Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

eng huis

Tijgerkat
8 jaar geleden

Een jaar aan een stuk heb ik bijna elke week dezelfde droom gehad: eerst was er een tapijt.
Daar begon het.
Dan was ik in een donker huis.
Soms zat er heks dat zich niet beeweegde.
En soms een spinnenwiel.
Ik zat er gevangen.
En als er een uitweg naar een andere kamer was, was die pikdonker.
De schuiven gingen vanzelf open, en er zaten wapens of enge voorwerpen in.

8 jaar geleden

Het tapijt kan voor luxe of comfort staan. Het kan ook zijn dat je iets onder het tapijt veegt. Iets waar je liever niet aan terug wilt denken. Het huis ben jezelf. Dat het donker is, is dat je een eigenschap of herinnering liever niet meer wilt zien.

Een heks in je droom vertegenwoordigt kwade en negatieve vrouwelijke krachten, in dit geval. Je bent gevangen in jezelf of er is een blokkade wat je niet echt verder kan brengen. Het spinnewiel, dat de draden van het leven spint, waarlangs de ziel haar weg door het leven gaat, is hier het symbool van.

De donkere kamer is het niet willen accepteren van de negatieve eigenschappen van jezelf; zoals boosheid, jaloezie, angst, onzekerheid, geen NEE durven zeggen enz. Met de wapens kun je jezelf beschermen, maar je doet er niets mee.

Het doet me denken aan de tarotkaart zwaarden twee. Waarin een vrouw geblinddoekt op een stenen bankje bij het water zit. Ze heeft twee zwaarden. In elke hand één, dat ze gekruist voor zich houdt. Dit symboliseert een tweestrijd in zichzelf. Ze twijfelt over een beslissing.

8 jaar geleden
Beheerder

Het is een heksenhuis waar van alles onder het tapijt vandaan kan komen (onbewuste)
Zij is de negatieve vrouwelijke kant en weefster van het noodlot. (Strikt genomen de dood)
De duisternis is het onbewuste en het kwaad.
Er huist spanning of agressie, maar de wapens zouden wellicht ook bruikbaar kunnen zijn?

Tijgerkat
8 jaar geleden

de wapens zouden bruikbaar kunnen zijn, maar in mijn droom dacht ik daar niet aan ;)

8 jaar geleden
Beheerder

Je moet er ook overdag aan denken.

8 jaar geleden

Citaat Tijgerkat: de wapens zouden bruikbaar kunnen zijn, maar in mijn droom dacht ik daar niet aan ;)

Dat zijn de onbewuste beelden. Dat is wat een droom doet, je onbewuste naar boven halen. Boodschappen zitten in je achterhoofd en daar ben je overdag niet bewust van.
De symboliek hoor je overdag te laten bezinken en dan kun je er wel of niet wat mee doen.
Maar de wapens zijn ook een symboliek. Het staat voor om voor jezelf op te komen. En daar bedoel ik mee het NEE kunnen zeggen of als het je niet zint een keer boos kunnen worden. Of je emotie uiten. Daarmee bescherm je jezelf. Anders lopen mensen over je heen.