaarschuwd”, en dus besloot ik even te blijven. Een jongen met blond haar en een blauw shirt hing inderdaad aan de reling maar toen hij oogcontact met mij zocht, klom hij weer naar de brug en zei hij dat het alleen maar was omdat hij zich even wou verplaatsen (?). Gerustgesteld maar ergens wel beter wetend liep ik verder en direct daarna hoorde ik een grote klap: de jongen was neergevallen. Ik voelde me zo ontzettend schuldig; wat als ik was gebleven? Ik had dit kunnen voorkomen! Enkele momenten later, ik denk dat dit in de droom een dag was, bleek dat mijn ex vriend (degene die ik in NZ heb leren kennen), ook van de brug afgesprongen was. Hier was ik al helemaal kapot van. Ik stuurde mijn vriendinnen berichten hierover maar zij geloofde het niet en dachten dat het ook iemand anders kon zijn die er misschien op leek. Centraal staat nog dat ik hem, mijn ex, niet kon bereiken om te checken of hij het inderdaad was omdat ik zijn nummer geblokkeerd en verwijderd heb in mijn telefoon. Ook centraal staat dat iedereen sprak over het feit dat in al die jaren dat de brug er stond, nog nooit iemand eerder zelfmoord had (geprobeerd) te plegen. Mijn algehele gevoel bij het horen van de zelfmoord van mijn ex was verdriet gemengd met schuld maar ook woede, omdat ik ervan overtuigd was dat hij wist dat ik bij die brug zou zijn op het moment van zijn daad.

Wie o wie weet hier (deels) raad mee?

6 jaar geleden
Beheerder

Je bent niet verantwoordelijk voor wat hij als ex doet.
De brug is een verbinding of overgangsfase.
Hij springt eraf daarmee is de verbinding opgeheven.
Al gaat er in dromen niets echt dood.
Dus het is meer iets als gedumpt zijn in het water of het onbewuste.
Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen.
Suïcidale handelingen komen inderdaad wel voor als wraak of manipulatie.
Al zal dat dan eerder een "mislukte" poging zijn.
De hoop moet immers blijven bestaan, of een vervolg, en dood gaan is niet leuk.
Je laat hem hier letterlijk "dood vallen".

Je hebt blijkbaar ervaring met N.Z. want anders zou ik zeggen, het is precies de andere kant van de wereld en bovendien een eiland.
Dat houdt dus in het onbewuste. Of zo ver mogelijk weg.