Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik had vannacht zo'n vreemde droom..
ik woonde in een erg klein huis, er was niet veel ruimte.
Mijn oma verzorgde mijn moeder in die kleine ruimte, dit was niet vreemd dit gebeurt in het dagelijks leven ook maar dan in een wat ruimere woonkamer.
Ik had een eigen slaapkamertje, en de hal boven was veel groter dan het oppervlak waarover we beneden beschikte.
Ik ging, omdat ik niet kon slapen die avond, naar de hal.
Mijn oma liep er ook, en ze zei dat ik mee moest komen.
Ze liet me een grote kamer zien, die deels verschuild was achter een muur, het was voor feestjes had ik het idee.
Hij was erg mooi ingericht, mijn oma vertelde me het een en ander erover waarvan ik me niets meer herinner.
Ze liep, nadat ze me wat dingen verteld had, weer mee naar mijn kamer.
Ik lag in dat bed te denken aan waar ik was, wie ik ben en wat ik hier doe.
Die laatste 2 vragen heb ik soms wel vaker, maar ik had echt geen idee waar ik me bevond.
Ik besloot uiteindelijk mijn bed uit te gaan. Ik kon toch niet slapen.
Ik ging weer naar de hal, en naar die mooie geheimzinnige grote kamer.
Ik was erg verbaasd hoeveel mooie dingen er wel niet instonden, die me daarnet niet waren opgevallen.
Ineens zag ik een gangetje, aan de andere kant van de grote kamer,
het was een erg smal gangetje.
Ik ging erdoorheen, en via de trap die in dat gangetje was, kon ik naarboven.
Het was daarboven zo mooi geweldig mooi.
Ik vroeg me af of mijn oma dit wel zou weten.
Er waren veel mooie bomen, mooie grote groene grasvlaktes, en dat overdekt met glas.
De zon scheen er zo mooi in.
Ik had nog nooit zo'n aparte mooie plek gezien.
Het was net of ik in een andere wereld was.
Het was erg onrealistisch.
Zeker toen ik verder liep en allemaal vrolijke mensen zag zitten, verliefde stelletjes, spelende kinderen.
Er was geen haat. Er was geen jaloezie.
Alles leek perfect op dat moment.
Ik liep later langs een vijver, waar ik een sleutel vond.
Ik zou erachter komen waar die sleutel vandaan kwam.
Ik heb geen idee wat die sleutel in mijn droom deed.
Want ik was al gauw afgeleid, want die sleutel ging snel mijn zak in,
en ik was weer aan het genieten van de schoonheid om me heen.
Het was een teleurstelling toen ik wakker werd.
De wereld om me heen is nu zo depressief.
Heeft iemand ook een keer zo'n droom gehad?
Weet iemand wat ik hierbij kan verwachten?
Hoi Isissaid,
Geen idee of het ergens op slaat, maar hier mijn interpretatie:
Het huis/of de ruimtes waar je het over hebt stellen jouw leefruimte voor. Deze leefruimte wordt begrensd door muren. Dat kan je letterlijk nemen als echt ruimte (bijvoorbeeld dat je op een bepaalde plaats woont en waar je eigenlijk nooit buiten komt), maar je kan het ook zien als bepaalde overtuigingen die jou begrenzen in je leven. (Bijvoorbeeld gedachtes als: ''ik moet..." "ik hoor..." "als ik het niet doe dan gaat het mis" "Ik mag niet" enz.), of bijvoorbeeld als de hoeveelheid of types mensen waar je contact mee hebt (hoe meer en gevarieerder, hoe groter jouw ruimte), en misschien kan je zelf zo nog wel meer bedenken.
In principe zijn muren ook beschermend. Grenzen geven veiligheid, maar veiligheid staat weer in tegenstelling tot vrijheid. Veiligheid en vrijheid zijn beide belangrijk voor mensen, het is dus zaak dat deze 2 in balans zijn.
Omdat hier jouw oma jouw moeder verzorgd in een klein kamertje heb ik het idee dat het in jouw droom specifiek over overtuigingen gaat die in je opvoeding zijn meegegeven.
Jouw oma verzorgd je moeder in een klein kamertje. Zij heeft dus waarschijnlijk jouw moeder erg beschermd opgevoed en jouw moeder overtuigingen meegegeven die haar behoorlijk in haar vrijheid hebben beperkt. Misschien had je moeder dat nodig omdat ze erg kwetsbaar was...
Omdat jij in je droom in het huis van je moeder woont, lijkt het er op dat jouw moeder op haar beurt deze overtuigingen heeft overgebracht op jou. De overtuigingen die erg veilig zijn, maar je ook weinig speelruimte geven.
In je droom kan je echter niet slapen in jouw kamertje. Je hebt geen vrede met de beperkte bewegingsvrijheid. (geen vrede met de beklemmende leefregels van je moeder). Je besluit buiten je kamer te gaan. Als je dat doet zal je ontdekken dat je oma voor zichzelf ook niet die beklemmende leefregels hanteert. Ze zal je zelfs meenemen of aanmoedigen en helpen om ervaringen op te doen die je nooit verwacht had te ervaren.
