Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Mijn droom,
ik heb gedroomd dat ik een gesprek had met mijn moeder en ik wilde antwoord hebben op een aantal vragen. Zij heeft me verteld dat ik op mijn vijfde door iemand ben misbruikt, maar ik weet niet meer door wie. Het voelde als een opluchting en het contact met mijn moeder verbeterde hierdoor. Aan het einde had ik een beeld van een ovale grijze steen die mij een soort veilig gevoel gaf. Alles is nu goed en klopt. Ik werd wakker en moest mezelf drie keer zeggen dat ik droomde, zo echt leek het.
sterretje
Hoi sterretje,
Als je droomt over je moeder, gaat het vaak over het effect dat je relatie met haar op jouw functioneren heeft, met name op je gevoelsleven en relaties. In je droom wordt duidelijk dat er iets mis is gegaan in het contact met haar. Het heeft te maken met je vijfde levensjaar. Dat is de leeftijd waarop je je bewust wordt van je eigen seksuele identiteit, of je een jongen of een meisje bent.
De ovale steen zou een symbool kunnen zijn voor je baarmoeder, je vrouwelijkheid. De ovale vorm wordt daar wel mee in verband gebracht. De vraag is waarom die van steen is. Gaat het om de vaste vorm of om verharding? Als je gevoel zegt dat het voor jou een goed symbool was, waarschijnlijk het eerste. Alsof je relatie met je moeder nu duidelijk wordt. Dan wordt ook duidelijk wie jij zelf bent, als vrouw. Je droom raadt je waarschijnlijk aan om aan het contact met je moeder te werken, omdat dat duidelijkheid schept over wie jij bent.
beste droomcoach,
bedankt voor het antwoord.Ik heb nog een vraag. Sinds een jaar heb ik geen contact meer met mijn moeder. Ik heb haar geconfronteerd met misbruik door stiefvader (haar man) en zij geloofde dit niet. Ik heb echter het gevoel dat er voordat hij in mijn leven kwam (met 8jaar)er nog zoiets dergelijks is gebeurd. Ik heb zelf geen herinnerigen tot mijn zesde en wil heel graag antwoorden... Ik heb de laatste twee weken gevraagd, voor het slapen gaan, of ik in mijn droom een antwoord kon krijgen. U hebt het over de betekenis, symbolisering van een droom, maar kan een droom ook een afspiegeling van de werkelijkheid zijn?
sterretje
Hallo sterretje,
Gezien je ervaring zal de droom inderdaad gaan over dat misbruik. Dat moet een vreselijke ervaring zijn geweest en het is logisch dat je veel vragen hebt. Maar een droom is meestal geen perfecte afspiegeling van die werkelijkheid, het geeft je iets extra's. Een droom laat je zien dat er een probleem is met de manier waarop jij overdag bepaalde zaken of contacten regelt.
Als ik lees dat je het contact met je moeder verbroken hebt, denk ik meteen: je droom gaat daarover. Je hang naar erkenning voor het misbruik is groot en voor die erkenning heb je het contact met je moeder nodig. Maar de manier die je nu hebt gekozen, heeft geleid tot de steen in de vorm van je baarmoeder. Je vrouwelijkheid is verhard. Het voelt wel veilig, maar echt een oplossing is het niet. Een poging om het contact met je moeder te herstellen, is dat waarschijnlijk wel. Sterkte!
Beste dromencoach,
dank je wel voor de uitleg. Heel helder. Ik heb echter niet zomaar het contact verbroken. Dit nadat ik diverse pogingen heb gedaan (dmv gesprek, brieven etc.) om mijn moeder om erkenning te vragen. Zij leeft nog steeds samen met mijn stiefvader en is onmachtig of maakt niet de keuze om mij te erkennen. Daar ik zelf ook kinderen heb, is er de beslissing genomen om,zolang zij niet in staat is mij te erkennen, dan ook geen contact te hebben.Ik geloof dat sommige dingen ook gewoon tijd nodig hebben, hoe pijnlijk ook.
