Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

nachtmerrie/slaapcoma

jackson
8 jaar geleden

Hi,

Al een tijdje heb ik last van het bij bewustzijn komen tijdens het slapen terwijl mijn lichaam nog niet functioneerde.. hier heb ik veel over opgezocht maar niet echt wijzer van geworden.
Nu sinds enige tijd gebeurd dit ongeveer op dezelfde manier maar gaan er nachtmerries van te voren aan af.

Ik loop dan vast in een nachtmerrie terwijl ik wakker probeer te worden, dit duurt voor mijn gevoel een eeuwigheid en als het me lukt om uit mijn nachtmerrie te komen ben ik voor een paar minuten echt volledig lichamelijk uitgeput, alsof ik te zwaar heb gesport.
Ik probeer ook te roepen maar volgens mijn partner fluister/mompel ik.

Heeft iemand hier ook last van en wat kun je zoal doen om dit te voorkomen of genezen?
Het is erg onprettig en het vechten om wakker te worden gaat steeds realistischer voelen

8 jaar geleden
Beheerder

Soms is de te snelle terugkeer naar de realiteit moeizaam.
Het heeft geen zin dit te forceren, want dat is inderdaad een (schijn-)gevecht.
Bewust worden of goed in jezelf gecentreerd blijven ontkracht een droom en dan ben je net als een luchtbel die naar boven wil en aan de oppervlakte komt (bewustzijn).
De illusie van grote afstand en levitatie ontstaat door de geest die weg gezweefd is.
In het onbewuste bestaat geen echt afstandsbesef.
Maar het gevoel van verplaatsing is desondanks heel echt.

Nachtmerries verdwijnen pas als je de oorzaken aanpakt.
Het gaat dan meer om de inhoud met details.