Dat ze je ook weer terugbrengt naar je kamer lijkt aan te geven dat zij het gezag van je moeder niet teniet wil doen. Ze doet het misschien wel stiekum achter je moeders rug om zodat je moeder zich niet door haar bedrogen zal voelen. Je moeder zal de volgende ochtend denken dat je heel de nacht in je kamer hebt gelegen. (elk mens heeft een andere gebruiksaanwijzing, andere leefregels nodig, maar niet iedereen is in staat dit te begrijpen).
In je droom besluit je op een gegeven moment door een smal gangetje een nog wijdere wereld te betreden. Dat dit door een smal gangetje gebeurt betekent dat het moeilijk voor je is om dit besluit te nemen. Je vraagt je ook af of je oma dit wel goed zou keuren en of zij in het verleden ook deze hoeveelheid vrijheid heeft durven nemen.
Dat de zon door het glas scheen betekent dat je ruimte nog steeds veilig beschemd was, maar wel op zo'n manier dat de levengevende zon naar binnen kan schijnen! Als je meer vrijheid besluit na te jagen zal dit dus niet onverantwoord zijn, het is nodig voor jou om te kunnen genieten van het leven.
De sleutel die je vond bij de vijver zou kunnen staan voor nieuwe inzichten die je uiteindelijk nog meer vrijheid opleveren. Dat jij hem weer in je zak stopte betekent dat je gewoon nog even wilde genieten van alles wat je tot nu toe had ervaren. Dat is niet verkeerd, als je kleine stapjes neemt dan geniet je meer en langer van de kleine overwinningen in je leven.
Je droom betekent wat mij betreft dus een groeiproces van jou, waarin je oude standpunten of bindingen durft los te laten en op ontdekkingstocht durft te gaan om zo te bepalen wie jij in deze wereld mag zijn.
Nou, het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je het een beetje kan volgen en dat het nog ergens op slaat ook. Ik hoop ook dat je deze uitleg niet als excuus ziet om opeens grensoverschrijdend gedrag te gaan vertonen, bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. Maar in jou geval zou het best weleens kunnen dat je altijd te veel verantwoordelijkheid naar jezelf toegetrokken hebt, en dat het nu tijd wordt om een eigen bestaan op te gaan bouwen.
Kijk maar of je er wat mee kan...
Daar heb je zeker wel een punt, alleen mijn moeder kan niets meer, ze is zwaar gehandicapt al sinds mijn 1e jaar, en daarom verzorgt mijn oma haar.
De intepretatie die je bij het deel denkt, klopt niet helemaal 100%, mijn moeder is alles behalve streng opgevoed, en praten kan mijn moeder niet meer, en heeft daarom dus eigenlijk vrij weinig in mijn opvoeding ingebracht, mijn oma heeft me als het ware opgevoed, op dezelfde manier dat ze ook bij mijn moeder gedaan heeft.
Maar als ik erover nadenk, waren je andere punten erg logisch.
Dat ik geen vrede heb met de beperkte bewegingsvrijheid, is zeker waar.
Dit wordt erg begrensd door school.
Mijn resultaten zijn niet goed terwijl ik er erg hard voor werk.
Dit denk ik omdat de vrijheid en veiligheid niet in balans zijn, ik concentreer me teveel op school.
Maar aan die on-balansheid gaat binnenkort wat gebeuren,
ik heb leuke dingen in het vooruitzicht, wat meer vrijheid betekent, waardoor die 2 dingen weer meer in de goeie balans komen.
Maar het is zeker waar dat ook veel verantwoordelijkheid op mezelf neem,
ook doordat mijn moeder zo ziek is, en ik mijn oma niet te veel tot last wou zijn.
'In je droom besluit je op een gegeven moment door een smal gangetje een nog wijdere wereld te betreden. Dat dit door een smal gangetje gebeurt betekent dat het moeilijk voor je is om dit besluit te nemen. Je vraagt je ook af of je oma dit wel goed zou keuren en of zij in het verleden ook deze hoeveelheid vrijheid heeft durven nemen.
Dat de zon door het glas scheen betekent dat je ruimte nog steeds veilig beschemd was, maar wel op zo'n manier dat de levengevende zon naar binnen kan schijnen! Als je meer vrijheid besluit na te jagen zal dit dus niet onverantwoord zijn, het is nodig voor jou om te kunnen genieten van het leven.
De sleutel die je vond bij de vijver zou kunnen staan voor nieuwe inzichten die je uiteindelijk nog meer vrijheid opleveren. Dat jij hem weer in je zak stopte betekent dat je gewoon nog even wilde genieten van alles wat je tot nu toe had ervaren. Dat is niet verkeerd, als je kleine stapjes neemt dan geniet je meer en langer van de kleine overwinningen in je leven.
Je droom betekent wat mij betreft dus een groeiproces van jou, waarin je oude standpunten of bindingen durft los te laten en op ontdekkingstocht durft te gaan om zo te bepalen wie jij in deze wereld mag zijn.'
Dat deel is zo waar. Echt heel erg bedankt! =)