Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Droom dat ik een draak was

SteamTrainDriver
8 jaar geleden

Hoi iedereen,

Vannacht had ik een vreemde maar wel leuke droom:
Ik droomde dat ik ergens in de bergen was. Mijn zintuigen waren veel scherper en beter dan normaal, het was nacht maar voor mij leek het alsof het dag was. Ook stond ik op vier poten en voelde ik gewoon dat ik geen mens was. Sterker nog: ik had enorme vleugels, een donkerblauwe, geschubde huid en een vrij lange staart. Ik vloog op en ging boven een meer vliegen zodat ik mezelf kon zien. Mijn spiegelbeeld was een vrouwelijke Night Fury van How To Train your dragon, alleen had ik grotere vleugels, een kleinere kop en kortere staart en langere poten dan Toothless. Ook liepen er prachtige ijsblauwe bliksemschichten over mijn hele lijf. Ik was dolblij en ging kijken hoe goed ik kon vliegen. Het was geweldig, ik vloog sneller dan welke straaljager dan ook en was nooit moe en heel wendbaar.ik probeerde om vuur te spuwen maar ee kwam een blauwe bliksemschicht uit mijn mond.

Na de hele dag gevlogen te hebben landde ik bij zonsondergang op een kleine open plek in een bos en zag mijn jongere zus- gewoon als zichzelf- uit de bosjes tevoorschijn komen. Ze aaide mijn hoofd en toen werd ik wakker.

8 jaar geleden

Als je een draak ziet in je droom dan vertegenwoordigt hij meestal je vurige persoonlijkheid, je ongetemde aard en je sterke wil. Je bent geneigd om je te laten meeslepen in je passie wat je in de problemen kan brengen. Leer wat meer zelfbeheerst door het leven te gaan. Je moet in het reine leren komen met je chaotische overtuigingen en je eigen hartstochten.
De draak is een universeel symbool, de bewaker van macht, een dier dat evenzeer beangstigend als beheersbaar is. Meestal wordt de draak in verhalen ook overwonnen door de held. Dromen over een draak brengen je in contact met het heldhaftige deel binnenin jezelf dat gevaarlijke conflicten onder ogen moet zien en tot een goed einde moet brengen. De draak is een machtig dier en als je een draak tegenkomt als krachtdier kan deze je leren over de oerkracht in jezelf.

8 jaar geleden
Beheerder

De draak is een machtig symbool maar je moet je er niet mee identificeren.
Dat de draak je een keertje meeneemt op tournee, betekent niet, dat je die krachten kunt beheersen, of zelfs maar bezit.
De draak hoort in het onbewuste thuis en is een veel te gevaarlijk stukje speelgoed.
Het geeft hier zoals elke inflatie met een archetype en hybris aan van hoogvliegen.
Maar je bent een mens en daarom zul je als je niet oppast neerstorten.
Je hoort met twee beentjes op de grond te staan anders ga je zweven.

Het is een egoinflatie van jewelste en kenmerkend voor het onbewuste, streelt het je ijdele ego met een oorvijg achteraf.

SteamTrainDriver
8 jaar geleden

Leuk zoals je zo raadselachtig tikt :)
Ik wist helemaal niet dat een draak zijn in een droom zo slecht is...Maar voor mij is het niet vreemd, ik droom vaak genoeg dat ik iemand anders ben, maar in de meeste gevallen ben ik een jongen. Ik beleef avonturen die ik die dag heb bedacht, en ik heb dan ook vaak een andere naam, woonplaats en -tijd,en rol in het leven. Vorige week bijvoorbeeld was ik treinmachinist in de negentiende eeuw in Engeland, ik had geen naam en iedereen noemde mij gewoon 'Machinist'. Een paar dagen later was ik dezelfde jongen, maar leefde ik in Duitsland in WO2. Heb je daar ook misschien een verklaring voor?

Alvast bedankt!

8 jaar geleden
Beheerder

Wel het gaat voor een deel om (jeugdige) fantasieën.
Maar die rollen kies je niet zelf.
Het onbewuste pikt er precies bepaalde details en "wensen" uit, maar stopt er tegelijk een lesje in.
Dus bepaalde thema's en symbolen zeggen natuurlijk iets over jezelf, je ambities, emoties, frustraties, onderdrukte zaken enz.
Het zijn geen "toevallige" beelden.
Dus een machinist kan best een ambitie zijn, maar het is hetzelfde thema als de draak berijden.
De locomotief is bijvoorbeeld een draak met een vuurspuwende adem en een buik vol verterend vuur.
Het is het beeld van de hel, maar ook van grote energie en innerlijke druk, transformaties enz.
De locomotief blaast hete adem uit en heeft een overdrukventiel (woede) enz.
Je geeft geen details over je droom uit WOII, maar het kan een beeld zijn van het onbewuste.
Bijvoorbeeld een Joodse slachtofferrol, of wie weet, was je zelf bij de Hitlerjugend?
Het tekent echter opnieuw bepaalde spanningen, want WOII is dan een innerlijk conflict.

Het ligt voor de hand, dat zweefclubjes direct een bewijs zullen zien in "vorige levens" en "karmische" omkeringen of zelf gekozen levens, rampen en lotgevallen uit de schappen van de hemelse supermarkt.
Maar dat is puur speculeren en je moet altijd dicht bij de droom zelf blijven.
Verklaringen gebaseerd op pure hypothesen zijn volkomen nutteloos en worden meest gevoed door het altijd ijdele, of dramatisch theatrale ego.