Ik ben inmiddels 39 en heb rond mijn 20e een droom gehad die ik nooit meer vergeten ben. graag wil ik hem nu opschrijven:
Ik droomde dat ik bij een buurtgenootje thuis was. Haar vader is Turks en moeder Nederlandse. Ze zaten televisie te kijken. Er was een Turkse staatsman overleden en alle mensen waren aan het huilen. De overleden man werd door tientallen mannen op de schouders gedragen. Hij zag er niet dood uit. Hij zat en glimlachde en wiebelde een beetje heen en weer. Plotseling bevond ik me in de menigte. De man zou publiekelijk gecremeerd worden. We begaven ons naar een hek, waar ik heen en weer geduwd werd door de menigte en ik mijn plekje moest bevechten om het tafereel te kunnen aanschouwen. Achter dat hek was water met 3 stenen plateaus erin. Op de middelste werd de man gelegd. Op de andere twee plateaus zaten allemaal vrouwen,ze leefden en zouden gelijk met de Turkse staatsman verbrand worden. Toen dit zich voltrok stegen de zielen van de vrouwen omhoog in de gedaanten van nonnen. Hier eindigde mijn droom.
Ik vond deze droom bijzonder en bizar. Ik wist toen niet dat dit vroeger werkelijk zo gedaan werd en vraag me sinds die tijd af wat deze droom mij toen verteld heeft en ik vraag me ook af waarom ik nu pas eigenlijk concreet een poging doe om uitleg te krijgen.
Alvast vriendelijk bedankt
Sterretje
Hallo Sterretje,
Ik begrijp helemaal hoe het contact met je moeder kapot is gegaan. Erkenning is zo belangrijk, als je misbruikt bent. Toch vraag ik me af of je jezelf dan niet afhankelijk maakt. Je legt de sleutel bij je moeder, ze krijgt zo macht over je. Pas als ze erkent wat er met je is gebeurd, kan je weer contact met haar hebben. Zo blijft het misbruik ook een sturende rol spelen in je leven, want het bepaalt met wie je wel en geen contact hebt. De vraag is of je daarvoor wil blijven kiezen. En je droom zegt: doe het niet. Wees je eigen moeder, geef jezelf de erkenning dat er iets verschrikkelijks met je is gebeurd en ga verder. Het advies van de droom is contact te zoeken, zelf de relatie met je moeder te verbeteren, want anders blijf je troost zoeken in de verharding.
Over de oude droom: een vreemdeling in de droom staat voor een deel van jezelf dat je niet goed kent (zie ook de droom van Mina). In jouw droom is het de staatsman, degene die je leven bestuurt. Die is dood gegaan. Jij weet als enige dat ie niet dood is, dat ie nog leeft. Maar je doet niets, je stuit op een barriere (het hek) en het enige wat je kunt doen, is toekijken terwijl de omgeving (de omstandigheden) iemand verbranden die helemaal niet dood is. Die persoon, jouw sturende eigenschap in je leven, ligt op een stenen plateau (steen, verharding) temidden in het water, de gevoelens en is omringd door het vrouwelijke, het ontvankelijke, je vrouwelijkheid (vaak gesymboliseerd door een religieus persoon). En zo wordt je sturend vermogen, samen met je vrouwelijkheid, op die verharding temidden van al dat water levend verbrand. Daar kan je allemaal niet bij, door het hek. Maar vuur is zuiverend, transformerend. Je ziet dat als je door het vuur gaat, dat de vrouwen veranderen in nonnen, dat hun ziel vrij komt. De droom raadt je aan de heftigheid, het vuur, van alle emoties echt in te gaan.
Beste dromencoach,
Heel mooi wat je schrijft. Zeker als het gaat om de heftigheid van de emoties doorgaan. Dat is mijn thema en in mijn waarheid blijven geloven. Het is echter niet zo eenvoudig om contact te herstellen. Het is niet zo dat ik haar smeek om te erkennen. Ze wil al niet in gesprek gaan over hetgeen dat gebeurd is. Het is niet veilig voor mijn kinderen om bij hun te komen en het wordt steeds helderder dat mijn stiefvader uit mijn leven moet blijven. Alleen is dan de vraag hoe mijn moeder daarin nog een plek kan krijgen. Ik werk hard aan dit proces met ondersteuning van een therapeut. De beslissingen zijn weloverwogen genomen en ik merk dat afstand ook goed doet, omdat er ook periodes zijn dat het me totaal niet bezig houdt. Ik wil je danken voor de verhelderende uitleg van mijn dromen en de bemoedigende woorden.
Sterretje
Droominfo, © 2024