Dit forum liep van 2008-2020, is nu gesloten en te bekijken als archief. Berichten plaats je in het nieuwe droomforum

doodenge dromen laatste tijd

meisjemeisje
16 jaar geleden

Hallo,
ik vraag me af of iemand mijn droom kan uitleggen.
Ik droom de laatste tijd vrij luguber, dat ik een ongeluk krijg of familieleden doodgaan.
Maar veel erger is de droom die steeds terug komt met hetzelfde idee erachter. Ik droom dat ik gewoon in dezelfde kamer ben als waarin ik op dat moment slaap, ik zie ieder detail en het is levensecht. Maar ik word door "iets" lastig gevallen. een soort van zwarte waas en kracht om me heen valt me lastig. Ik word over de grond gesleurd, tegen de muren geslagen en van de trap gegooid, waarbij ik echt pijn aan mijn gezicht voel en zelfs de koude tegels. Eigenlijk droom ik dus dat ik door iets onbekends wordt mishandeld. Terwijl ik ontzettend veel angst en machteloosheid voel. Dit wisselt af met korte periodes waarin ik wakker word, dat besef en vervolgens probeer op te staan of mijn vriend te roepen. Dit gaat niet, ik voel tintelingen in mijn ledematen en kan me niet bewegen. hierna droom ik weer verder.
Dit idee komt steeds terug, alleen soms droom ik er nog dingen bij. Vaak dat ik wordt aangevallen door een wolf.
En afgelopen nacht zag ik steeds het gezicht van mijn vriend in een schedel veranderen en zag ik een persoon in de kamer.

Ik geloof wel dat nachtmerries erbij horen, iedereen heeft ze wel eens. Maar ditzelfde concept komt steeds terug en de mate van angst tijdens en ook na de droom is veel groter.

Kan iemand bij alsjeblieft uitleggen wat dit nou allemaal betekent, en eventueel hoe ik het kan voorkomen.

Alvast bedankt!

meisjemeisje
16 jaar geleden

Ik heb eerder gepost over een dergelijke droom, ik zie nu pas dat ik daar ook reacties op gehad. Ik denk inderdaad ook dat ik wordt lastig gevallen, maar waarom ik? Ik ben een zelfverzekerd persoon en heb zoals iedereen wel eens problemen, maar geen echte trauma's of iets dergelijks. De dromen zijn nu heftiger. En ik denk zelf ook eraan om te roepen van ga weg enz maar ik kan niet praten in mijn droom? Ook gebeurt het ook in andere slaapkamers in andere huizen. en tot nu toe alleen wanneer ik in mijn eentje slaap. Nog even en ik word bang om te gaan slapen =(

kokki
16 jaar geleden

Gatverdamme,

Wat eng. Ik droom ook vaak heel hevig en heb vroeger ook last gehad van enge dromen. Gisteravond ging ik ook eng dromen, ik had hier geen zin in en heb mezelf wakker gemaakt. En ben even een boek gaan lezen en weer gaan slapen, niets meer aan de hand.

Ik weet niet wat het betekent.

Je moet dit proberen;

Weet je dat als je droomt dat je droomt?
Ga er volgende keer vanuit als je weer een enge droom hebt, dat je droomt en je moet denken dit is niet eng, dit is een droom. (zal niet de eerste paar keer lukken)

Als je op een gegeven moment weet dat je droomt, ze injezelf (je hoeft dus niet te kunnen praten) Kom op wakker worden, hier heb ik geen zin in!, Kom op wakker worden! Probeer jezelf weg te trekken uit je droom.
(Bij mij werkt dit nu.)

Je kan het voorkomen door een leuk boek te gaan lezen, let op is zeg leuk. Iets waarbij je heelveel emoties hebt, bijvoorbeeld; 'er komt een vrouw bij de dokter' of 'de weduwnaar' van Kluun. Dan ben je ergens anders met je hoofd.

Ik heb wel eens gehoord dat als je in een droom je lichaam niet meer kan bewegen dat je onderdrukt wordt in je echte leven, je probeert weg te rennen maar het kan niet. Draai je om en vraag 'Wie ben jij' Het is maar een droom... Ga na of je in het dagelijks leven iemand om je heen hebt die je benauwd of onderdrukt en laat deze persoon los, of trek een keer je mond open. Jij mag ook gehoord worden.