Een trein besturen is iets wat ook goed kan ontsporen, want dat monster is moeilijk te temmen.
Vergelijkbaar met een vrachtwagen, waarmee je ook niet zomaar de weg op kunt zonder brokken te maken.
Het schetst dus een overgroot ego of baltsgedrag/ imponeergedrag/ macho en vaak ook narcisme of macht.
Of over iemand heen denderen. Lange remweg, dus moeilijk te stoppen.

Symbolisch kun je ook niet het leven besturen van zoveel mensen die je vervoert.
Als een directeur een trein bestuurt kan dat nog passen bij een zaak hebben.
Maar voor de gewone man past dat niet, als het je beroep niet is.

SteamTrainDriver
8 jaar geleden

Hoihoi,

Ik zal je wat meer details geven over de droom over WO2:

Ik droomde dat ik een knappe, Arische jongeman van ongeveer 22 jaar was. Dat is ook al wat vreemd, want ik ben behalve een meisje pas zeventien en niet echt Arische. In ieder geval, ik woonde ergens in Beieren, in zo'n leuk middeleeuws dorpje in de natuur. Mijn vader was in mijn droom een SS'er, mijn moeder heel erg passief. Mijn Pa wilde ook dat ik dolgraag bij de SS kwam, maar daar had ik een hekel aan, toen ik erachter kwam wat ze deden voor de kost. Dus liep ik weg van huis, ik nam de trein en kwam in Nederland terecht. Daar heb ik door de oorlogsjaren heen bij het verzet gezeten en mensen helpen onderduiken. Maar helaas ben ik in het echt wat stoer en niet op mijn mond gevallen. Toen de Gestapo eens op huiszoeking kwam bij mijn logeeradres, schold ik ze keihard uit en zei dat ze moesten opflikkeren, die vuile NSB'ers. Daarop werd ik buiten westen gemept en werd ik wakker in de achterkant van een truck. Ik eindigde in de gevangenis, werd meerdere keren verhoord maar ik zei niks. Ik werd voor het vuurpeloton gezet en vlak vóór de soldaten op me schoten, werd ik wakker.

Nog een dingetje over vorige levens... Mijn oma en vrienden zeggen altijd dat ik een oude ziel heb, daarmee beweerde mijn oma dat ik al een of meer levens heb gehad, en dat ik in de verkeerde eeuw ben geboren. Het kan kloppen want ik ben vreselijk ouderwets, ik heb een hekel aan moderne technologie en erg slecht met elektronica. Ik wil het best geloven, maar het probleem is dat ik nu niet weet of het echt waar is.

8 jaar geleden
Beheerder

Meestal zijn zulke vorige levens fictief.
Je kunt het niet verifiëren en ook al zijn er bepaalde aanwijzingen, hoeven die nog niet bij jou te horen.
Joseph Stevenson heeft vele jaren onderzoek gedaan naar reïncarnatie en hoewel er soms zeer overtuigende verhalen werden verteld, is het toch mogelijk dat je via een ander kijkt.

Ik beweer niet dat het niet voor kan komen, maar het is meestal vruchteloos en verdwalen in steeds grotere kringen van het onbewuste labyrint. Het is gekoppeld aan het streven van het ego iets bijzonders te zijn.
Zo lopen er op de wereld talrijke "gereïncarneerde beroemdheden" rond (klonen), die zich identificeren met een indrukwekkend verhaal.

Hier gaat het meer om iets met een dramatische inhoud.
Eerst de afkeer, de vlucht, de woede, de kwaadaardige vaderfiguur, het redden van mensen door verzet en tot slot de dood door executie.
Zie dat meer symbolisch, want ook daar werden draken bestreden.
Iemand die het waagde de Gestapo uit te schelden, maakte weinig kans dit te overleven.
Het gaat dus om grote contrasten.

Het schermen met oude zielen, kan voor veel mensen gelden, maar er is geen grond voor bewijzen. Het gaat hier meer om hypothesen en helden-/slachtoffer- ambities in een oorlogsdramatiek.
De eerdere neurotische schuld wordt dan weer omgekeerd in het slachtoffergedrag en de dood door het onderdrukken ervan. Lijd je daarmee niet aan stemmingswisselingen? Heen en weer geslingerd worden tussen die tegenpolen?
Water en vuur symboliek. (de trein als draak)

Duitsland is in dit opzicht voor jou een tegencultuur of tegenhanger geworden, terwijl je er eerst leefde in een middeleeuws sprookje, dat echter wreed werd verstoord door het archetypische kwaad. Het is bijna een filmscenario.
Het onbewuste speelt vaak met zulke tegenstellingen.

De agressie tegen die Duitse mentaliteit is in feite een voortzetting van de ontmoeting met (mannelijke) schaduwkanten en alterego's. Deze veroorzaken inflaties (opgeblazen/ vergroot ego). Daar past dan ook de theatrale sfeer bij.
Je probeert de "goede" kanten in jezelf te redden door "onderduikers" te helpen.
Maar het gaat hier vermoedelijk om een helingsproces of scheuring in jezelf dat je projecteert.
Het is dan ook vruchtbaarder om het spoor in het hier en nu te volgen.

In een vorige droom vervoerde je immers ten dode opgeschreven mensen naar de vernietigingskampen.
Maar daar probeerde je dat gedrag te verontschuldigen omdat je dat "moest doen".
Het komt niet bij je op, dat je deze dramatische scene's zelf creëert of aantrekt.

Zo kun je door aan het afstemknopje te draaien bepaalde kanalen openen, zoals je via de TV een programma opzoekt.

1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade.