Het lijk is een fase uit de alchemie.
De nigredofase. Dat is de ontbinding van het lijk als psychisch proces van verwerking en transformatie.
Vuur kan woede zijn maar is vaak een reiniging of verwerking én transformerend want het kan een phoenix worden.
Na de nigredofase kan een witte fase ontstaan (de albedo, het wit worden van de "beenderen").
Het gebeurt in het bos en dat is vaak de natuur als onbewuste niet beschaafde of kunstmatige sfeer.
De vrouw kan ook een anima zijn in een bij voorkeur dramatische scene.
Een pizza kun je zien als het brood des levens.
Maar zwart verbrand heb je daar niet veel aan. Het "lijken" wel plannen die in rook opgaan. Het is immers een crematie.
Verder is een pizza rond een rotundum of heelheid.
Ik verwacht dat het en transformatie proces is zoals dat in een alchemistische oven kan plaatsvinden.
De vrouw wordt hier geofferd in de natuur wat een terugkeer betekent naar haar domein.
(*Je zou nog aan een heksenverbranding kunnen denken, in welk geval het om een kwaad zou kunnen gaan).
Misschien een negatief moederbeeld? Soms moeten dingen worden verbrand voor je iets nieuws kunt beginnen.
Een groene deken is een beeld van hoop want groen is de natuur en het leven. (Daarom vereren we altijd groene bomen Kerstboom of de Mistletoe of de Hulst enz. Denk ook aan de Green Man die als een natuurgod werd vereerd, Green Jack in feite ook Pan).
Het gebouw kan zeker op ambities wijzen, maar ook iets van te hoge eisen of het ivoren toren.
Eraf springen is escapisme, het opgeven. Het gaat je te hoog, daarom krijg je hoogtevrees.
Men moet niet pogen de Griekse goden te evenaren. (Hubris).
Dat je wilde ontsnappen door het hoge gebouw te beklimmen is af te leiden aan de drukte rondom het gebouw.
Je wilt aan het gepeupel ontsnappen. Door eraf te springen kom je er juist in terecht.
Het zou een sprong in het leven kunnen zijn. Maar het is in de realiteit niet echt verstandig of gebruikelijk om van gebouwen te springen tenzij je er een eind aan wilt maken. In dromen val je meestal elegant zwevend omlaag want het is een denkbeeldige hoogte.
Men kan zich uit ijdelheid of arrogantie ook ver boven de mensheid verheven achten.
Het kan dus zijn dat het om de te hoge eisen gaat die niet haalbaar lijken, of om een moreel standpunt.
Het hoge gebouw vertegenwoordigt ook een rots van trots.
Jung had eens een droom waarin een van zijn vrouwelijk patiënten hoog boven hem op een rotsrand stond en hij keek naar haar.
Hij meende dat de vrouw arrogant was of misschien wel van plan was te springen.
Later leerde hij dat de vrouw moreel, ethisch en gevoelsmatig inderdaad ver boven hem stond.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 6 jaar geleden door Sheherazade.