Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

Achtervolging en neergeschoten worden (terugkerend)

Evelien_
9 jaar geleden

Hey allemaal,

ik heb al jaren een droom met een onderwerp dat vaak terugkeerd. Toch wel 1-2 keer per maand. De droom op zich is altijd anders, maar het onderwerp is altijd hetzelfde.

Ik ben aan het dromen, opeens moet ik op de vlucht en wordt ik achterna gezeten. Altijd door menselijke figuren en meer dan 1. Naar mijn gevoel is het een mannelijke energie, hoewel ik de achtervolgers nooit echt zie. Of geen gezichten op de gedaantes maak.

Vaak vlucht ik ook niet alleen en is er nog 1 persoon bij me. Wie het is draagt denk ik ook niet echt bij aan de droom, meestal droom ik geen details omtrent deze persoon (een gezicht, of het een man of vrouw is, ....).

In het verloop van de droom verstop ik me als poging om de achtervolgers kwijt te geraken, maar wordt altijd gevonden en neergeschoten. Ook de wapens komen niet duideijk in beeld. Ze schieten altijd meerdere keren, en de kogels raken hierbij meestal mijn buik.
Het neerschieten is wel een bijzonder gevoel. Het doet eigenlijk geen pijn. Het is een vreemd gevoel, alsof er een object in slow motion je lichaam voelt binnendringen. Ik wordt hier niet meteen wakker van, de angst van het achtervolgen vervaagd na het neerschieten, ik heb geen pijn (soms is het een beetje warm), ik bloed niet en denk niet dat ik dodelijk gewond ben.
Op zo'n momenten ben ik eerder gefacineerd over het vreemde gevoel van de penetrerende kogels, die ik langzaam maar steeds dieper mijn buik voel gaan.

Iemand een idee waar dit op zou kunnen slaan?

9 jaar geleden

Achtervolgd worden is een veel voorkomende droomverschijnsel. Het vindt zijn oorsprong meestal in angsten uit het dagelijkse leven. Achtervolgingsdromen geven mogelijkerwijs aan hoe je met angst en stress omgaat. (Weg)rennen is een instinctieve reactie wanneer er gevaar dreigt. Een typisch scenario van een achtervolgingsdroom is dat iemand je volgt die je kwaad wil doen, of je zelfs wil vermoorden. Je rent dus weg, je verstopt je of je probeert de achtervolger te slim af te zijn. Vraag jezelf eens af wie degene is die je achtervolgt, zodat je inzicht krijgt in de bron van je stress of angst.De achtervolger kan heel goed een deel van jezelf vertegenwoordigen. Je eigen gevoel van boosheid, jaloezie, angst (en zelfs liefde) kan zich voordoen als een dreigend figuur. Je bent dan je eigen gevoelens aan het projecteren op de onbekende achtervolger. Als je een volgende keer weer achtervolgd wordt in je droom, draai dan eens om een confronteer de achtervolger. vraag ze desnoods waarom ze je achtervolgen.

Je bent met z’n tweeën en vorm je een duo. Twee staat voor balans en dubbele kracht. Deze is duidelijk niet in balans en negatieve eigenschappen ervaar je dubbel en dwars.
De mannelijke kracht die je voelt zijn je mannelijke eigenschappen die je eigenlijk niet wilt omarmen, maar juist heel goed voor je zijn om jezelf te ontwikkelen in je zelfvertrouwen. Mannelijke energie zijn doorzettingsvermogen, ratio en competitieve eigenschappen. Ik ben benieuwd of je hier wat mee kunt.

Evelien_
9 jaar geleden

Dankjewel voor je uitleg en je tips. Ik ga er zeker eens over nadenken en het een beetje laten bezinken om erachter te komen hoe ik dat naar mezelf kan vertalen.

Heb je misschien nog ideetjes over het neergeschoten worden? Naar mijn gevoel is dat ook een heel belangrijk deel van de droom dat ik als heel intens ervaar.
Ik heb wel wat gevonden over mensen die dromen dat ze heel erg gaan bloeden en pijn hebben, maar dat is bij mij dus totaal niet het geval.

9 jaar geleden

Als je droomt dat je neergeschoten wordt, duidt dit op een-of-andere vorm van zelfstraf die je jezelf onbewust oplegt. Je zou iets gedaan kunnen hebben waar je niet trots op bent, of waar je je zelfs voor schaamt. Een uitleg is dat je jezelf altijd projecteert op het schieten; het zijn dus je eigen angsten, gevoelens, emoties, problemen en agressie die je uit in je droom.
Wanneer je droomt over een wapen, duidt dit op een behoefte om jezelf te beschermen, fysiek of emotioneel. Een droom over je buik duidt erop dat ideeën en gevoelens van het onbewuste- naar het bewuste niveau worden geïntegreerd. Het kan ook betekenen dat je mag vertrouwen op je gevoelens.

Dat je geen pijn ervaart en geen wond ziet, kan te maken hebben met je uithoudingsvermogen, doorzetting en rationele denken. Je laat je niet zomaar wat wijs maken. Was het niet dat je een mannelijke energie voelde?

Deze discussie is gesloten.

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024