Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Vannacht had ik een rare droom. In de droom had ik een wond op m'n hoofd en daarvoor moest de dokter al m'n haar eraf knippen. Ik schrok want hij vertelde niet dat hij dat ging doen maar begon zomaar, waarop ik zei dat ik m'n haar nog even wilde zien en huilend voor 'n spiegel stond. Hij zei dat het hem beter leek als hij het gewoon 'zomaar' deed zodat ik niet verdrietig was dat ik er afscheid van moest nemen. Uiteindelijk was ik kaal, met 'n enorme wond op m'n hoofd die alleen maar groter leek te worden waar bloed uit kwam. Heel naar en raar. Kon alleen maar huilen. Ook was ik nog 'ns in m'n blootje, wat het allemaal nog kwetsbaarder maakte... Wat kan dit betekenen?
Hoi Lotje
Het hoofd is het centrum van waaruit al onze zintuigen worden bestuurd. Verwond je in de droom je hoofd dan kun je dus rekenen op ernstige problemen in het waakbestaan met betrekking tot je zintuigen. Het kruintje van het hoofd zou een seksuele betekenis hebben. Een gespleten hoofd zou een gespleten persoonlijkheid kunnen betekenen maar volgens Indiase droomuitleggers zou het betekenen dat je veel kinderen krijgt.
In dromen is de arts steeds een belangrijk symbolisch figuur. Zijn verschijning vestigt de aandacht op jou psychische gesteldheid. De arts biedt hulp en toont jou welke kant van jou persoonlijkheid, of welk probleem, behandeld dient te worden.
Dromen dat je jezelf in een spiegel ziet geeft aan dat je te maken zult krijgen met teleurstellingen en dat ziekte jou welvaart zal aantasten
Heb je in de droom een wond dan is er iets mis met jou geestelijke gesteldheid. Je zou je levensritme moeten veranderen om tegenslag te boven te komen.
Het afscheid nemen in de droom is het symbool voor een verandering in het waakbestaan waarbij je bijvoorbeeld afscheid neemt van situaties, personen of leefomstandigheden uit het verleden. Het kan echter ook gewoon betekenen dat je een slechte gewoonte voor eens en voor altijd op moet geven.
Als bloed uit een wond verliest heb je een geestelijke verwondingen waarvan je niet wil dat een ander ze ziet.
Dromen waarin je naakt rondloopt zijn meestal nachtmerries waarin anderen je uitlachen. Toch kan het naaktlopen in de droom ook als bevrijdend worden ervaren.
Zo maar wat symbloen uit je droom waarvan ik de betekenis kon vinden.
Ik denk dat die droom jou waarschuwen wil, voor iets wat niet goed gaat bij jou en het duidelijk met je hoofd te maken heeft.
Kijk maar of je er wat mee kan.
Groeten h@ns.
Hoi Hans,
Bedankt voor je uitleg! Ik merk inderdaad al een tijd dat er iets mis is met m'n hoofd, ik heb veel hoofdpijn en nekklachten. Hiervoor ben ik ook vaker naar de dokter geweest en ben ik nu bij de acupuncturist.
Vannacht droomde ik dat ik iemand zag met lang haar en allemaal gaten in het hoofd. Door die gaten kon ik gewoon heenkijken (alsof het geperforeerd was). Ik weet nog dat ik schrok en het heel beangstigend vond. Heb de laatste tijd veel last van nachtmerries, daar baal ik wel van... eerder had ik dat nooit zo erg. Dan word ik midden in de nacht wakker en kan ik zomaar huilen omdat ik gedroomd heb. Ergens ervaar ik dit ook als iets goeds, dat m'n emoties loskomen, in plaats van het in me te houden en 'zo goed mogelijk te zijn'.
Nogmaals bedankt, ik ga kijken wat ik er mee kan doen!
Groetjes, Lotje
Droominfo, © 2024