Zelf heb ik autisme en dat is de reden waarom ik het boek "Mindfulness bij volwassenen met autisme" gekocht heb. Ik deed al een tijd aan een van de meditatie-oefeningen die mij het meest aansprak, namelijk de lichaamsscan meditatie die ik liggend op bed kan doen.
Het is nu alsof ik twee keuzes heb die ik voorheen niet had. Normaal als ik in dromerige staat verkeer, ben ik in lichte slaap, maar nu kan ik ook in dromerige staat terecht komen terwijl ik gewoon wakker ben. Zo ben ik met lichaamsscanmeditatie bezig met aandacht door mijn lichaam gaan, stap voor stap en vooral als ik mijn benen al gehad heb en bij buik of heup gebied aangekomen ben, voel ik erg diep ontspannen, zelden voel ik mij zo ontspannen, maar toen gebeurde het. Er flitste spontaan wat vage beelden door me heen, het was niet duidelijk maar het had een dromerige karakter, precies dezelfde soort flitsende droombeelden als wanneer ik in slaap was gevallen maar ik was wakker.
Ik dacht dat de droomtoestand in hield dat je in lichte slaap verkeerd, maar slapen deed ik niet toen ik in die droomtoestand zat, ik was gewoon wakker en hield mijn aandacht bij waar ik gebleven was met meditatie-oefening en ging daar gewoon verder.
Moet wel toegeven dat ik het een erg gelukszalige ervaring vond, de diepte van ontspanning in droomtoestand en toch bij bewustzijn zijn, wat een indrukwekkende ervaring. Ik denk dat dat positief is en zo kwam ik op mijn gebruikersnaam "Ik hou van dromen" :-)