Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

dubbele droom

andromeda
8 jaar geleden

paar jaar geleden gedroomd over een gigantisch grote kerk die gerenoveerd/afgebroken moest worden ik wist dat er in die kerk een geest woonde en was er bang voor, confrontatie met die geest zorgde ervoor dat mijn adem benomen werd erg angstig, zelfs in mijn slaap en op bed vlucht bewegingen gemaakt dat mijn toenmalige partner mij zelfs wakker maakte, ik vluchtte en hield afstand van deze kerk. Zelfs als ik niet sliep maar wel aan deze droom dacht werd ik bang en stokte mijn ademen.Deze droom heb ik diverse keren gehad en telkens deze angst.
Nu een paar dagen geleden sta ik in mijn droom bij een standbeeld te kijken naar diezelfde kerk maar nu gerenoveerd, ik wist dat er een geest in die kerk woonde en zei tegen de persoon(niet te herkennen)bij mij ik ga die kerk in en zal met die geest de confrontatie aangaan en hem verjagen of compromis sluiten. Geen ademnood geen angst niets weet dat dromen met kerken te maken hebben met spirituele ontwikkeling maar wat?????????????????

8 jaar geleden
Beheerder

Een kerk is natuurlijk een godshuis.
Dus er woont symbolisch een god of geest.
De droom heeft wellicht met je geloof te maken, dat haaks staat op de belangstelling voor het paranormale of occulte.
De gerenoveerde kerk is een vernieuwde geloofsopvatting of veranderde dogmatiek.
Religie en het spirituele sluiten elkaar natuurlijk niet uit, hoewel ze dat eeuwenlang hebben uitgeroeid.
Maar de magie druipt zo ongeveer van de bijbel. De wonderen, het magisch denken, visioenen, handoplegging, water, vuur, wind, aardbevingen opwekken enz.
Strikt genomen is BaƤl, waarvan Jahwe weer is afgeleid en die ging bij ons over in o.a. Wodan, was in feite een demon die bloedoffers eiste. Later is dat afgezwakt tot een chipje met dipsaus.
Met dat beeld kon men moeilijk leven en tegenwoordig is het een vriendelijk baasje geworden.
Maar de schrik voor de tiran waarmee mensen gegeseld werden en verdoemd leeft in ons onbewuste voort.

Dus ja, een geest die je niet zult kunnen weerstaan. Water bij de wijn is een beeld van een afgezwakte sterkte. Dat geeft een mooi beeld van de verwatering of matiging van te extreme opvattingen.
De wijn was natuurlijk een geestelijk vuurelement. Weinigen kunnen de pure "wijn" verdragen.

Dunya
8 jaar geleden

De kerk kan betekenen dat je in je leven op zoek bent naar antwoorden op een probleem dat je dwarszit. Je bent op zoek naar richting, naar inzicht, naar overzicht. Ook zou je misschien meer op je zelf moeten vertrouwen (Geloof) en stevig met je voeten op de grond gaan staan. Dromen over een geest kan staan voor een stuk van je persoonlijkheid, veelal staat het voor je diepste angsten. Kan in verband staan met oude nog niet verwerkte traumas. Iets waar je aan zou moeten werken zodat je beter in je leven kunt functioneren. Nu heb je dezelfde droom nog een keer gedroomd, de kerk is gerenoveerd en je besluit de confrontatie aan te gaan. Klinkt alsof je dus gegroeid bent en dichter bij de oplossing bent van dat wat je dwars zit in het dagelijkse leven. Ook laat je meer zelfvertrouwen in je droom zien.
Je staat naast een standbeeld. Een standbeeld is moeilijk te interpreteren. Het kan er namelijk voor staan dat je dus voor jezelf staat, voor je onafhankelijkheid. Ik ben geneigd om voor deze uitleg te kiezen omdat je in je droom vooruit lijkt te zijn gekomen in je proces. Andere betekenis van een standbeeld is bijvoorbeeld dat je vast zit, niet kunt bewegen, niet verder komt.

Interessante uitleg Sheherazade, met plezier gelezen en geeft stof tot nadenken.

8 jaar geleden
Beheerder

Misschien was het standbeeld een heiligenbeeld of een godsbeeld?
Maar het kan ook een andere versteende opvatting zijn zoals een dogma.
Verder kan het ook een verstard Zelfbeeld zijn, het leeft immers niet.
Heeft ook geen gevoel enz. Het is dan de materie zonder bezieling.
Het ontbreken van de Anima leid tot (vroegtijdige) verstarring.

(Denk weer aan "de Golem" van Gustav Meyrink of Mayerling, overigens een auteur par excellence in de symboliek, de esoterie en het occulte, de kabbala en de Joodse mystiek. "De engel van het westelijk venster")