Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Ik moet van het lijk af geraken

wim
14 jaar geleden

Ik heb mijn boeken en kaften herschikt. Op de bovenste boekenplank heb ik, achter een ganse reeks klasseurs, het lijk van het meisje gelegd. Ik heb het al een hele tijd bij me gehouden en weet dat ik er dringend van af moet zien te geraken. Ondertussen moet ik het angstvallig verstoppen en hopen dat niemand mijn misdaad ontdekt. Is het wel een misdaad die IK gepleegd heb? Ik ben alvast minstens medeplichtig want niemand heeft weet waar het meisje zich bevindt behalve ik. Wat moeten die ouders toch ongerust zijn, zij hebben het recht om te weten wat er met hun dochter is gebeurd. Maar als ik het bekend maak dan pakken ze me op en kan ik mijn vrijheid wel vergeten.

Mijn moeder komt op mijn kamer en grijpt naar één van de klasseurs- ik kan haar afwenden.

Wat moet ik toch met dat lijk aanvangen ? Ik kan het, net zoals er hpnderden lijken overal ter wereld door andere misdadigers onder de grond verstopt worden, toch ook gewoon begraven? Waarom graaf ik ze gewoon niet onder in onze tuin ?

Zo'n droom komt regelmatig terug. Wat heeft zo'n lijk waar je niet van af geraakt te betekenen?

14 jaar geleden

Hoi Wim.

Het lijk dat in de droom verschijnt is een teken dat er iets al lang is afgestorven en het tijd wordt om bepaalde dingen nu eindelijk eens lost te laten. Vaak zijn het gevoelens die men met zich meesleept zoals liefdesverdriet of het verdriet om het verlies van een naaste. Niet zelden is het een hopeloze relatie waar men nu eindelijk eens een punt achter moeten zetten. Lijken verschijnen bijna altijd in de dromen van mensen die op de een of andere manier ontevreden zijn en zaken niet los kunnen laten. Vaak wil men wel alles loslaten of veranderen maar lukt dit gewoon niet. Lijken kunnen ook een teken zijn dat bepaalde moeilijkheden eindelijk overwonnen zijn. Daarom moet men altijd naar de gehele droom kijken wil men tot een juiste uitleg komen. Wie vaak over lijken droomt zou er goed aan doen eens met een psycholoog te gaan praten.

De moeder is een archetypisch symbool. Volgens Carl G. Jung het verborgene, de afgrond, het duistere, het geheime, de onderwereld, het levend makende, de verleiding, het onontkoombare en het giftige. Verder staat zij voor geborgenheid, het zachtaardige, het beschermende, het autoritaire en de plaats waar de wedergeboorte plaatsvind

Kijk maar of er iets bij zit wat je gebruikem kan.

Groeten H@ns.