Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik had laatst een vreemde droom waar mieren in voorkwamen;
In huis, de trap oplopend, zag ik op elke traptrede een groepje mieren, rondcirkelend.
Naarmate ik verder omhoogliep bleef dit zo bij elke trede.
Op de tweede verdieping aangekomen waren ze ook, en ik was verbaasd waar ze vandaan kwamen.
Terwijl ik net bezig was te kijken waar ze vandaan kwamen leek ineens een soort slow-motion plaats te vinden. Op dat moment kwam de koningin-mier uit een gat in de muur tevoorschijn, vrij groot formaat, lange poten en dik lijf. Ze bracht een soort electrisch-achtig geluid (zeg maar soort kortsluiting/geluid wat je verwacht bij een trafo/huisje) voort en ze had me in de gaten, het leek of mijn aanwezigheid haar even van stuk bracht, kleine schokkende bewgingen naar voren en weer naar achteren maakte ze, ik had door dat ze veel sneller was dan ik, ik voelde me ook enigszins vertraagd ( slow-motion). Het geluid werd steeds sterker en haar hoofd steeds roder. ik had het gevoel dat ik haar in de weg stond en dat ze van irritatie dus steeds roder hoofd kreeg en harder geluid produceerde.
Het geluid leek vanuit haar steeds roder wordend hoofd te komen. Een soort brommend-achtige sensor zeg maar.
Op dat moment werd ik naar achteren getrokken door mijn stiefvader, en hij zei dat het erg gevaarlijk was: "pas op, ze is woest" zei hij, en hij verschansde zichzelf en mij achter een stoel. Op dat moment ging de koningin met een bloedvaart de trap verder omhoog richting zolder, ze bewoog bijna sneller dan voor menselijk oog zichtbaar was. maar vanwege het slow-motion gevoel kon dat dus toch.
In haar kielzog volgden alle andere kleine mieren, als een snel vloeiende stroom de trappen verder op richting zolder. binnen seconden was het voorbij en er was geen mier meer te zien. het slow-motion gevoel was direct ook weg en ik kon weer normaal bewegen.
Ik ging daarna ook richting zolder (mijn stiefvader was er ineens niet meer), maar er was daar op zolder niets te zien, een raadsel waar ze gebleven waren, nergens niks te bespeuren, alles was weer normaal, ook toen ik weer naar beneden liep was er geen mier meer te zien. Het leek wel alsof het geheel niet gebeurd was.
Vervolgens werd ik wakker en begreep niets van deze rare droom, het houd me wel erg bezig.
Ik heb het idee dat het iets met werk te maken heeft, ook de aanwezigheid van mijn stiefvader geeft me dat vermoeden, omdat ik enige jaren terug ben gaan werken in het bedrijf waar mijn stiefvader ook werkt, een bedrijf waar het extreem druk is in vergelijking met andere (drukke) banen die ik heb gehad. Ik heb een aantal jaren daar intensief en goed samengwerkt met mijn stiefvader. Op het moment van die droom werkte hij er trouwens niet meer fulltime, maar hij is nog wel periodiek op het werk voor wat begeleiding van meer complexe nieuwe projecten.
Wat me erg bezighoud is die koningin, ik had tijdens en ook na deze droom het sterke gevoel dat ik haar niet had mogen of eigenlijk had kunnen zien, zeg maar zo'n gevoel dat dit slimme dier uitsluitend tevoorschijn komt als geen mens aanwezig is. Het extreem vreemde electrisch-achtige geluid wat ze voortbracht alsmede dat roder wordend hoofd maakte enorme indruk op me, alsof ik heel dicht bij de kern van iets was, maar ik heb
geen idee wat precies.
Wie kan dit eventueel verder verklaren, ik ben benieuwd of dit soort dromen ook door anderen zijn beleefd en hopelijk een soort verklaring.
Karssel
Hoi Karsel.
Mieren die in de droom voorkomen betekenen altijd gevaar. Rode mieren duiden op een veel groter gevaar dan zwarte mieren. Hoe meer mieren er verschijnen hoe groter het gevaar.
Dromen over mieren duiden vaak op storing in het gevoelsleven en storingen in het vegetatieve zenuwstelsel.
De raad die een goede peetvader of stiefvader ons in de droom geeft kan zeer nuttig zijn.
Rood is al vanouds het symbool van de liefde, het bloed maar ook van de strijd en het gevaar. Het is de kleur van het bloed maar ook van de planeet Mars, genoemd naar de oorlogsgod. De kleur kan iets hartstochtelijks en strijdlustigs tegelijkertijd hebben. Veder wordt rood altijd als signaal en waarschuwingskleur gebruikt.
De zolder is het domein van allang vergeten gebeurtenissen die op de zolder in onze droom weggeborgen liggen.
Gaan we in de droom in ons eigen huis een trap op dan streven we in het waakbestaan naar een hoger bewustzijnsniveau. Gaan we daarentegen de trap af dan komen we in het onbewuste terecht. Ons bewustzijn wordt daardoor wel lager maar op die manier kunnen er weer wel verborgen zaken uit ons verleden naar boven komen.
Een paar woorden uit je droom, kijk maar wat je er mee kan.
Groeten H@ns.
Droominfo, © 2024