Misschien heb je er wat aan,

groetjes

Ananoniemm
16 jaar geleden

ja ik maak mezelf op precies dezelfde manier wakker uit mijn (enge)dromen. wist niet dat er ook andere mensen waren die dit konden grappig zeg.

Judith
16 jaar geleden

Hoi,

Ik kanje helaas niet vertellen wat je dromen betekenen. Wel dat ze symbolisch zijn, en je hebt het over machteloosheid.
Ga eens na in je dagelijks leven waarin je machteloos bent,ook al ben je nog zo zeker van jezelf, iedereen kan machteloos zijn. Schaf het boek "droomsucces"eens aan van victor spoormaker. Daar kan je leren je droom te stoppen, alhoewel dit mij niet de oplossing lijkt.
Ik onthoud mijn dromen altijd het beste als ik de wekker zet, weer in slaap val en dan weer wakker word, dus misschien moet je meteen uit je bed als je wakker wordt?
Dat boek is sowieso leuk, staan allerlei dingen in over de verschillende stadia van je slaap enzo.

Succes ermee

Sophie
16 jaar geleden

Ik heb hier ook last van. Tot ik een keer een artikel had gelezen in een tijdschrift wist ik dat ik niet de enige was.
En wist ik dat ze het beestje een naam gegeven hadden.

Slaapverlamming of slaapparalyse. Ik zou zeggen google het en dat verklaart een hoop.

´kelly
16 jaar geleden

Hoihoi,

Ik heb net bij feitjes gelezen. moet je ook doen.
Ik denk dat het dat is : slaapverlamming.
nou kijk maar is en succes

Angstvanger
16 jaar geleden

Beste meisjemeisje,
Met interesse heb ik je verhaal gelezen. Ik werk voor het programma Angstvanger, wat binnenkort wordt uitgezonden op RTL4.
In dit programma helpt Robert Pino mensen onder andere af van angsten en fobieën. Maar hij doet ook aan regressie therapie waarbij mensen terug gaan naar een vorig leven. De klachten van de mensen die hier baat bij hebben zijn heel divers, maar eentje kan dus een steeds terugkerende droom/nachtmerrie zijn. Het zou namelijk kunnen dat er een een vorig leven dingen met je zijn gebeurt, waar je nu nog last van hebt.

Misschien kan Robert Pino je helpen van deze droom af te komen.
Voor meer informatie kun je kijken op www.rtl.nl/angstvanger of mail ons op angstvanger@rtl.nl

Groetjes,
Anne Hoozemans
Researcher RTL Productions

Ruud
16 jaar geleden

Hoi,
Ik heb al 3 keer over het zelfde onderwerp gedroomd. Ik ben zelf een matige roker.
In mijn droom heb ik 3 keer mijn sigaret aan de filterzijde gerookt, waarbij er filterlucht vrijkwam. Bij de laatste droom, had ik mijn sigaret bijna op, en toen pas ontdekte ik dat ik de sigaret omgekeerd had aangestoken.

Wat zou dit kunnen betekenen?

Alvast Bedankt!

Groet

Lynx
16 jaar geleden

Ik geloof dat een droom je altijd iets te zeggen heeft, alleen denk ik ook dat je zelf degene bent die het beste weet wat een droom betekend. Ik heb zelf toevallig net een droom gehad dat ik aangevallen werd door twee wolven en gauw in een boom. Ik was van plan om te wachten tot ze weg gingen, maar ik hoorde ze tegen elkaar zeggen dat ze gingen wachten tot ik uit die boom ging vallen. Aangezien ik al moe was, wist ik dat ik het wachtspelletje ging winnen. Gelukkig had ik een pistool en ik pakte dat en schoot ze dood.
In mijn geval leerden deze wolven me dat mijn huidige problemen niet vanzelf overgaan als ik maar lang genoeg wacht, ik moet met ze afrekenen.
Ik denk dat wolven altijd duiden op dat je een met tunnelvisie kijkt naar een probleem of een situatie. Wolven zetten je altijd aan om wat breder naar de situatie te kijken, zodat je er een oplossing voor kan vinden.

