Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

De wereld verging. Alweer...

Soofjuuh
8 jaar geleden

Het is nooit dezelfde droom. Maar de wereld is al een paar keer vergaan in mijn dromenland. Tis altijd een vorm van een soort apocalypse.

Dit keer was ik met mijn gezin op vakantie in een appartement. Het had groene muren. Mijn beste vriendin was mee. En langzaam werd het weer slechter, ontstond in de verte sauron achtige taferelen, het werd steeds donkerder, ik zag lava in de verte op een duistere berg, de huizen gingen rotten en stortten langzaam in.

Er was ook nog iets met een soort guru die ons veilig liet zijn in kleine luchtballonnen indoor. Hij wilde zien wat wij zagen en kon dat alleen zien als die op precies dezelfde plek stond.

Uiteindelijk hadden we op tijd onze spullen gepakt om weg te rijden naar veiligheid, maar wisten niet of dat nog bestond.

Ik droom dat de wereld vergaat als het niet zo goed gaat met mezelf, maar wat betekent het ongeveer? Enig idee? Kan het op internet niet vinden.

8 jaar geleden
Beheerder

De wereld is het bewustzijn.
Dus als er teveel spanningen in het onbewuste ophopen ontstaan rampendromen.
Een luchtballon is natuurlijk een geestelijk beeld maar het betekent ook "zweven".
Je kunt nu eenmaal niet aan escapisme blijven doen als de wereld vergaat.
Het probleem kan zelfs veroorzaakt worden door "gezweef".
Je probeert dan boven je conflicten te staan.
Maar daarmee los je natuurlijk niets op.
Het "overzicht" kan weleens nuttig zijn maar hoe hoger je zweeft hoe minder realistisch en ook minder persoonlijk.
Zo kunnen mensen weleens menen altruïstisch te zijn maar ze leven niet in vrede met hun partner of naasten.
Want dat is de directe confrontatie.

"Hoog ingewijden" (zoals goeroe's) menen boven de tegenstellingen te staan.
Maar wie wat nader naar de persoon kijkt, snapt wel dat ze meestal niet zo hoog geëvolueerd zijn, want dat moet blijken uit werkelijk superieure inzichten en karaktervorming.
Waarmee ik bedoel dat het geen fantasmagorie moet worden in "verheven sferen" die immers niemand kan verifiëren.

Je plaats is hier op aarde.
Door een dialoog met het onbewuste aan te gaan kunnen bedreigingen vaak veel gunstiger uitpakken dan wanneer je eraan probeert te ontsnappen. Het is immers een rood licht signaal.

Lava is heet en vernietigend maar ook heel vruchtbaar.
Soms moet het heden worden vernietigd, of ook het verleden, voor er iets nieuws kan ontstaan.

8 jaar geleden

Je neemt vakantie en dat wil zeggen dat je even adempauze neemt. Het appartement (kleiner; je gaat je klein voelen) is je huis op dat moment. Je huis staat symbool voor je ziel; je denken, intuïtie en eigenschappen.
Je hebt iemand extra meegenomen. Dit als extra gezelschap?
De duistere berg is een enorm obstakel. Als je droomt over lava, is dit een verwijzing naar boosheid die je al een poosje voor jezelf hebt gehouden. De huizen gingen rotten en stortten langzaam in. Dit staat voor jouw huis (ziel) en bekenden van jou, die worden meegesleept door een ruzie of situatie dat onhoudbaar is.
De goeroe geeft je hoop, maar het is onduidelijk of hij wel betrouwbaar is.
Dat je droom dat de wereld vergaat, wanneer het niet goed met jezelf gaat is niet gek. Je onbewuste laat je symbolisch zien, dat je in elkaar stort.