Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

zwarte gedaante

lasjojo
8 jaar geleden

Oke even een gek verhaal over mijn zus. Mijn zus heeft een traumatische ervaring gehad tijdens haar keizersnede van haar dochtertje (nu 12 weken oud). Om dat goed te verwerken is ze naar een psycholoog toegegaan met een soort lichtsessie. Ze moest een lampje volgen en teruggaan naar het naarste moment en hoe ze zich toen voelde. Opeens verscheen in haar droom een man, waarschijnlijk gewoon een dokter. Haar gevoel zei alleen dat het iemand anders was, genaamd R. Dat is een oom van ons die toen mijn zus een jaar of 5 was zelfmoord heeft gepleegd na tijden net schizofrenie te hebben geleefd. Ze kan hem dus niet goed kennen en de man heeft ook niet echt een gezicht in haar gedachten. Nu droomt zei steeds vaker over hem, zonder gezicht. Dan staat hij dreigend in de hoek van de kamer en ze krijgt er een heel naar gevoel bij, alsof hij haar dochtertje wat wil aandoen. R was van zichzelf geen slecht mens. Hij heeft alleen wel een keer een mes tegen de keel van onze broer (ongeveer 7 jaar) gezet waar zij bij was. Ik vraag me nu af waar dit vandaan kan komen en waarom ze precies na zo'n lange tijd over hem droomt en dat ze hem als een slecht persoon ziet. Ook waarom dit na die lichtsessie weer naar boven komt?

8 jaar geleden
Beheerder

Ik denk dat ze het een en ander met elkaar associeert.
De keizersnede is immers een operatie met een mes dat weer gelinkt kan worden met het mes op de keel.
Alleen was de keizersnede een levensreddende ingreep.
De man in de droom had geen gezicht en dus geen identiteit.
Een dokter heeft een kapje voor en is vaak niet herkenbaar of je weet niet wie het is geweest.
Het is dus de vraag of die onbekende wel gevaarlijk was.
Het lampje is alleen maar bedoeld om het bewustzijn te fixeren, zodat het niet de vrije associaties doorkruist.

Een schizofreen kan soms gevaarlijk worden door de wanen waarin ze leven. Maar de man heeft er zelf een einde aan gemaakt, wellicht omdat hij er niet mee kon leven, of besefte dat hij een gevaar voor anderen kon worden.

De onverwerkte zelfmoord werd getriggerd door de ingreep en de droom.

De man zelf was geen slecht iemand schreef je, dus waarom zou hij nu kwaadaardig zijn?

Het zijn oude angsten die nog verwerkt moeten worden.

De duistere gedaante zou als de dood gezien kunnen worden.
Zoiets vrees je wel als een operatie plaats zal vinden.
Je bent immers bang voor het leven van het kind.