Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum
Ik heb een hele rare droom gehad
Ik was bij mijn ouders thuis en op de vensterbank stonden 3 potten met blauw paarse hortensia's er in maar er zitten ook moeren nesten in en ik moest die potten vaar buiten doen en als ik ze dan hard neer zetten sprongen de mieren er uit en eren ze dood maar ik werd gebeten in mijn gezicht en mijn wang werd dik opgezet
Toen werd ik wakker
Wat betekent dit groetjes claudia
In een veilige omgeving groeit de hortensia en deze staat symbool voor dankbaarheid, gratie en schoonheid. Ook straalt ze overvloed uit, dit vanwege de uitbundige hoeveelheid bloemetjes en de royale bolle vorm. Blauw bevordert de communicatie en zelfexpressie. Een negatieve betekenis van blauw is dat je te hard voor jezelf bent en ook voor anderen. In de katholieke kerk staat paars voor spiritualiteit en Pasen, het feest van het sterven en wederopstanding van Jezus. De mieren bijten en vertegenwoordigen ze veelal kleine obstakels die je dient te overwinnen. Kleine problemen en ergernissen moeten opgelost worden. De beten geven bultjes op je wang en dat is niet gevaarlijk, maar uiterst irritant. Wordt je kleingehouden door je ouders of is het lastig om volwassen te worden?
Beheerder |
De mieren staan voor netelige irritaties, die de vredelievendheid van de Hortensia verstoren.
Hortensia: instabiel,speels, impulsief, overvloed.
Maar die duidingen zijn erg controversieel.
Het lijkt mij dat het kasplantje naar buiten moet, maar de mieren vieren feest.
Een gezicht met puistjes is natuurlijk ook niet zo leuk.
Mierenzuur is bijtend giftig.
Paars is een lijdenskleur (passietijd), maar het werd vroeger vooral door steenrijke lieden gedragen, omdat die kleurstof zo kostbaar was. Gewonnen uit de zeeslak, waarvan nog bergen schelpen bestaan.
Ja, over de betekenis van de hortensia valt over te twisten. Er worden zoveel betekenissen aan de Hortensia gegeven, die weinig onderbouwd zijn. De volledige naam van de Hortensia is Hortensia Hydrangea.
Wat ik verder aan informatie hiervan gevonden heb is:
De naam hydrangea is afgeleid van het Oudgrieks en wordt wel eens vertaald als waterstruik. Het is niet duidelijk of dit te maken heeft met het woord hydro (water) of hydra, een zeemonster uit de Griekse mythologie. Het hoofd van de Hydra zat vol met tentakels en leek een beetje op de zaaddoos van de gewone hortensia. Wat wel duidelijke is, dat alle hortensiasoorten hebben veel behoefte aan water.
De eerste die de naam hortense gebruikte, was de Franse botanicus Philibert
Commercon, waarschijnlijk als eerbetoon aan ene zekere Hortense, maîtresse van de bekende plantenjager Bougainville. Commercon kende een tweede Hortense, de bekende astronome Hortense Lepaute en zelfs een derde, koningin Hortense, dochter van keizerin Josephine de Beauharnais.
Het is tevens mogelijke dat het woord hortensia is afgeleid van het Latijnse woord hortus. En dan betekent Hortensia gewoon uit de tuin.
Beheerder |
Hydrangeas schijnt te zijn afgeleid van het Grieks en betekende zoiets als watervat.
Hortensia (42 v Chr.) was een beroemde schrijfster en retorica in het oude Rome, die het gevestigde beleid en het Triumviraat hekelde en een voorloopster was van het feminisme.
Verder is de Hortensia bekend om haar geneeskrachtige werking zoals Diureticum.
Het klopt niet, dat de Hortensia naar een dochter van Josephine zou zijn vernoemd.
De plant werd al in China gekweekt en kwam onder de naam Hortensia opuliodes naar Europa.
Philibert Commerson. He introduced them to the King’s Garden at l’Ile Maurice (Mauritius) in 1768.
Hortense de Beauharnais werd pas geboren in 1783
Overigens betekende de naam inderdaad gewoon tuinplant.
De plant wordt terecht wel geprezen om de uitbundigheid en dus dus ook als een vruchtbaarheidssymbool, dat op trouwerijen werd gegeven.
1 keer bewerkt. De laatste keer was 8 jaar geleden door Sheherazade 2.
Had ik nog wat om op terug te komen. En dat zijn de mieren die tevoorschijn komen.
Dit gebeurt meestal alleen als er bladluizen aanwezig zijn.
Bladluizen leven van sap, dat ze met hun zuigsnuit uit planten halen. In dat sap zit meer suiker dan een bladluis nodig heeft. Het teveel wordt afgegeven als een zoete vloeistof, bekend als honingdauw. Mieren lusten graag honingdauw. Ze stimuleren de bladluizen met hun sprieten om honingdauw af te geven. Ze melken de bladluizen. Zou hier ook een symboliek aan vast zitten?
Beheerder |
Vraag mij iets af?
Zou het iets met (financieel?) uitschudden te maken hebben?
De overvloed van de Hortensia en de mieren als irritante profiteurs?
De opgezette wang als gezichtsverlies?
Alsof het een kaakslag betrof.
De Hortensia kan natuurlijk een aangetast zelfbeeld zijn.
Iets wat je buiten zet is iets waarvan je afstand neemt.
Maar waarom 3? Het beroemde 3 tal?
Citaat claudia1984: Ik was bij mijn ouders thuis en op de vensterbank stonden 3 potten
Citaat Sheherazade: Maar waarom 3? Het beroemde 3 tal?
Ja, Sheherzade, dat is een goeie vraag. Het is een getal met een (uit de verschillende uitleggen) betekenis van verbondenheid. Ik kan maar één ding bedenken en dat is de drie-eenheid van vader, moeder en kind. Dit omdat het zich afspeelt in het ouderlijk huis. Het kan zijn dat het om een familiekwestie gaat.
Maar ja, als er van claudia geen reactie komt, zullen we nooit weten of de analyse raakvlakken heeft met de werkelijkheid.
Beheerder |
Inderdaad Esme.
Mooi gezegd ook, vader moeder en kind, want dat was uiteraard de logische 3 eenheid in principe. (Isis, Osiris en Horus b.v.)
Maar de Maan kent als 3 vrouwen ook een drie-eenheid. (Vandaar het vrouwelijk archetype in 3-en.)
Je zou ook aan 3 lastpakken kunnen denken die de deur uitgezet worden (lachen)
Droominfo, © 2024