Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Golven en ijs

Evy
15 jaar geleden

Hoi,

Ik droom vaak dat ik in een zee ben waar hoge golven op me afkomen en ik steeds mijn best moet doen om boven te blijven. Het voelt aan als tsoenami's.
Vannacht droomde ik dat ik op een vijver met heel veel mensen ging glijden. Eerst ging ik een grote ijsglijbaan af. Maar ik hoorde het kraken, dus ik wou er terug af. Ik probeerde ook de anderen te waarschuwen maar had het zelf druk. Ik zocht hoe ik er weer af kon komen. Maar ik kwam terecht in grote pakken los ijs dat hoger dan mij kwamen, in de vorm van bevroren golven. Ik trachtte door die golven te komen tot het ijs gesmolten was en ik in vrij rustig water kwam. Ik kwam terecht in een soort van kanaal. Daar dreven heel wat lijken rond van mensen die het niet gehaald hadden. Hoe dichter ik bij de kant kwam, hoe meer lijken ik zag drijven. Uiteindelijk klom ik via een muur uit het water en dan moest ik een tram nemen. Ik nam die tram, maar voelde me niet echt goed.
Een beetje later liep ik met een soort les van lichamelijke opvoeding rond een vijver. (Misschien was dit al een andere droom.)
Weet iemand wat ik hieruit kan halen?

15 jaar geleden

Hoi Evy.

De glijbaan staat symbool voor het op en neer gaan van het leven maar ook voor het soepel verlopen van iets. Het kan echter ook symbool staan voor het afglijden van iets.

Het ijs dat in de dromen verschijnt is het symbool voor het bevriezen van gevoelens. We hebben het hier niet over consumptie ijs (zie aldaar). Wie over een ijzig landschap droomt heeft in het waakbestaan angst voor het leven. Vaak denkt de dromer daarbij in het leven niet meer verder te kunnen gaan. Zijn gevoelens zijn vaak bevroren en hij kan zich niet meer echt geven. Daarbij weet hij vaak niets eens meer wat zijn ware gevoelens zijn.

Het lijk dat in de droom verschijnt is een teken dat er iets al lang is afgestorven en het tijd wordt om bepaalde dingen nu eindelijk eens lost te laten. Vaak zijn het gevoelens die men met zich meesleept zoals liefdesverdriet of het verdriet om het verlies van een naaste.

Het water dat we in de droom zien of gebruiken kan symbool staan voor reiniging, nieuw leven maar ook de dood. Verder kan water een geheim herbergen of slechts een manier zijn om ons in het leven voor te bewegen. Voor de uitleg is het dus uiterst belangrijk om wat voor soort water het gaat.

De muur kan in de droom verschijnen om ons te beschermen, ons buiten te sluiten of ons gevangen te houden.

De trein of tram is een manier om in de droom vooruit te komen. Het staat daarom symbool voor het vooruitkomen in het leven.

Dar zijn de betekenissen van jou symbolen in je droom, kijk maar of je er wat aan hebt.

Groeten H@ns.

Bron.

DROMEN ENCYCLOPEDIE

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024