Wolven zijn overigens niet per definitie negatief. Ik droom vaak dat een wolf als beschermer/gids met me meeloopt als ik een onbekend gebied betreedt. De wolf kan je dus ook op een zachte manier iets leren. Wat heel belangrijk is en wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat er in mooie dromen ook betekenis te vinden is. Ik denk als je meer aandacht gaat besteden aan mooie dromen en daar al lering uit trekt, een nachtmerrie niet nodig is.

Overigens denk ik dat dromen niet altijd symbolisch zijn voor een situatie in je leven. Soms heeft je brein denk ik beelden of een situatie nodig om gevoelens die je hebt een plaatsje te kunnen geven. Ik heb een paar weken terug gedroomd dat ik in afrikaans dorp was en dat iedereen afgeslacht werd door mannen met geweren. Ik kon deze situatie totaal niet plaatsen in mijn leven. Dus ik heb me geconcentreerd op mijn gevoelens gedurende het verloop van de droom. Ik realiseerde me dat ik die gevoelens uit die droom wel heb ervaren in mijn. Als je bijvoorbeeld bang ben om iemand te verliezen, kan je dromen dat die persoon sterft, of dat die persoon weg gaat etc etc. De sleutel is volgens mij een beetje zelfreflectie. Kijk of je het gevoel dat je ervaart herkent in je leven en kijk hoe je jezelf kan helpen of zoek hulp als je er zelf niet uitkomt. Als je in je echte leven een probleem oplost, zal het je in je droom niet meer achtervolgen.

Om dan nog even de sigarretten droom als voorbeeld te geven. Je kan je afvragen wat een sigaret roken voor je betekend. Wat vervangt die sigaret wat er van binnen in je ontbreekt? Je kan je ook afvragen waar die filter voor staat en de rest van de sigaret. Is die filter een bescherming tegen de giftige rook? Ben je momenteel een bescherming aan het verbranden in plaats van hetgene waar je je tegen moet beschermen?
Eigenlijk kijk je dus naar alles in je droom en stel jezelf vragen. Bij mij werkt dit altijd heel goed. Je bent zelf toch immers de persoon die de antwoorden heeft op al je innerlijke vragen.

Axel
12 jaar geleden

je krijgt nachtmerries dus ^^
arm meisje ik kan je helpen zoek eerst de reden waarom je die droom had (bv:ben je mishandelt geweest,heb je een schedel gezien)
nachtmerries zijn heel bijzonder het komt van je hersens iets dat jij hebt gezien zorgt voor die nachtmerries,een horror gekeken.Mijn moeder zij altijd dat nachtmerries een soort van verhaal zijn die in je gedachten op komen door gebeurtenissen.Ik droomde elke nog van me 5 tot nu elke nacht droomde ik over me beste vriend die een moordenaar was,die iedereen wilde doden gewoon voor plezier.Hij eten zijn slachtoffers op en ik moest hem helpen.Vaak gebeurde het ook dat ik deze droom kreeg.En ik kreeg die droom door een feestje met hem (Halloween feest).Hij eten bloedvingers (doorgesneden worst met ketchup).En toen waren we ook in het bos daarvan had ik die droom elke nacht.Na een tijdje was ik depri en ging ik naar zoon speciaal iemand en die kwam met deze verklaring,misschien heel misschien kan dit je helpen X

Groetjes Axel X
(ik geef je 1tip:geen enge dingen zien en probeer tekenfulmpjes te kijken zo ging die droom van mij weg)

wendy leuven
12 jaar geleden

hoj hoj ik heb jou droom gelezen en jij wilde in jouw droom melden dat ze weg moesten gaan dat kan je ook doen voor dat je gaat slapen dat werkt rustgevender ik zelf heb ook hele enge dromen en als ik snachts angstig en buiten adem wakker dan praat ik echt tegen ze en ben ik ook boos en ze laten me dan met rust ik hoop dat het voor jou ook werkt groetjes wendy

Logo Droominfo

Droominfo is een droomwoordenboek waar je zelf de betekenis van je droom kan vinden. Je kunt ook over je droom praten op ons forum. Zo krijg je een beter inzicht in je persoonlijke relaties, kan je de dag makkelijker verwerken en krijg je een ongecensureerde blik op je werkelijke gevoelens.

Droominfo, © 2024