Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

overleden vriend

Frits
8 november 2008

Hallo,

Anderhalve maand geleden is mijn allerbeste vriend doodgegaan. Hij is zeer plotseling gestorven, waarschijnlijk aan het syndroom van marfan. Ik heb nooit een dierbare verloren tot op dat moment, maar ik heb zeer sterk het gevoel dat ik er na ongeveer 2 weken al overheen was. De eerste twee weken had ik het er heel moeilijk mee, daarna niet meer. Het vreemde is dat ik de dagen na zijn dood, bang was in het donker. Dat hij me iets aan zou doen. Uit het bewuste leven kan ik niks vinden, wat ons scheidt of iets dergelijks: we deden alles altijd samen.

Nu droomde ik een paar dagen terug dat hij mijn kamer binnenkwam en mij ging vermoorden. Hij was ruim 2x zo groot als een normaal mens en vreemd genoeg was ik niet echt heel bang in die droom. Toen ik bijna dood was, werd ik wakker.

Sinds zijn dood, was dat de eerste droom over hem.

9 november 2008

Beste Frits,

Om te beginnen: vreselijk voor je dat je je beste vriend kwijt bent. Je schrijft dat je voor het eerst zo'n verlies hebt geleden. Een rouwproces is iets heel raars. In de eerste fase voel je je heel sterk, alsof je er helemaal overheen bent. Dat is ook wat jij beschrijft. Het is een bedrieglijke fase - alsof je alles hebt verwerkt - maar ook fase die je beschermt tegen pijn. En dan droom je plotseling weer over de overledene, nog wel als moordenaar. De droom zegt dat het rouwproces niet voorbij is en confronteert je letterlijk met de dood, met je eigen sterfelijkheid. Dat is wat het overlijden van een dierbare doet: je confronteren met het feit dat je zelf ook dood kunt gaan. In je droom is de overleden vriend heel groot, hij staat voor iets heel belangrijks. Dat geeft aan dat je nog niet klaar bent met zijn overlijden. Er komt meer, het is veel groter dan je denkt. Tegelijkertijd ben je niet bang. Kortom: je weet in de droom dat je het aankunt, die confrontatie met je eigen sterfelijkheid. Hoe dan ook wens ik je veel sterkte.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024