Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Onmogelijke relatie

Hendrik1
8 jaar geleden

Vanaf begin middelbare school (eigenlijk al vanaf de basis school) was er altijd een bepaald meisje wat ik erg leuk vond. We waren ook vrienden en gingen vaak met elkaar om. Ik durfde haar helaas nooit te vertellen wat ik voor haar voelde, en omdat deze liefde steeds ongemakkelijker werd, voelde ik me op een gegeven moment niet meer op mijn gemak bij haar. Ik kon mezelf niet meer zijn. Dus ik probeerde langzaam steeds minder met haar om te gaan zodat ik niet meer door die marteling hoefde.

Maar telkens als we elkaar lang niet meer hadden gezien, zocht zei weer contact. Met brieven en kaartjes op mijn verjaardag bijvoorbeeld, dan zei ze dat ze me miste. En doen voelde ik me wel gedwongen om haar weer op te zoeken.
Dit ging af en aan voor letterlijk jaren. Nu ben ik reeds 22 jaar...

Verschil is wel dat ik dit keer al sinds februari geen contact meer met haar heb. Laatste bericht was op wats app over huiswerk...
Zij heeft ook al 7 jaar ofzo een vaste vriend echt heel lang nu. Maar goed. Nu over naar de dromen.

Al een lange tijd heb ik mijn gevoelens voor haar kunnen wegstoppen. Ik ben best eenzaam dus ik spendeer mijn tijd veelal online...
En nu, over de laatste week, heb ik maar liefst vier keer over haar gedroomd. En zijn mijn gevoelens voor haar helemaal terug... Maar dat wil ik niet, ik kan er toch niets mee. Ik mis haar heel erg nu en weet niet wat ik moet doen.

In mijn laatste van vier dromen droomde ik dat we al in een relatie zaten... En dat het een hele lieve relatie was. Ik droomde dat we buiten zaten in de herfst en ik had koude handen. En zij warmde mijn handen op met haar eigen, warme handen. En daarna knuffelden we.

Wat betekenen dit soort dromen? En wat moet ik doen?

8 jaar geleden
Beheerder

Wat hopeloos.
Waarom heb je nooit verteld wat je voor haar voelde?
Hoe kun je denken dat ze zou zien dat jij van haar houdt?
Je houding immers geeft aan dat je haar vermijdt, uit angst afgewezen te worden, of juist aan haar verslingerd te raken.
Nu heeft ze een relatie en gaat je hoop verloren.
Nu droom je over haar en dat is een soort zelfkwelling,
want je bent net als de romantici, hakend naar de onbereikbare geliefde.
De frustratie zorgvuldig koesterend.
Het was toch duidelijk dat ze om je gaf?
Iemand die wat opener was heeft nu je liefje.
Nu is het niet altijd zo, dat je je jeugdliefde trouwt.
Maar het is wel een misser dat je nooit duidelijker bent geweest.
In elk geval zou je dan nu met minder twijfels rondlopen.
Soms is het werkelijk te laat om iets uit te praten.

Hendrik1
8 jaar geleden

Ik was inderdaad bang om afgewezen te worden. Maar daardoor wees ik eigenlijk mezelf af.
Mij leven zit al erg lang in een neerwaardse spiraal vast, en dat heeft niet zonodig met haar te maken. Ik kamp met depressies en één of andere sociale angststoornis die zich waarschijnlijk heeft ontwikkelt in de jaren dat ik gepest werd. Ik woon niet meer bij mijn ouders en sluit mezelf af van de buitenwereld. Heel slecht, ik weet het.

Ik denk dat die dromen over haar wellicht ook iets te maken hebben met mijn eenzaamheid. Ik voel al een tijdje een soort behoefte aan liefde. En dan bedoel ik geeneens seks. Gewoon... Liefde. Ik weet het niet... De behoefte om met een iemand te knuffelen, verliefd voelen en ook geliefd worden. Hoop dat dat niet raar is :p.

Maar ja wellicht is dit ook de verkeerde plek om dit te delen.

