Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

geen idee

ellen
27 november 2008

hey,

Ik herinner mijn dromen normaal niet , maar heb steeds meer last van een terugkomende droom die ik me deels herinner

het eerste deel weet ik niet , er is iets gebeurt maar ik weet niet wat ik ben aan het weglopen en ik ben op een soort camping met een hek rond van ijzerdraad er is iets gebeurt en we moeten lopen ( ik weet niet met wie en ook niet met hoeveel maar ik ben niet alleen ) we moeten voorbij dat hek raken, want dan zijn we veilig we hebben daar een soort van kamp maar het gaat mis en ik geraak er niet ik loop dan maar naar de andere kant van de camping samen met nog iemand in mijn droom een bekende, een soort vriend, iemand die vertrouw maar niet iemand uit mijn echte leven. daar zit een gat in de omheining waar we door kruipen. we komen in een bos waarachter een meer ligt en een klein huisje staat. Ik heb het gevoel dat we niet meer terug kunnen en niemand echt goed weet wat nu te doen. Ik stel voor ons te vermommen want ze mogen ons niet vinden dan is alles verloren ( maar ik weet niet waarom of wat er dan verloren gaat )Ik knip mijn haar kort en ik wil het paars verven maar daar kom ik niet toe we moeten terug lopen, maar deze keer is het anders, deze keer kom ik niet vooruit, ik blijf niet staan maar ik ga traag te traag ik loop naar het meer maar ik geraak er niet, ik word wakker nog voor ze ons ingehaald hebben.

Ik heb het gevoel dat het iets betekend, er is geen enkele droom die ik me zo herinner als deze, maar ik geraak er zelf niet echt uit,
kan iemand mij helpen met de betekenis ?

27 november 2008

Beste Ellen,

Je bent eerst op een camping in je droom. Dat is een tijdelijke verblijfplaats. Het geeft, denk ik, aan dat je je niet echt thuis voelt in je lichaam. Er is een blokkade, een hek, iets wat je gevangen houdt. Ik proef iets van angst, je schrijft dat je wegloopt voor iets. Herken je iets in je dagelijks leven dat je nu uit de weg gaat?
Je komt uiteindelijk door een vriend, een onbekende, maar je weet dat hij je goed gezind is, buiten het hek, door de blokkade heen. Dan kom je in een bos. Een bos is een plek waar je dingen die belangrijk voor je zijn heenstuurt. Je kent de uitdrukking vast wel: iemand het bos insturen. In je droom gaat het om iets van jezelf dat je bent kwijtgeraakt, dat je hebt onderdrukt. Maar je wilt het terugvinden, zegt je droom, want iets vertrouwds leidt je erheen.
In het bos tref je een huisje en een meer aan. Het huis is vaak een symbool voor je eigen lichaam, het meer, water symboliseert je gevoelsleven. Hier moet je zijn, je kunt niet meer terug. Het contact ermee maakt je bang, je wilt je vermommen. Daar gaat het in het dagelijks leven waarschijnlijk om, dat je je vermomt, dat je je anders voordoet dan je bent. Uit angst dat mensen je niet accepteren zoals je bent. Als je dat doet, maak je jezelf zwakker, zegt de droom. Het verlies van je haar is een symbool van het verlies van kracht. Als je dat blijft doen, kom je niet bij je gevoel. En waarschijnlijk ook niet in dat huis, dus blijf je een onprettig gevoel houden in je eigen lichaam. Ga dus eens na wat jij van jezelf nu angstvallig voor de buitenwereld verborgen houdt. Het is belangrijk dat je het er laat zijn.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024