Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Man in het bos

Anoniemgraag
8 jaar geleden

Ik heb al een tijdje een rare droom/nachtmerrie (ik weet niet precies wat het is). Het gaat over dat ik in het bos ben wat ik daar doe weet ik niet maar ik ben in het bos. Als ik daar ben zie ik een man die helemaal zwart is dus ik zie geen gezicht. Ik kijk gewoon naar hem dan is die opeens weg. Er komen ook wolven in me droom voor ( dat zijn mijn lieverlings dieren)
En dat is het enige wat er gebeurd. Kort om ik zie een man en ik weet niet waarom. ik wil daar graag antwoordt op.

O en als ik wakker word dan word ik bloedheet zweetend wakker en voel ik me super boos dat ik de neiging heb om dingen kapot te maken of mensen pijn te doen

Alvast bedankt voor het reageren

8 jaar geleden
Beheerder

De man zonder zichtbaar gezicht of identiteit staat in verband met de wolven.
Je woede komt waarschijnlijk voort uit nare ervaringen als misbruik of de angst ervoor.
De wolven kunnen het kwaad symboliseren, maar soms zijn het hulpkrachten ze weten immers de weg en kennen de gevaren.
Wolven staan dus voor instinkten (en driften)
De wolf is wild en staat verder van ons af dan b.v. een hond.
Helaas denk ik toch dat de agressie die je voelt van de wolven afkomt.
Een man alleen kan nooit tegen meerdere wolven op, dus ze zullen wel een pakt hebben gesloten.
De man is een schaduwfiguur en het bos is het onbewuste.

Hoe zou je je voelen in een bos met een onbekende man in het zwart en temidden van wolven?
In het bos gaat het om overleven, je bent er nooit veilig en overgeleverd aan de grillen van de natuur.
De wolf heeft zich aangepast, maar de mens hoort er normaal gesproken niet thuis.

De wolf kan een onbetrouwbare persoon uit je omgeving zijn, iemand die zijn ware aard niet laat zien.
Er bestaat een uitdrukking "hij huilt mee met de wolven in het bos".
Wat inhoudt dat, hij meeloopt met, of aanvoerder is van, een onbetrouwbaar, leugenachtig kliekje.

Laat ik de onzin even voor zijn.
Het betekent dus niet dat je een weervolf bent of wordt.
Of zoiets als Jekyll and Hyde.

2 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Anoniemgraag
8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie er is nu wat meer duidelijk. Alleen wat onduidelijk nog voor mij is waarom kijk ik naar die man?
Waarom doet die man niks en verdwijn hij zomaar?
En waarom zijn er wolven en geen konijnen ofzo?

8 jaar geleden
Beheerder

Wolven zijn natuurlijk heel gevaarlijk, vooral als ze honger krijgen en daarom vaak een symbool van het kwaad.
Net als de zwarte man als schaduwfiguur. Hij komt niet openlijk of met open vizier tevoorschijn.
Je zou het een wolvenman kunnen noemen.
Hij is waarschijnlijk zelf een meer verpersoonlijkte eigenschap van de wolf.
De droom is een beetje te vergelijken met Roodkapje en de Boze Wolf.

Konijntjes hebben een heel andere betekenis.
Ze zijn knuffelig en ongevaarlijk, gevoelig en schuw, maar kunnen soms een knagend gevoel of geweten betekenen.
Je kunt ze beter niet in het bos met wolven dromen. Het gaat dan om sterke tegenstellingen.
Wellicht voel jij je meer een konijntje, maar dan sta je wel op het menu van de wolven.

De wolf als archetype is niet alleen maar negatief.
Romulus en Remus de mythische stichters van Rome werden gevoed door een wolf. (het onbewuste of de primitieve anima/godin).
WEPWAWET de Egyptische wolf of jakhalsgod, was de god van dood en oorlog, vergelijkbaar met Cerberus als poortwachter. De wolf vertegenwoordigt het overlevingsinstinct, vechtlust en risiko's nemend.
Zoals alle archetypen kent de wolf dus ook zijn omgekeerde betekenis.
Je zou hem kunnen zien als basic instincts.

De man zonder gezicht is een nog onbewust, indringend, dus ook fallisch element.
Mogelijk gaat het om verdringing, maar het kan ook een nieuwe invloed zijn die nog onherkenbaar is.
Vergelijkbaar met de Groene Man of zelfs Pan, (vegetatiegoden), maar wel deugnieten en later zelfs als duivel dienend.
Meestal gaat het om beladen herinneringen, welke weten we nog niet.
Een volgende droom kan meer duidelijkheid brengen.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.