8 jaar geleden
Beheerder

Je gevoelens en behoeftes zijn duidelijk.
Maar verwacht niet dat anderen zullen raden wat je gevoelens of wensen zijn.
Je staat dus jezelf in de weg.
Angst is vaak een slechte raadgever.
Iedereen heeft behoefte aan liefde en intimiteit.
Iemand die depri is straalt dat ook uit.
Mensen voelen dat en gaan je dan mijden.
Ze weten daar niet mee om te gaan en energetisch is het ook een bodemloze put.

Laatst liep ik met een depressief iemand (patiënt) door een schitterend park met zeer mooi weer.
Toch liep die maar te emmeren over een paar katten en hun haren.
Ik zei "kijk eens om je heen in plaats van naar de grond?"
Ik bedoel maar, hoe lok je zo iemand uit zijn zelfgebouwde grot van Plato?
Ze moeten zelf tot het inzicht komen dat buiten dat hol de zon kan schijnen.
Soms zal het ook kunnen regenen want groen leeft nu eenmaal van water.

Je zult erop uit moeten, want ze komen zich niet vrijwillig aanmelden.
Maar ik weet veel te goed hoe het is om in een depressie terecht te komen.
Daar helpt geen goede raad. Wel de mogelijkheden leren ontdekken en het ego bewuster te laten worden.
Depressie is een vorm van tunnelblik en ontbreken van gevoelens, want het gaat niet om uitsluitend negatieve gevoelens. Je zou het beter gevoelsvervlakking moeten noemen.

Drempels zijn er om te overwinnen.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Hendrik1
8 jaar geleden

Bedankt weer voor de reactie.

Ja... Er zijn veel mensen die mij hulp hebben geboden. Ik heb het altijd afgewezen omdat ik me dan echt een mislukking voel en me diep schaam.
Nee, ik moet mezelf uit deze ellende zien te krijgen. Ik wil niet de rest van mijn leven achter een computer wegkwijnen, bang van de buitenwereld. Maar ik moest eerst stappen durven zetten. En ik weet niet hoe.
Ach haha. Terwijl ik dit typ realiseer ik me hoe zielig mijn problemen zijn vergeleken bijvoorbeeld oorlogs slachtoffers. Ik moet me eigenlijk schamen dat ik hier uberhaupt mee zit. Ik heb mijn eigen leven verpest. Zit vol zelfmedelijden.

8 jaar geleden
Beheerder

Je bent pas mislukt, als je hulp afwijst.
Zelfmedelijden is bedenkelijk.
Het is een vorm van zelfbevrediging.

Met prestaties zou je betere aandacht trekken.
Maar de depressieve mens kenmerkt zich doorgaans als initiatief-arm.
Je kunt negatieve aandacht trekken met claimend gedrag.
Het is soms vergelijkbaar met het teleurgestelde kind.

De wereld wordt niet genomen zoals hij nu eenmaal is. (Weltanschauung)
Depressie is een dispositie, men stemt af op drama met als gevolg dat men dat ook leeft.
Tegelijk trekt die instelling regenwolken aan die het gedrag nog versterken.

Werkelijke depressie is echter een ernstige aandoening die ook veel suïcidale gevolgen heeft.

Jung meende dat depressie ontstond door een ziel die zijn doel uit het verloren had.
Hij meende ook dat een depressie alleen doorbroken kon worden door een symbool of doel dat hoger stond dan de persoon zelf. Bijvoorbeeld een altruïstisch ideaal. (Zuiver energetisch magnetisme)
Helaas zit de depressieve mens vaak gevangen in zijn web van onzekerheden, angsten en zichzelf bevestigende vooroordelen of zelfkwellingen.
Zou je een oplossing aanbieden, wijzen ze die af, want dat ontneemt hen hun recht op klagen.
Depressie werd door Freud omschreven als de doodsdrift. Daar zit wel iets van waarheid in.

Pesten heeft tot gevolg dat men mensen gaat vermijden en het vertrouwen kwijt is.
Deze argwaan en de kwetsuren die men meedraagt blokkeren een gezonde ontwikkeling.
De mogelijk extraverte natuurlijke houding verandert dan in een negatieve introversie.
Maar er zijn natuurlijk ook heel veel mensen die het wel waard zijn te vertrouwen of lief te hebben.
Dus er ontstaat een vorm van generalisatie.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.