Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Vader met vleugels

Anonieme bezoeker
8 jaar geleden

Ik heb vannacht enkele nachtmerries gehad met vaak maar één persoon in de hoofdrol: mijn zusje.

Ik droom dat ik op een zonnige buitenplaats ben. Mijn oog valt op een briefje die aan het prikbord hangt: mijn vader heeft een knutselsetje voor mijn zusje en hij vraagt of zij wil komen. Er wordt op vermeld dat ze naakt zullen spelen.
Ik maak mij zorgen: misbruikt hij haar? Het lijkt er wel op... Ik vraag aan mijn moeder wat zij er van vindt. Ze zegt dat ze het vreemd vindt, maar meer niet. Ik maak mij zorgen, ben zelfs bang, omdat ik weet dat pap mij ook zal halen.
En dat is waar. Ik loop een donkere slaapkamer binnen (toevallig mijn slaapkamer van mijn ouderlijk huis) en zie aan het licht dat er iets niet in de haak is. Ik sla de deur dicht en ren de trap af, maar ik struikel en ik zie hoe pap op mij afkomt. Hij heeft vleugels. Ik ben bang. Het hele huis is ingestort. Plotseling vliegt hij weer weg.

8 jaar geleden

De zonnige binnenplaats is een veilige omgeving. Door een trigger maak je je bang voor iets. Je bent kwetsbaar en je kunt je niet beschermen. Je zusje is je jonge en kwetsbare kant. Waarom je die kwetsbaarheid voelt, weet ik niet. Je vader staat voor de dominante negatieve mannelijke eigenschappen. Het kan zijn dat je je overrompelt voelt bij mensen die zo zijn. De vleugels staan voor vrijheid. Deze wil je graag ervaren. Het huis ben jezelf, dat ingestort is.

8 jaar geleden
Beheerder

Een "knutselsetje" waarvoor ze naakt moet aantreden?
Klinkt inderdaad heel verdacht.
Jij bent op je hoede, het zusje is dat niet. (Roodkapje)
Vreemd omdat het rebelse zusje een deel van jezelf is.
Die zou juist beter op moeten letten. (of is het later gaan doen)
Pa heeft vleugels en lijkt hier wel een demon die de boel vernietigd heeft.
Het ouderlijk huis ligt in puin en Pa vliegt er als een haas vandoor?
Nu is het de vraag of er werkelijk misbruik is gepleegd of dat het symbolisch is voor jou?
"Knutselsetjes" zijn wellicht iets technisch?
Vooral de slaapkamer verwijst naar seksuele of intieme zaken en het onbewuste.
De "geest" van je vader vliegt hier rond. Maar het lijkt geen prettige herinnering.
Het is niet "toevallig" de slaapkamer in het ouderlijk huis.
Het onbewuste kiest zoiets heel precies uit.
Het onveilige nest? De slang in het paradijs?

Denk aan de transformatie van het reptiel/dinosuarus naar de vogel uit een eerdere droom.
Mogelijk een transformatie van een vaderbeeld waarbij ook X nog een rol speelt?
http://www.droominfo.nl/phorum/5/29674/reptiel-verandert-in-een-vogel

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.

Anonieme bezoeker
8 jaar geleden

Dag Esme en Sheherazade,

Het is inderdaad zo dat ik mijn vader zie als een negatief persoon. Als ik bij mensen in de buurt ben die dezelfde trekken hebben (en zelfs dezelfde geluiden maken), dan wil ik het liefst zo snel mogelijk vluchten.

Er is geen misbruik gepleegd. Mijn ouders zijn gescheiden door middel van een flinke vechtscheiding en mijn zusje en ik zijn daar dus in meegetrokken. Mijn zusje woont bij mijn vader en ik bij mijn moeder. Ik heb zelf besloten om geen contact meer te onderhouden met vader, omdat hij mij erg ongelukkig heeft gemaakt (grond in boren, overal kritiek op hebben, negatief zijn, etc.). Dat heb ik in mijn eigen systeem geïntegreerd en door middel van gesprekken bij de psycholoog ben ik dat er uit aan het halen.

Het is daarbij zo dat mijn zusje en ik amper contact hebben. Zij lijkt erg op mijn vader qua eigenschappen en er is eigenlijk amper een volwassen gesprek mee te voeren. Ze draait jouw woorden om en is erg manipulatief. Gelukkig heb ik enkele weken geleden een goed gesprek kunnen voeren met haar aan de telefoon. Mam vertelde de dag voorafgaand aan de nacht van de droom dat mijn zusje bij haar is langs geweest (ik zat op de studie) en dat mijn zusje graag gesprekken wil voeren bij een maatschappelijk werker met mij. Mijn eerste gedachte was dat ik dit niet wilde, want ik ben van mening dat ze eerst aan zichzelf moet werken, maar ik wil mij er wel voor open proberen te stellen.

Enfin, het spookt wel in mijn hoofd dat mijn zusje onder de macht staat van mijn vader en ik heb er vlak voor het slapen aan gedacht dat hij misschien misbruik maakt van haar?

In diezelfde nacht droomde ik dat ik werd achtervolgd door een personage uit een televisieprogramma, en dat die achtervolging plaats vond in het dorp waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Ik sloeg dat personage meerdere keren, met als doel haar knock-out te slaan, maar elke keer krabbelde ze weer op. Plotseling zag ik de geest van mijn zusje in dat personage kruipen en begon ze mij intensiever te achtervolgen. Weer deed ik pogingen om haar in het gezicht knock-out te slaan, maar het werkte niet.

8 jaar geleden
Beheerder

Verkrachting kan ook geestelijk plaatsvinden.
Dus het binnendringen van je vader in haar denkwereldje. (penetreren)
Beiden naakt schetst toch een veel te open overeenkomst, er is geen onderscheid als je naakt bent. (geen grenzen die gerespecteerd dienen te worden, zeker voor de volwassene, dat is evenzeer een vorm van misbruik)

Het heeft geen zin spiegelgevechten aan te gaan.
Dat wat je haat of bestrijdt is een beeld in jezelf.
Vernietigen kun je het niet, je moet er een dialoog mee aangaan, zoals ook met dat zusje.