Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb de laatste tijd veel dromen, waarbij ik een fout maak, waardoor opgesloten wilde dieren vrijkomen.
Zo had ik in het verleden vaak dromen, waarbij ik een ijsbeerkooi moest schoonmaken en ijsberen ontsnapten en mij opjaagden.
Hoe ik me ook probeer te verdedigen en welke kronkels ik ook maak, uiteindelijk vangt de ijsbeer/ijsberen mij en vermoorden mij...
Nu heb ik net een variant aan de droom gehad. Ditmaal waren het geen ijsberen, maar juist leeuwen. Ik heb een fout in de droom gemaakt, waardoor vier leeuwen vrijkomen. Ook deze leeuwen bejagen mij en vangen mij uiteindelijk. Deze droom is wel specifieker dan de droom met de ijsberen. De droom speelt zich in een dierentuin af, ik probeer de leeuwen terug in de kooi te krijgen, door ze te lokken, er is een vrouw die schreeuwt om het welzijn van de leeuwen en een man (ik val op mannen) die schreeuwt hoe erg ik moet uitkijken en schreeuwt het uit als ik gepakt wordt.
Paar keer, waren het ook mensen die op mij jaagden, maar die dromen zijn relatief minder en blijven mij niet zo goed bij.
Nu probeer ik heel erg na te denken, hoe deze dromen komen en wat ze betekenen, aangezien ik echt wakker word met een gevoel van ongemak en zelf angst. Ik heb vroeger met dieren gewerkt en ga graag naar de dierentuin, dus angst hebben voor dieren kan ik mijzelf niet veroorloven.
Zou u mij kunnen helpen? Wat betekent het als je in een droom bejaagd en gedood wordt (naar vermoeden om opgegeten te worden bij dieren), waarbij schuld en fouten maken ook een belangrijke rol spelen?
Met vriendelijke groet,
Jelle
P.S. denkt u dat de ijsberen en leeuwen als dieren zelf ook een betekenis hebben?
Ik denk dat je onzeker over jezelf bent en veel faalangst hebt. In die droom maak je dan een fout en word je er dan door de dieren mee gestraft. Misschien reflecteren die boze dieren wel jouw gevoel tegenover jezelf, als je een fout maakt. Dat je dan ook boos wordt op jezelf en jezelf 'bij wijze van spreken' aan zou kunnen vallen.
Dat het je werk was, was misschien omdat je daar misschien het meest bang was om fouten te maken, omdat het best een verantwoordelijk beroep is.
Die vrouw die schreeuwde reflecteert misschien een vrouw (je moeder?) die jou wil waarschuwen, dat je niet te streng voor jezelf moet zijn. En die man is misschien de man die je zoekt, ja, hoe leg ik dat uit, in die droom wil die man je in feite beschermen, maar dat lukt niet helemaal. En waarschijnlijk is dat omdat je een partner zoekt die jou beschermt. Die man reflecteert dus die partner die je wenst.
Snap je het een beetje? En herken je er iets van?
Groetjes
Beste weetgeennaam,
Zoals u het beschrijft, kan zeker een aanleiding voor de dromen zijn. Ik ben best vaak onzeker, maar ik ben er aan het werken. Dat ik boos ben op mezelf, kan zeker zijn.
Dat het mijn werk was, was in het daadwerkelijke leven. Ik ben vroeger dierenverzorger geweest, tot dat ik besloot over te gaan naar HBO-Verpleegkunde. De opleiding dierenverzorger heb ik afgebroken, omdat ik geen motivatie er meer voor had en de opleiding HBO-Verpleegkunde heb ik niet behaald, omdat mijn communicatieve vaardigheden niet up-to-standaard waren. Volgens jaar begin ik met de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Het rare is echter, dat ik deze dromen ook al had toen ik nog gewoon goed met de opleiding HBO-Verpleegkunde bezig was.
Zover ik mij kan herinneren, was de vrouw in de dromen niet mijn moeder. Bovendien ging het die vrouw echt alleen om de leeuwen en niet om mij als mens. De man kan zeker de "man van mijn dromen" (lol) zijn, echter meestal ben ik de beschermer. Alleen jammer dat, dat in mijn vorige relatie niet is gelukt.
Maar goed, enig idee hoe ik van die dromen kan afkomen? Ik ben het zat om namelijk continue bejaagd en opgegeten te worden in mijn dromen.
De enige manier is, naar mijn weten, om niet meer zo streng te zijn voor jezelf. Hoe moeilijk het ook is.
Ik begrijp dat dat werk als dierenverzorger in je echte leven is geweest, dat heb je er ook zelf neergezet. ;-)
Ik heb ook niet gezegd dat die vrouw specifiek je moeder is, kan ook iemand anders zijn die je kent. Maar ik snap ook dat ze er voor de leeuwen was, maar, zoals ik al zei, die leeuwen duiden op hoe streng je bent voor jezelf. Dus, hoe strenger, hoe agressiever de leeuwen.
Je kunt ook eens proberen (ik weet niet of dat helpt, maar soms wel) om 's nachts aan leuke dingen te denken. Anders zijn er eventueel nog dromenvangers, die kun je voor het raam hangen en die verjagen de nare dromen meestal.
Dat die man in je dromen jou wil beschermen tegen die leeuwen, betekent in feite dat je jezelf nog niet kunt beschermen tegen je strenge gevoel tegenover jezelf.
En... ik weet waar ik over praat, ik ben ook regelmatig kwaad op mezelf en kan mezelf ook zelden tot nooit een fout vergeven, maar ik bescherm anderen wel.
Groetjes