Het is denk ik beter eens af te vragen waar je in het leven bang voor bent?
Verder kun je ook zonder woorden vragen aan de verschijning wie ben je en wat wil je?
Nu weet je niets en is er alleen maar angst.
Rozenkransen zijn een vorm van angstbezwering.
Maar waarom zou de verschijning kwaadaardig zijn?
Het komt bij grote psychische spanningen en crises wel vaker voor dat er iets barst of breekt.
Het zouden poltergeistfenomenen kunnen zijn, maar ook die zijn afhankelijk van jouw chaotische energie.
Daarmee heb je toch een handvat.
Als je paranormaal begaafd bent zal het niet zoveel zin hebben bezweringen uit te voeren.
Het kruis of een rozenkrans is in feite magie uitoefenen. De amulet moet je immers beschermen tegen het kwaad. Zo is ook het wijwater een vorm van pure magisch sjamanistische of paganistische bezwering.
Het is echter heel wat gezonder naar persoonlijke achtergronden te zoeken voor je aan iets magisch gaat denken.
Kinderen kunnen angst-momenten overhouden van een ouder of vreemde die ooit over of naast hun bedje hebben gestaan.
Jung had een cliënte Helene Preiswerk die mediamiek begaafd heette te zijn. Echter na een analytische behandeling verdwenen de occulte fenomenen.
Jung was zelf paranormaal begaafd en ondervond enkele keren poltergeistachtige fenomenen.
(Breuk van een degelijk Zweeds mes, een plots en luid gebarsten oude houten kast, of een waanzinnig klingelende mechanische deurbel)
Hij begreep echter dat ze op zinvolle momenten optraden en zodra het onbewuste motief de drempel van het bewustzijn overschreed hield het ook abrupt op.
Volgens Jung kunnen archetypen daarom niet bewust worden.
Jung’s Dissertation about Helen Preiswerk:
On the Psychology and Pathology of So-Called Occult Phenomena
3 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.