Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Vannacht een zeer onrustige droom gehad: ik reed rond in de auto die ik leen van mijn werk, een gammele en smerige Ford Courier (iedereen leent hem, niemand maakt 'm schoon). Plotseling voelde ik iets kriebelen in m'n zij, ik voelde en had ineens een gelige (kruis)spin in mijn hand. Ik schrok, hield mijn stuur recht en plette de spin. Even later voelde ik weer kriebelen: weer een spin, die me beet. Ik zette de auto stil, onderzocht de auto en zag dat er een heel nest in de deur zat. Elke 30 seconden kwam er een nieuwe spin uit een gat/vakje in de deur, waar een gore groenige vloeistof in dreef. Ik plette één voor één de spinnen, vol afschuw maar ook met een zekere voldoening.
Bizarre droom, heel helder. Iemand een ideetje hierover?
Hallo Maria,
De auto in je droom symboliseert de manier waarop je nu door je leven gaat. Het is je persoonlijke voertuig op je levenspad, jouw ruimte. Die is gammel en vies. De spin in de auto maakt je ervan bewust. Die spinnen staan voor jou, net als de auto, voor iets dat vies is. En dat roept een drang tot vernietiging bij je op, iets wat je verafschuwt, maar ook ergens prettig vindt. Het is een gevoel van macht over leven en dood.
Maar waar gaan die spinnen over? Je bestempelt ze meteen als vies, iets wat vernietigd moet worden, maar kijk eens goed: ze zijn gelig en hebben een kruis. Geel is de kleur van de zon, de inspiratie en ook van je persoonlijke macht. Het kruis gaat ook over persoonlijke macht - het realiseren van wat jij hier op aarde te doen hebt. Daarvoor moet je door een hoop tegenstrijdige gevoelens heen. Een kruisteken symboliseert de eenheid via het lijden, van volmaaktheid die je alleen bereikt door je eigen conflicten en angst te erkennen en doorleven. Zo is macht iets heel positiefs, maar in je droom gebruik je je macht om te vernietigen. Ergens is dat een lekker gevoel, maar wat je vernietigt, is vermoedelijk iets wat je nodig hebt. Dus wat kriebelt er in je?
Poe. Allereerst: die auto bestaat echt, en is ook echt gammel en smerig. Een hand me down, waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt. Zonder spinnen, wel een keer met een wesp. ;)
Je uitleg over vernietigen, macht voelen maar ook kapot maken wat je nodig hebt zijn absoluut interessant, Ik heb de laatste tijd opvallend veel dromen waarin ik agressief ben, mensen daadwerkelijk sla en schop. Best schokkend voor een normaalgesproken vriendelijk en timide meisje. Ook die agressie-dromen voelen raar maar goed: ik voel me dan volledig arrogant maar wel met het gelijk aan mijn kant. Hetzelfde gevoel als met die spinnen.
Wat kriebelt er: de boel de boel laten, mijn vaak frustrerende werk opgeven (vies, gammel..) en me storten op m'n creatieve passie. Die ik inderdaad vaak saboteer door 'm te vernietigen, dus niet aan het werk te zijn maar voor de tv te hangen, film kijken, luieren. En 'realiseren wat je op aarde te doen hebt' draag ik zeker in me mee, is iets waar ik erg mee bezig ben.
Is je uitleg van het kruis niet specifiek christelijk, Dromencoach?
Hallo Maria,
Je lijkt het beeld uit je droom wel te kunnen plaatsen. Het is vaak zo dat er bestaande dingen of personen in dromen symbool staan voor iets heel anders. Dat vieze gammele ding van je werk (dat is vast geen toeval!) heb je onbewust uitgekozen om de toestand van je leven eens te bezien. Die agressie uit andere dromen zit inderdaad ook in de spinnendroom. Bij jou zit die agressie nog deels in de schaduw, mag er niet zijn. Maar het is ook je macht om veranderingen door te zetten.
Het kruis is zeker niet een specifiek christelijk symbool. Het is een archetype dat in veel culturen terugkomt als symbool voor de weg naar eenheid. Het christendom heeft het symbool overgenomen van de Egyptische cultuur, waarin het kruis terug te vinden is in het Ankh-teken, dat stond voor onsterfelijkheid en geluk in het hiernamaals, voor de verbinding tussen leven en dood. Zoals veel andere symbolen (en ook feesten, trouwens: 25 december was het feest van Mithras, een Romeinse mysteriegodsdienst) is het Ankh-kruis door het christendom overgenomen om de acceptatie en verbreiding van het nieuwe geloof te vergemakkelijken.
Het christendom heeft het kruis expliciet gekoppeld aan lijden, maar de betekenis van het eeuwige leven was dus al met het symbool verbonden. Als je gewoon naar de vorm kijkt, zie je dat het kruis tegenstellingen verbindt. Als je tegenstellingen in jezelf verbindt, komt daar vaak lijden bij kijken, maar uiteindelijk kan er wel heelheid uit voort komen. Kortom, het is heel goed mogelijk dat de spinnen wijzen op het conflict dat jij ervaart tussen je creativiteit en je werk. Maar dat los je niet op door het te vernietigen. Je ziet het in de droom: die spinnen blijven terugkomen! Het is zaak om een manier te vinden om je agressie, die mannelijke energie, er te laten zijn en in te zetten zodat ie jouw ontwikkeling ondersteunt. Succes en veel plezier!
Dank voor de wijze woorden!
Graag gedaan.
Ik bedacht nog: spinnen als werkwoord is een scheppend, creatief proces.
Hoi,
Ik heb toch een aparte droom weer gehad. En hoewel ik een beetje kan bedenken wat het zou kunnen betekenen, vraag ik mij af wat het echt betekend.
Ik droomde dat ik sliep en dat ik wakker werd met een gat in me achterhoofd zo groot als een 2 euromunt. Uit dat gat kwam een grote rood zwarte giftige spin. En in het gat zat een nest zat het zakje/spinneneitjes van de spin.
Ik zocht op me telefoon op internet wat ik ermee moet. Daar stond dar ik het gif uit het achterlijfje moest halen. Dat zou een rood goedje zijn. ( echt heel bizar i know)
Hoewel ik doodsbang voor spinnen ben in het echt, was ik dat in me droom niet. Ik pakte de spin en drukte in het achterlijfje. Toen kwam er een rood en ook een geel goedje uit. Het lichaampje van de spin was helemaal leeg en de spin dood.
Ik wilde de spin terug stoppen in het gat op me achterhoofd, maar me zusje zij dat hij ontstekingen zou veroorzaken.
Ze gooide de spin weg en maakte het gat schoon. Ze moest het nog hechten met me haar, maar dat is er niet van gekomen. Ik liep door met een open wond op me achterhoof. Me familie en ik zijn toen met zin allen uit gegaan.
Eerst door het centrum om te winkelen. Ik had zelf niks gekocht en daarna naar de bios. Onderweg naar de bios ging het regenen en iedereen ging snel de bios in, maar ik deed juist heel rustig aan. Ik ging ook naar binnen en we gingen in de bios zitten. De film was nog niet begonnen..ik weet ook niet om welke film het gaat. Wel was de zaal al donker.
Ik ben wakker geworden toen mijn moeder me wakker maakte, maar wat betekend deze droom?
Droominfo, © 2024