Goedemiddag,
Ik plaats dit bericht in verband met een droom die ik vannacht gehad heb. Graag wil ik meer duidelijkheid over deze droom.
Voordat ik begin te vertellen, is het belangrijk een aantal dingen te weten:
- Ik ben 15 jaar
- Ik heb op mijn zesde mijn opa's, oma's en een oom verloren in twee jaar tijd
- Mijn ouders zijn in 2009 gescheiden
- Ik speel in theatervoorstellingen (grote hobby, erg intensief)
- Ik zit momenteel in een depressie (3e in mijn leventje) en heb behandelingen bij een psycholoog + EMDR therapie
- Ik heb tijdens depressies last van angstaanvallen in bed die gepaard gaan met beelden van lijken die ik ooit eens gezien heb op internet
Wel nu, hier mijn droom:
Ik droomde vannacht dat ik alleen thuis was, uit school. Boven lagen in elke kamer een heleboel lijken van (nu levende) beroemdheden. Alleen in mijn kamer waren geen lijken neergelegd. Het was niet angstaanjagend, wel een beetje vies en spannend. Ik wist dat het mijn taak was om de lijken te verzorgen en in doodskisten te leggen. Ik deed wat voorbereidingen. Het was niet leuk maar het moest.
Mijn moeder kwam thuis. Ze nam wat te drinken en ik ging buiten met en bal spelen, overbuurmeisjes deden mee.
Kort daarna ging ik weer naar binnen en samen met mijn moeder verzorgde ik de lijken. We deden ze in bad, trokken ze mooie kleren aan en legden ze in de kisten. Mijn moeder deed meer dan ik. Op een gegeven moment keek ik zelfs meer dan dat ik ook echt meedeed, ik vond het toch een beetje te spannend.
Er waren echter ook obstakels: Stomme dingen als dat handvaten van een kist onderin de kist lagen en dat we het lichaam al in de kist geplaatst hadden, dus dat het lijk er weer uit moest, wat niet leuk was, want we vonden het, nogmaals, niet erg chill allemaal. Maar ook dat een kist omviel en tegen mijn been leunde. Dit was ontzettend zwaar en ik heb het idee dat ik het echt voelde. Het deed pijn!
Verder moesten mijn moeder en ik tussendoor even slapen. Ik lag naast mijn moeder. Om ons heen stonden de kisten. Het was eng.
Aan het einde van de droom waren de lijken ineens poppen van lijken die naar Madame Tussauds moesten. Maar het was nog steeds eng.
Rond 9:45 werd ik wakker. Ik zweette niet, was ook niet bang. Eerder opgelucht ofzo, dat ik iets gedroomd had over lijken. Iets van verwerking? Iets van "hé, er is iets aan de hand joh!" ?
De droom voelde niet als een nachtmerrie. Maar alles was zo vreselijk duidelijk! De vormen en kleuren van de doodskisten, de gezichten van de lijken, de sfeer die er hing...
Ik heb nog nooit zoiets gedroomd. Ik voel gewoon dat het iets zeggen wil.
Graag hoor ik jullie mening. Als je vragen hebt, mag je die ook stellen.