Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

droom in droom

Danielle
17 november 2008

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb de afgelopen periode al drie keer een droom gehad waarin ik een andere droom ging vertellen die ik dan gedroomd zou hebben. Een droom in een droom zeg maar. Een voorbeeld: ik was aan het dromen dat ik zou gaan trouwen met mijn partner. In het echte leven wil ik niet trouwen. In mijn droom vertelde ik dat ik die nacht had gedroomd dat ik op mijn werk verrast werd met de mededeling dat ik die dag niet hoefde te werken omdat ik moest gaan trouwen. Ik durfde niet en daarom moesten mijn collega's dit wel doen.
In mijn echte droom was ik dit aan het vertellen aan collega's en iedereen moest lachen dat ik niet durfde te trouwen. Ik voelde mijn zweethanden ook echt. Pure angstzweet om te trouwen. Uiteindelijk ben ik ontsnapt via het toiletraam.

Nu vraag ik me toch af hoe dat nou in elkaar zit. Een droom in een droom. Want ik heb echt het gevoel dat die dromen veel intenser zijn. Ik dacht namelijk dat ik mijn zweethanden echt voelde. Hoe zit dat??

Groetjes, Danielle

17 november 2008

Goh, Danielle, het lijkt wel of de vorm van je droom de inhoud benadrukt. Het gaat om het indirecte van de communicatie. Je bent buitenstaander in je droom - neemt geen verantwoordelijkheid voor wat je voelt en wilt. Omdat je niet durft te zeggen wat je werkelijk voelt, vertellen je collega's het. Als je een droom vertelt, hoef je ook niet direct te vertellen wat je werkelijk wilt en voelt. Je boodschap breng je via je droom. Dat is veilig, want je verhaal gaat over je droom, niet over je gevoelens.
Maar aan je fysieke reactie bij de droom te merken maakt het niets uit hoe je het vertelt: je angst om te trouwen blijft voelbaar. De angst om iemand echt dichtbij te laten. Je ontsnapt via het toiletraam - de plaats waar je je ontlast, emoties, oude gevoelens die niet meer nuttig zijn loost. De vraag is wat er aan de hand is met je relatie, dat je er zelfs in je droom voor wegvlucht en dat je er zo over droomt dat je het niet rechtstreeks durft te vertellen.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024